نقد و بررسی تخصصی

توقف پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی مایکروسافت سرفیس و سیستم عامل های ویندوز 8.1 و 8 به قبل و همچنین گوشی های مایکروسافت

زمانیکه به پشتیبانی Microsoft برای محصولات خود و قدرت پاسخگویی آنها می‌نگرید، متوقف شدن این پشتیبانی برای تعدادی از محصولات، حالت غم‌انگیزی را برای شما خواهد داشت. این خبر به صورت رسمی از طرف Forum مایکروسافت منتشر شده است.

حالا پس از گذشت حدود 6 سال از معرفی اولین دستگاه Surface، شاهد اتفاق غم‌انگیزی هستیم که خواه ناخواه روزی فرا می‌رسید؛ یعنی پایان یافتن پشتیبانی از آن.
بسیار خوب تابستان سال 2012 را به خاطر داریم که فضای خبرگذاری‌ها پر شده بود از موارد درز پیدا کرده در رابطه با اولین محصول جدی Microsoft. همگان اتفاق نظر داشتند که این محصول حتما یک کامپیوتر خواهد بود، اما چیزی که برای شرکت Apple ترسناک بود به مسئله همراه و یا موبایل بودن این کامپیوتر برمی‌گشت؛ این مسئله زمانی اوج ترس Apple را به وجود می‌آورد که اخبار از معرفی یک تبلت مخابره شد. ترسی که حالا 6 سالست به واقعیت پیوسته است؛ فروش بیشتر و درصد رضایت بالاتر از یک تبلت که همانند MacBook کار می‌کند در برابر تبلتی که همانند یک iPhone کار می‌کند.

مرور این خاطرات برای ما بسیار شیرین است. اما به هرحال به عهد Microsoft برای پشتیبانی از Surface اصیل حتی حدود یک سال پیش وفا شد. بدین معنی که Microsoft قول داده بود تا 5 سال از Surface اولیه پشتیبانی کند، که امروز این مدت حتی طولانی‌تر نیز شده است و بالأخره باید اعلام کنیم که ممکن است شما دستگاه سرفیسی داشته باشید که مایکروسافت به هیچ وجه از آن پشتیبانی نمی‌کند.
این یک پایان باشکوه برای Surface اصیل با نام کامل Microsoft Surface RT بود. خسته نباشی! و آسوده بخواب.

پایانی برای نسل گذشته تمامی سرفیس‌ها

به غیر از Surface اصیل، امروز پایانی برای Surface Pro  اصیل که برخی آنرا با نام Surface Pro 1 نیز می‌شناسند هم بود. همچنین اسامی Surface 2 و Surface Pro 2 در کنار دو مورد بالا قرار گرفته‌اند تا چهار دستگاه اولیه با نام Surface را به کلی به خاطرات خود بسپاریم. قرار گرفتن این چهار عنوان در کنار یکدیگر، بسیار منطقی است. چراکه چیزی که ما از سرفیس‌های امروزی می‌شناسیم و در بازار می‌بینیم، همگی از نقطه عطفی به نام Surface Pro 3 به بعد هستند. زیرا پرو 3 شروعی برای تغییرات بسیار بزرگی بود که تمامی اکوسیستم حال حاضر دستگاه‌های Surface را تشکیل می‌دهد؛ از Surface Pro 2017 گرفته تا Surface Go همگی همان Surface Pro 3 هستند که پیشرفت داده شده‌اند. اگرچه Surface 2 نیز به نوعی آغاز تغییرات برای Surface Pro 3 به حساب می‌آید.

ویندوز 7 و 8، خارج از پشتیبانی

البته تیم پشتیبانی Microsoft تنها مسئولیت Surface اولیه و دیگر دستگاه‌های Surface قدیمی را از گردن خود برنداشته و لیست بلندبالایی از محصولات قدیمی را همگی در یک روز به عنوان موارد منقضی شده منتشر کرد که عناوین بسیار بسیار بسیار مهمی در آن به چشم می‌خورند.

بالأخره امروز می‌توانیم بگوییم که سیستم عامل Windows 7 رسما توسط Microsoft هیچ پشتیبانی را دریافت نمی‌کند. سیستم عامل قدیمی و سنگینی که ذهن کاربرانی که با کامپیوترهای لمسی عناد و دشمنی دارند، همواره همراه با آن بود. حد تنفر بالا از Windows 7 به این علت است که متأسفانه عوام به علت علاقه به آن، مانع از پیشرفت سیستم عامل مدرنی همانند Windows 8 شدند. به طوریکه طی سالهای 2012 تا 2015، سیستم عامل پیشرفته و سبک Windows 8 قربانی کج فهمی و علاقه آنها به Windows 7 شد.  موردی که شرکت Apple نقش بزرگی در دامن زدن به آن داشت، به طوریکه حتی به هنگام بردن نامی از Windows، علاقه خاصی داشت تا از نام و لوگوی Windows 7 استفاده کند از آنجا که همواره ترسی برای معرفی برترین سیستم عامل دنیا، یعنی Windows 10 مدرن داشت تا در ذهن مردم، Windows را هنوز همان ویندوز 7 قدیمی و منسوخ شده نگه دارد. بنابراین یکی از خوشحال کننده‌ترین اخباری که می‌شد در این روزها بشنویم، اتمام پشتیبانی از این سیستم عامل قدیمی از رده خارج و منفور، یعنی Windows 7 بود.

البته نکته حائز اهمیت در این است که نام سیستم عامل Windows 8.1 نیز در میان لیست منتشر شده به چشم می‌خورد تا Windows 10 (و نسخه‌های Server آن) تنها سیستم عاملی باشد که مایکروسافت از آن پشتیبانی می‌کند.

همچنین بلوغ Windows Defender در Windows 10 بسیار بیشتر از سیستم عامل‌های قبلی، باعث شد تا Microsoft Security Essentials نیز جزو لیست قطع پشتیبانی منتشر شده باشد.

مرورگری که منقضی نمی‌شود

اما نامی که عدم حضور آن در لیست تعجب آور است، Internet Explorer 11 می‌باشد. درحالیکه تمامی امکانات Internet Explorer 11 به مرورگر کارآمد، کم‌مصرف، مدرن و پر از امکانات Microsoft Edge انتقال داده شده‌اند، مایکروسافت هنوز از Internet Explorer 11 پشتیبانی کرده و آنرا قابل استفاده در Windows 10 توسط جستجوی نام آن، نگاه داشته است (از آنجا که نام آن در لیست نرم افزارهای Windows 10 و منوی Start مخفی می‌باشد). لذا به جای IE 11 نام Internet Explorer 10 در لیست قطع پشتیبانی حضور داشته و از این پس Microsoft از Internet Explorer 10 دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

تمامی آفیس‌های قبلی، بدون پشتیبانی

پس از IE 10، مهمترین محصولاتی که دیگر از آنها پشتیبانی نمی‌شود، یادگارهای Windows 7 و Windows 8، یعنی Office 2010 و Office 2013 هستند. قطع پشتیبانی از این دو عنوان یعنی می‌توان مجموعه Windows 7 و Windows 8 را منقضی شده دانست و به آنها گفت منسوخ.
بنابراین تنها مجموعه آفیسی که از آن پشتیبانی کامل می‌شود، Office 2016 می‌باشد. بی‌صبرانه منتظر Office 2019 در سال آینده هستیم و البته Surface Pro 2019 در کنار آن…

خداحافظ لومیا

دیگر موردی که هم ناخوشایند است و هم خوشایند، درباره بخش موبایل Microsoft می‌باشد. اینکه مایکروسافت بخش Mobile devices forum را تعطیل می‌کند و آنرا به بخش Other Windows mobile devices انتقال می‌دهد، در درجه اول برای دوستداران Windows Phone و Lumia ناخوشایند است که دیگر از دستگاهشان پشتیبانی نمی‌شود یا حداقل پشتیبانی آنها به جای دیگری منتقل شده است.

اما در حالت کلی، این حرکت یعنی از حالا باید به صورت جدی‌تر منتظر دستگاه موبایل Microsoft و یا همان Andromeda معروف باشیم. دستگاهی که تنها قرار نیست بازگشت مایکروسافت به بخش موبایل، بلکه آغاز نسل جدید و پیشرفته‌ای از کامپیوترهای همراه با سیستم عامل مدرن Windows Core OS و فیزیک تاشو در کنار استفاده از پردازنده‌های عالی ARM باشد.

بند دیجیتالی نسل اول، بدون پشتیبانی

پشتیبانی نسل اول Microsoft Band نیز حالا به اتمام رسیده است و به دارندگان آن پیشنهاد شده است تا به مطلب Microsoft Band 2 مراجعه نمایند. اگرچه موارد گذشته مربوط به مایکروسافت بند 1 به هیچ وجه پاک نمی‌شوند و صرفا به اصطلاح قفل شده تا ادامه بحث در گفتگوهای آن ممکن نباشد.

خدمات رسانه‌ای زون

در آخر نیز Microsoft نام خدمات رسانه‌ای Zune را در لیست منتشر شده قید نمود. بنابراین این سرویس جامع که حتی دستگاهی با نام Zune HD صرفا برای پخش مدیا از این خانواده را شامل خود می‌شد، به کلی از پشتیبانی مایکروسافت خارج شده است تا اتمام کاری برای نسل Windows 7 و Windows 8 را هرچه بیشتر رغم بزند.

نتیجه‌گیری

لیست مایکروسافت که اسامی محصولاتی که از این پس پشتیبانی دریافت نخواهند کرد، بسیار جامع و حاوی عناوین بسیار بسیار مهمی بود.

نتیجه‌گیری کلی از لیست مذکور این است که شرکت Microsoft حالا با نسل Windows 7 و Windows 8 از همه نظر، هم نرم افزاری و هم سخت افزاری، به طورکلی خداحافظی کرده است تا ما نیز تنها در خاطراتمان به دنبال آنها بگردیم.

در انتها لیست مذکور را همانطور که منتشر شده است، می‌آوریم:

  • Windows 7, 8.1, 8.1 RT
  • Microsoft Security Essentials
  • Internet Explorer 10
  • Office 2010, 2013
  • Surface Pro, Surface Pro 2, Surface RT, Surface 2
  • Microsoft Band – this topic will be locked. Users are invited to participate in Microsoft Band 2 topic.
  • Mobile devices forum – Microsoft support will continue in “Other Windows mobile devices” topic
  • Zune – this topic will be locked, but will remain available for browsing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید