نقد و بررسی تخصصی

بررسی پرونده ناتمام سرفیس فون و سرفیس 4 – قسمت دوم

پس از برگزاری رویدادهای گذشته Microsoft و عدم معرفی موارد فوق، سؤالات بسیار بزرگی در ذهن علاقه‌مندان به وجود آمده ست که در این مطلب به آنها پاسخ داده خواهد شد.

این دستگاه معرفی شده است.

به مطلب سرفیس دوئو در این لینک یا تصویر زیر مراجعه نمائید:

 

توجه: به منظور درک کامل موضوع این مطلب نیاز است تا ابتدا قسمت اول را مطالعه نمائید.

در قسمت پیشین، به روندی که دستگاهی به نام Surface طی کرد پرداختیم. اینکه Surface Pro، Surface Book، Surface Laptop، هیچکدام آن دستگاه اصیل Surface نیستند.

همچنین، قطعات پازل یا همان اتفاقات چند سال اخیر را در کنار یکدیگر گذاشیتم، و به اشتیاق بی‌حد Microsoft برای تولید رؤیای اصیل Surface رسیدیم.

این اشتیاق و شرایط سخت افزاری دنیای حال حاضر، نشان داد که قرار است تا شاهد چه چیزی باشیم.

در قسمت دوم، به آینده این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت و برای شما آنرا تشریح خواهیم کرد.

تصور کنید گوشی تلفن همراه شما با پردازنده Snapdragon 835، حتی قویتر از Surface Pro 4 با پردازنده Core m3 است و دارای سیستم عامل یک کامپیوتر نیز هست. وقتی در خانه یا میز کار خود هستید، تنها کافیست گوشی خود را به صفحه نمایش بزرگ روبروی خودتان متصل کنید تا کامپیوتر رومیزی را هم داشته باشید. تبلت شما صرفا یک صفحه نمایش بسیار نازک است که به غیر از باتری، سخت افزار دیگری در آن تعبیه نشده است تا توسط گوشی شما قدرت بگیرد.

یک سیستم سراسری و رؤیایی. که همان رؤیای Microsoft با نام UWP است. یعنی برنامه سراسری ویندوز.

این موضوع تمام علتی است که چرا Microsoft تمام تلاش خود را برای جذب کاربران از نرم افزارهای Desktop به سمت برنامه‌های کاربردی موجود در Store می‌کند. این موضوع علت تولد Windows 10 S است.

گوشی تلفن همراهی که سیستم عامل و ساختار کامپیوتر را داراست، توانایی اجرای نرم افزارهای کامپیوتری را نیز خواهد داشت. اما نکته هیجان انگیز این کامپیوتر، چیزی فراتر از اجرای آن دسته از نرم افزارهاست. این دستگاه، به کمک پردازنده ARM خود، خواهد توانست تا برنامه‌های کاربردی که دنیای حال حاضر گوشی‌های تلفن همراه ما را می‌سازند نیز اجرا کند. اولین دستگاهی که با توجه به ذات کامپیوتری خود، نرم افزارهای کامپیوتری را اجرا می‌کند، و در عین حال، با توجه به پردازنده ARM آن، برنامه‌های کاربردی مرسوم بر روی گوشی‌های تلفن همراه را نیز اجرا می‌کند؛ چراکه در واقع این برنامه‌ها هستند که گوشی شما را کاربردی ساخته‌اند.

گستردگی که در توانایی اجرا نمودن نرم افزارها در این دستگاه دیده می‌شود، بی‌سابقه خواهد بود. عاملی که دست سازندگان نرم افزار برای آن را، بی‌نهایت باز می‌گذارد؛ بازتر از هر دستگاه دیگری که تا کنون تولید شده است.

دستگاهی که هیچکدام از شرکت‌های Apple، Dell، hp، Lenovo، Asus، Sony، Samsung، LG، htc، Xiaomi و نه هیچ شرکت دیگری، توانایی تولید آنرا نخواهند داشت. همانطور که انقلاب Surface حتی در رؤیای هیچکدام از آنها نبوده است.

بگذارید تا در گستردگی این دستگاه رؤیایی کمی دقیق‌تر شویم.

چرا نرم افزار Adobe Photoshop را در گوشی‌های تلفن همراه نمی‌بینیم؟

پاسخ در ضعیف بودن سخت افزار آنها نیست. چرا که پردازنده‌های حال حاضر گوشی‌های تلفن همراه، بسیار قویتر از پردازنده‌های کامپیوترهایی هستند که چندین سال پیش، ما توسط آنها، نرم افزار فوق را اجرا می‌کردیم. پاسخ در کوچک بودن صفحه نمایش آنها نیز نیست.

پاسخ در ساختار ARM پردازنده گوشی‌های ما نهفته است.

سازندگان برنامه سنگین و پیچیده‌ای همانند Photoshop، سالها پیش توسط Visual C Sharp این برنامه را خلق نمودند. و از آن زمان تا به حال، تنها اصلاحاتی را بر روی آن انجام می‌دهند.

در صورتی که ساختار برنامه نویسی Java برای پردازنده‌های ARM گوشی‌های ما، به کلی متفاوت از مورد قبل است.

لذا آمدن Photoshop بر روی گوشی تلفن همراه، به معنای نوشتن دوباره و خط به خط تمام این برنامه سنگین و پیچیده است؛ که مطمئنا چنین هزینه‌ای برای شرکت Adobe بسیار غیر منطقی است.

حالا به Surface Phone باز می‌گردیم. دستگاهی که توانایی اجرای x86 و Win32 را داراست. یعنی برای دیدن Photoshop بر روی گوشی شما، تنها کافیست تا Adobe، این برنامه را برای اندازه صفحه نمایش گوشی شما مناسب سازی کند (همان Scale نمودن دکمه‌های نرم افزاری به نسبت PPI). این کار در مقایسه با نوشتن دوباره خط به خط Photoshop، تقریبا بدون هزینه به حساب می‌آید.

به همین علت، تمام تلاش Microsoft، حالا بر روی جذب کاربران و حتی سازندگان نرم افزارها به سمت استفاده از UWP، متمرکز شده است. این تلاش به حدی جدی است، که Microsoft در بهار 2017 یک Surface جدید با پردازنده قوی Intel Core i7 را با سیستم عاملی عرضه کرده است که تنها قادر است تا برنامه‌های UWP را اجرا کند.

تنها کافیست تا Microsoft، اجرای موفقیت آمیز Windows 10 بر روی ARM را که در شنژن چین انجام داد، به ثمر بنشاند.

البته منظور ما از تمام موارد گفته شده، اصلا این نیست که Surface اصیل، همان Surface Phone می‌باشد.

چراکه حتی در صورت تحقق چنین رؤیایی، بسیاری از افراد یک گوشی 6 اینچی را قبول نخواهند کرد. چرا که ذات گوشی تلفن همراه، نباید بزرگتر از 5 اینچ باشد. اندازه‌ای که به اجبار در Surface Phone با توجه به ذات کامپیوتری آن، باید زیر پا گذاشته شود.

علاوه بر اینکه بسیاری بر این اعتقاد هستند که اصلا گوشی تلفن همراه نباید پیچیده و کامپیوتر باشد؛ که اعتقاد واقعا صحیحی است. گوشی تلفن همراه تنها باید وسیله‌ای با باتری و دوربین قوی باشد، تا با آن پیام رد و بدل کرد یا به شبکه‌های اجتماعی سر زد؛ نه چیزی بیشتر.

اما نکته اینجاست که حتی در این مورد نیز، اجرای Windows 10 توسط ARM، می‌تواند خالق تبلت بسیار سبک‌تر نازک‌تر و با شارژدهی باتری بسیار بیشتری از Surface Pro باشد. یعنی همان Surface اصیل که مدنظر Microsoft بوده است. که چنین دستگاهی، از دیدگاه افرادی که به سادگی گوشی معتقدند نیز قابل قبول خواهد بود، در کنار اینکه تمام موارد فوق العاده نرم افزاری Surface Phone را داراست.

این انقلاب، حتی بر روی لپ تاپ‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود. به طوریکه استفاده از اینترنت 5G بر روی لپ تاپ‌ها که توسط Qualcomm در حال گسترش است، آسان‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

بنابراین، تمام دستگاه‌های شما یکی می‌شود و به دنیای جدیدی قدم خواهیم گذاشت که یک سیستم سراسری به نام Windows، حکم فرمای آن است.

ساتیا نادلا در مراسم معرفی Windows 10 S:

“انقلاب پیش رو، بسیار بزرگتر از انقلابی خواهد بود که در Surface شاهد بودیم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید