نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

دستگاه تاشو مایکروسافت – پروژه آندرومدا Andromeda

چند ماهی است که اخبار درز کرده و همچنین طرح‌های اختراعات ثبت شده اخیر مایکروسافت، احتمال معرفی سرفیس جدید را بسیار بالا برده است.

این دستگاه معرفی شده است.

به مطلب سرفیس دوئو در این لینک یا تصویر زیر مراجعه نمائید:

 

تقریبا یک سال از مراسم EDU مایکروسافت می‌گذرد. مراسمی که ریاست کنونی مایکروسافت، ساتیا نادلا، در آن خبر از گوشی‌های تلفن همراه جدید مایکروسافت را داد و تأکید کرد که در صورت ساخت گوشی تلفن همراهی جدیدی از طرف مایکروسافت، چنین دستگاهی “بسیار متفاوت از آنچه ما از گوشی‌های تلفن همراه حال حاضر می‌بینینم خواهد بود” و همینطور “انقلابی که پیش روست، بزرگتر از انقلابی خواهد بود که در زمان سرفیس و تبدیل تبلت‌های شما به لپ‌تاپ اتفاق افتاد”.

ریاست مایکروسافت، مطمئنا نمی‌تواند فرد بذله گویی باشد.
به طوریکه پروژ‌ه‌های مایکروسافت حتی یکسال پیش از این سخنرانی و در شنژن چین برای اجرای ویندوز بر روی پردازنده‌های ARM گوشی‌های تلفن همراه، گویای مسئله است.
پروژه‌ای که باعث شد تا شرکت Apple سریعا اقدام به تقلید از آن کرده و ایده قدرت گرفتن MacBook از پردازنده‌های ARM را مطرح کند.

مسائلی که در ابتدای مطلب عنوان شد را پیش تر و در مطلب دو قسمتی “آینده دستگاه‌های Surface و سرنوشت Surface Phone” بررسی کردیم:

اما امروز می‌خواهیم تا از پر شدن تمام خلاء‌های موجود در طرح سرفیس فون صحبت کنیم.
از مطلب دو قسمتی که به آن اشاره شد، یه یاد داریم که یکی از موانع یک کامپیوتر در قالب گوشی تلفن همراه شما، صفحه نمایش آن است؛ این موضوع با اتصال این دستگاه به یک صفحه نمایش بزرگتر به هنگامی که شما نیاز “کامپیوتری” دارید توجیه شد و گفته شد که حتی در این حالت هم رؤیایی است که شما کامپیوتر خود را در جیبتان حمل کرده و برای تبدیل آن به یک Worksatation تنها نیاز به یک داک و صفحه نمایش بزرگ داشته باشید (طرحی که با وجود تلاش قابلیت Continuum، شکست خورد).

اما چند ماهی است که مایکروسافت با انتشار مطالبی، نشان داده است که قصد دارد تا تمامی موانع تولید سرفیس فون را به روشی از بین ببرد که تا به حال از آن استفاده نشده است.

ریشه تاریخی طرحِ تا شدن

همه چیز حتی قبل از تولد اولین سرفیس و در سال 2009 میلادی شروع شد. زمانیکه Microsoft از یک طرح با نام Courier رونمایی کرد. یک تبلت با قابلیت خم شدن.
خم شدن این امکان را به دستگاه می‌دهد تا در کنار داشتن یک صفحه نمایش بزرگ (نسبت به یک گوشی) قابلیت کاهش اندازه تا حد یک گوشی را نیز داشته باشد.
بنابراین مایکروسافت تصمیم گرفت تا برای اضافه کردن شوالیه جدید خود به لشکر سرفیس به طرحی رجوع کند که چند سال حتی پیش از تولد اولین سرفیس به آن فکر می‌کرده است.

اخبار چنین موضوعی اولین بار در روز 26 اکتبر سال 2017 میلادی مقارن با 4 آبان ماه سال 1396 جلالی توسط خبرگزاری Windows Central به بیرون درز کرد.
چراکه در آن زمان، تقریبا همه چیز برای شروع به کار ساخت این محصول آماده شده بود. اجرای نسخه کامل Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM، انتظار برای یک سرفیس واقعی بدون پیشوند و پسوند Pro یا Book و از همه مهمتر، شکست Microsoft در زمینه گوشی‌های تلفن همراه به منظور رقابت با Google و Apple، همگی عوامل بسیار تأثیر گذاری بوده‌اند.

پروژه آندرومدا – Andromeda

اما به سراغ جزئیات این دستگاه می‌رویم.

پیش از هرچیز، نام آن بسیار هیجان انگیز است: آندرومِدا – Andromeda

آندرومدا یکی از کهکشان‌های فضایی و همچنین یکی از افسانه‌های یونان باستان است که البته یک سری تلویزیونی نیز از آن ساخته شده است.
نام آندرومدا برای دستگاه جدید مایکروسافت، بیشتر از سیستم عامل آن می‌آید. سیستم عاملی که قرار است تا جزئی از سیستم عامل آینده مایکروسافت با نام Windows Core OS باشد. سیستم عاملی که برای سراسری نمودن تمامی دستگاه‌ها از ساعت‌های هوشمند تا کامپیوترهای بزرگ هدف گذاری شده است. وقتی می‌گوییم “یک” سیستم عامل، منظورمان دقیقا یک سیستم عامل واحد است. چراکه در حال حاضر نیز Windows 10 سراسری به حساب می‌آید، اما در حقیقت سیستم عامل گوشی‌های تلفن همراه Lumia با آنچه در کامپیوترهای Surface وجود دارد، بسیار متفاوت است.

کلمه رمز در موفقیت آندرومدا نیز همین است؛ یک سیستم عامل واحد.
این سیستم عامل، در هر دستگاهی محیط کاربری متفاوت و مخصوص به خود را خواهد داشت که آن نیز توسط محیط کاربری آینده مایکروسافت با نام CShell فراهم خواهد آمد. محیط و یا UI رابط کاربری (User Interface) تنها تفاوت نسخه‌‍‌های مختلف Windows Core OS با یکدیگر خواهد بود.

البته اینها در دستگاه جدید مایکروسافت، تنها در عمق ماجرا کار خواهند شد و در ظاهر قضیه، به احتمال بسیار زیاد و اگر قرار باشد تا پروژه دستگاه آندرومدا را به زودی ببینیم، سیستم عامل آن Windows 10 S نام خواهد داشت که تفاوت چندانی با Windows 10 Pro از نظر ساختار نداشته و تنها شما را نسبت به نصب نرم افزارهای exe محدود می‌کند (این ضعف بزرگی است، اما منظور از عدم وجود تفاوت این است که Windows 10 S به راحتی و در چند دقیقه به Windows 10 Pro تبدیل می‌شود).

نگاه سخت افزاری به پروژه آندرومدا

اما اگر بخواهیم به جنبه‌های سخت افزاری آن نگاه دقیق‌تری بیندازیم، مهمترین مسئله یک تبلت تاشو بودن پروژه آندرومدا خواهد بود.
در روز 7 دسامبر مقارن با 16 آذر، اولین تصاویر از طرح اختراع ثبت شده مایکروسافت Patent با نام آندرومدا منتشر شد.

در این تصاویر تأکید شده بود که دستگاه مد نظر، درواقع یک گوشی تلفن همراه است که باز شده و در حالت گسترش یافته، نقش یک تبلت را خواهد داشت به صورتیکه ما یک صفحه نمایش با قابلیت خم شدن را خواهیم داشت و نه دو صفحه نمایش (چیزی متفاوت از دستگاه‌های دو-صفحه‌ای و یا Double-Screen که پیش‌تر شرکت Acer و Lenovo در فکر آن بودند). در چنین حالتی، مطمئنا مسئله ضخامت دستگاه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چراکه قرار است تا دستگاه تا شده و در نتیجه ضخامت در حالت گوشی، دو برابر حالت تبلت خواهد شد.

اما یک هفته بعد، مایکروسافت مجددا طرح جدیدی را ثبت اختراع کرد. در این طرح، جزئیات بیشتری درباره نحوه عملکرد لولای خم کننده ارائه شد و همچنین دستگاه را رسما در یک حالت شبیه به لپ‌تاپ نشان داد. چیزی که در گوشی‌های تلفن همراه بیش از یک دهه پیش شرکت Nokia و در فیلم سینمایی جیمز باند دیده بودیم.

در بعدازظهر همان روز، باز هم طرح جدید ثبت شد تا قطار ثبت اختراعات مایکروسافت در یک ماه، به طویل‌ترین حد خود در تاریخ برسد. طرحی که بعدازظهر روز 15 دسامبر مقارن با 24 آذر منتشر شد، نشان داد که لولای این دستگاه از لولای پایه Kick stand موجود در دستگاه‌های Surface الهام گرفته شده است.

اما نکته هیجان انگیز در رابطه با آن، خم کردن قسمتی از صفحه نمایش و پیچیدن آن به دور دنده‌های لولا همانند یک گره بود. بنابراین استفاده از صفحه نمایش OLED در آندرومدا قطعی شد. مکانیزم تا شدن دستگاه نشان می‌داد که حرارت دادن شیشه محافظ و خم کردن آن، موردی ضروری خواهد بود تا این امکان را به وجود آورد که شیشه بدون نیاز به بریده شدن، در لولا قرار گیرد.

دیگر نکته بسیار مهم در رابطه با سخت افزار دستگاه، وجود حتمی یک قلم همراه با دستگاه خواهد بود. قلمی که خوشایند است تا همان Surface Pen مورد استفاده در کامپیوترهای Surface نباشد (از نظر اندازه) اما دقت و استاندارد آنها را داشته باشد. وجود یک قلم کوچک به منظور یادداشت برداری جیبی، یکی از مواردی بود که در سرفیس مینی لغو شده هم به چشم آمد. چنین قلمی خواهد توانست تا جایگزینی برای سری Galaxy Note از شرکت Samsung باشد؛ زمانیکه شما می‌توانید صفحه نمایش خود را توسط باز کردن، گسترش دهید.

پردازنده‌ای که قرار است تا پروژه آندرومدا از آن قدرت بگیرد، همانطور که گفته شد از نوع ARM خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد از شرکت Qualcomm و سری Snapdragon که قوی‌ترین پردازنده‌های ARM موجود بر روی گوشی‌های تلفن همراه به حساب می‌آید (بسیار قویتر از پردازنده‌های عقب مانده A10X شرکت Apple و پردازنده اختصاصی Exynos شرکت Samsung) و مطمئنا هم مایکروسافت از قویترین مدل Snapdragon که در حال حاضر Snapdragon 845 است استفاده خواهد کرد. این درحالیست که Snapdragon 820 به راحتی توانست در شنژن چین و طی یکی از مراسم‌های مایکروسافت، نسخه کامل و Desktop نرم افزار Adobe Photoshop را بدون مشکل اجرا کند و همچنین در تست‌های انجام شده، Snapdragon 835 از Intel Core m3 موجود بر روی Surface Pro 2017 قویتر بوده است (دستگاهی که سرفیس نیوز آنرا به منظور اجرای بازی انتخاب کرد! تا قدرت معمولی‌ترین دستگاه سرفیس در اجرای بازی را آزموده باشد).

وجود پورت Type-C نیز در آندرومدا، پایانی بر نارضایتی عوام از عدم وجود این پورت بر روی سرفیس پرو خواهد بود.
با توجه به طرح‌های ثبت شده مایکروسافت در یک ماه اخیر و همچنین دیگر انتظارات، یک طراح صنعتی به نام دیوید بریر – David Breyer اقدام به ایجاد مدل سه بعدی از پروژه آندرومدا کرده است که به ما نشان می‌دهد چنین وسیله‌ای اگر تولید شود، چه ظاهری را خواهد داشت.

حتی در این طرح هم مسئله ضخیم شدن دستگاه در حالت تا شده، آزار دهنده است. اما باید به این نکته توجه شود که ضخامت یک تکه از دو تکه پروژه آندرومدا، در کمترین حالت ممکن برابر با ضخامت خارجی یک پورت USB Type-C خواهد بود؛ و درصورت کمتر نمودن ضخامت تکه دیگر که این پورت را ندارد نیز شاهد عدم تقارن و در نتیجه نکات بد بصری خواهیم بود.

جمع بندی

یکی از مهمترین نکات آندرومدا این است که اولین دستگاهی خواهد بود که از سیستم عامل مدرن و سراسری Windows Core OS در آن استفاده خواهد شد و ما نمود Windows Core OS را در آن برای اولین بار خواهیم دید.

به هرحال با وجود اینکه همه چیز برای طراحی و تولید پروژه آندرومدا مهیا شده است، اما باز هم موانعی در راه است که امیدواریم شرکت مایکروسافت، شرکتی که چند سالیست شگفتی همگان را برانگیخته، از پس آنها نیز برآید.
در کنار تمام این قضایا، خاطره Surface Mini نیز از ذهن ما پاک ناشدنی است. دستگاهی که طراحی شد، تولید شد، به مراسم رونمایی آورده شد، اما تنها چند ساعت پیش از شروع مراسم، لغو شد تا پس از چند سال اخبار آن منتشر شود.
پروژه آندرومدا، سرفیس فون، سرفیس (بدون پیشوند و پسوند)، تبلت Courier و هر نام دیگری، دستگاهی است که ما بی‌صبرانه منتظر آنها هستیم در حالتی که دستگاه‌های پس‌رفته و عقب مانده همانند Surface Laptop، تنها عذابی برای دوستداران دستگاه‌های Surface شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید