نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس گو – Surface Go

بررسی کامل و تخصصی آخرین نسل سرفیس. یک معرفی کاملا غیرمنتظرانه که حاصل آن، نسخه به‌روز شده‌ای از Surface 3 بود...

بالأخره پس از گذشت حدود سه سال، دوباره شاهد نسل جدید اصیل‌ترین دستگاه سرفیس هستیم. دستگاهی با نام Surface Go که درواقع نسخه جدیدی برای Surface 3 به حساب می‌آید. علاوه براینکه معرفی آن تا حد زیادی غیرمنتظرانه بود، این دستگاه پر از نکات فوق العاده مثبت و همچنین افتضاح در کنار یکدیگر می‌باشد. اما به هرحال اخبار از اینکه Microsoft امسال یک دستگاه اقتصادی را معرفی خواهد کرد، از گوشه کنار به گوش می‌رسید. با سرفیس نیوز همراه باشید…

اصیل‌ترین دستگاه Surface

بیش از سه سال انتظار برای یک دستگاه، اصلا کم نیست. آن هم درست در سالهایی که اخبار بسیار وسوسه کننده‌ای هر روز درمورد دستگاهی از این دسته در بین دیگر دستگاه‌های Surface، ما را همواره بیش از پیش مشتاق و بدون آرام و قرار برای دیدن آن می‌گذاشت.
از همان ابتدایی‌ترین روزهایی که نام Microsoft Surface را در سال 2012 شنیدیم، مشخص بود که دستگاه اصیلی با نام Surface بدون پیشوند و پسوند وجود دارد تا در کنار آن، Surface Pro 1 به عنوان دسته فرعی حیات داشته باشد.

اما دست تقدیر کاری کرد تا مردم روزگار ما، Surface Pro را به عنوان دسته اصلی Surface بشناسند. تمامی داستانی که به صورت خلاصه عنوان شد، با جزئیات جذاب آن در مطلب زیر و حدود یکسال پیش جمع‌آوری شدند. مطلبی که برای منتظران Surface Phone و نسل بعدی Surface 3 تهیه دیده شد:

البته سرفیس پرو نیز دستگاه بسیار فوق العاده‌ای است و پس از اتفاقات بسیار خوب Surface Pro 3، تبدیل شد به پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین دستگاه Microsoft. این عناوین، همگی واقعا برازنده Surface Pro هستند، اما نه حق آن.

در اصل این حق سرفیس اصیل است که پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین دستگاه مایکروسافت باشد.
هدف اصلی تولید دستگاهی به نام Surface، دقیقا همین گروه از دستگاه‌هاست؛ و نه دستگاه‌هایی با نام Surface Pro و یا Surface Studio. حال آنکه بازهم تکرار می‌شود که دو مورد اخیر هرکدام شاهکارهای تکنولوژی کامپیوتری به حساب می‌آیند.
به منظور رساندن این مفهوم، بد نیست که از مثال بسیار ساده سری ™Need For Speed استفاده کنیم. نسخه Shift 2 Unleashed از سری مذکور، بسیار فوق العاده بود (همانند Surface Book) اما در عین این فوق العاده بودن، تقریبا هیچ ارتباطی به نام ND4SPD نداشت؛ همانگونه که طولی نکشید که این نسخه از NFS جدا شده و خود به عنوان بازی کاملا جدایی به نام ™Project Cars ادامه حیات داد.

نام‌هایی همانند Surface Book و یا Surface Pro، آنقدرها هم همانند ™Project Cars بی‌ارتباط به ریشه اصلی خود نیستند و بر اساس اعتقاد درستی، وجود Surface Book به منظور حذف MacBook Pro، وجود Surface Pro به منظور حذف MacBook Air و وجود Surface Studio به منظور حذف iMac، کاملا نیازهای ضروری ارتش Surface هستند. اما در هرحال، سرفیس اصیل همین چیزیست که در حال حاضر می‌بینید.

یک تبلت ویندوزی سبک و ارزان قیمت، به منظور حذف iPad. دقیقا همان چیزی که اولین Surface به‌خاطر آن خلق شد.
(در این بحث از وجود دستگاه اولیه Surface در حدود سال 2009 که یک صفحه نمایش بزرگ روی میز بوده است، صرف نظر می‌شود)

پر از نکات فوق العاده مثبت و افتضاح، در کنار یکدیگر

از ویژگی‌های بسیار خوب یک دستگاهی که برای بالای 80% افراد جامعه مناسب می‌باشد گرفته تا اینکه انتظار ما بسیار طولانی مدت شده بود و اینکه ما انتظار دستگاه برتری را داشتیم، همگی نتیجه خواهند داد که متأسفانه و در مجموع، معرفی Surface Go، بیشتر یک موضوع ناراحت کننده است تا خوشحال کننده.

لذا ابتدا به نکات مثبت دستگاه می‌پردازیم.

کارآمد، همانند Surface 3

همانند Surface 3، اینبار نیز Surface Go از نظر بسیاری شاید حتی برترین دستگاه سرفیس باشد. به طوریکه به شخصه اعتقاد دارم که Surface 3 کامپیوتر همراه مناسب برای حدود 80% افراد جامعه ماست و خریداری Surface Pro و مخصوصا Surface Book تنها پرداخت هزینه بیشتر برای قدرت اضافی است که اکثرا به کار نخواهد آمد و باعث سنگین شدن دستگاه می‌شود. چراکه همانگونه که Surface 3 در عمل نشان داده است، قدرت کافی برای انجام بازه بسیار گسترده‌ای از امور مارا داراست، مطمئنا نسخه جدیدتر آن هم این چنین خواهد بود.

به منظور بررسی این موضوع، می‌بایست نگاه دقیق‌تری به پردازنده آنها کنیم و نکات قابل توجه در تفاوت‌های بین پردازنده Surface 3 و Surface Go را در اینجا بیاوریم.

پردازنده طلایی

پردازنده Surface 3، از سری Atom X شرکت Intel بود با نام X7-Z8700 و پردازنده Surface Go، از سری Pentium Gold شرکت Intel با نام 4415Y می‌باشد.

شاید در اولین نگاه به نام Pentium اکثر کاربران به این فکر کنند که چرا چنین پردازنده قدیمی و پرمصرفی برای این دسته از دستگاه‌های سبک استفاده شده است. اما جالب است که بدانید 4415Y حتی از پردازنده استفاده شده در Surface Pro 2017 نیز جدیدتر بوده و در نیمه دوم سال 2017 ساخته شده تا از همان تکنولوژی 14 نانومتری موجود در Surface Pro و Surface Studio استفاده کرده باشد. همچنین مصرف آن نیز در حالت باورنکردنی، تنها در حدود یک سوم مصرف پردازنده Surface Pro و در حدود 6 وات می‌باشد (15 وات برای سرفیس پرو).

 

نکات جالب پردازنده Surface Go هنوز تمام نشده‌اند البته اینبار در رابطه با پردازنده گرافیکی. سابقه پردازنده‌های گرافیکی Intel HD در دستگاه‌های Surface Pro به قدری بیش از انتظار خوب بوده است که در پردازنده Pentium Gold موجود در سرفیس گو نیز شاهد پردازنده گرافیکی استفاده شده در مدل Core m3 از Surface Pro 2017 هستیم؛ یعنی Intel HD 615.
این پردازنده گرافیکی توسط سرفیس ایران و در حدود یک سال پیش، به منظور اجرای بازی‌های رایج تست شده است که از طریق لینک زیر می‌توانید به آن دسترسی پیدا نمائید:

بنابراین به نظر نمی‌رسد که Surface Go از نظر پردازش، حداقل از Surface 3 که بسیار خوب بود، ضعیف‌تر عمل کند. و البته که از طرفی، تجربه نشان داده است که دستگاه‌های جدیدتر همواره از نسل پیشین خود قوی‌تر خواهند بود. بی‌صبرانه منتظر تست نمودن آن در عمل هستیم.

سبک‌ترین Surface تاریخ

حالا می‌توانیم شعار تبلیغاتی انتخاب شده برای این دستگاه از طرف Microsoft را کاملا درک کنیم که Portable Power یا قدرت همراه می‌باشد. درمورد قدرت سخت افزاری بحث شد. و اما در رابطه با همراه بودن.
حقیقتش را بخواهید، موضوع همراه بودن شاید بیش از هرچیز دیگری برای بسیاری از کاربران اهمیت داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است دستگاه شما بسیار کم وزن و بسیار نازک باشد اما صرفا بزرگ باشد؛ حتی در چنین حالتی هم شما قادر به حمل دستگاه در کنار دیگر وسایل خود نخواهید بود اگر بخواهید همواره کامپیوتر همراهی را در کنار خود داشته باشید.

لذا یکی از مهمترین نکات مورد علاقه در رابطه با Surface 3 و Surface Go، اینست که به علت اندازه صفحه نمایش مناسب تبلت آنها، بدون شک همراه‌ترین محصول در بین تمامی دستگاه‌های سرفیس به شمار می‌روند در حالیکه حتی Surface Pro 2017 که 12.3 اینچ صفحه نمایش دارد هم واقعا به عنوان یک تبلت و دستگاه همراه، بزرگ به نظر می‌رسد. صفحه نمایش Surface Go در اندازه 10 اینچ و 0.6 اینچ کوچکتر از Surface 3 می‌باشد. حتی پس از معرفی Surface Pro 2017 هنوز هم سبک‌ترین دستگاه Surface موجود، Surface 3 با 622 گرم وزن بود. اما حالا سبک‌ترین و کوچک‌ترین سرفیس تاریخ، تنها 522 گرم وزن داراست که 100 گرم کمتر در چنین بازه‌ای از اعداد بسیار رقم بزرگی می‌باشد.

در کنار وزن، Surface Go برخلاف Surface 3، بسیار نازک و حتی از Surface Pro 2017 نیز نازک‌تر می‌باشد.

پشتیبانی کامل از قلم Surface Pro

قلم Surface Pro 2017 برترین قلمی است که Microsoft تا به حال تولید کرده است و پیشرفت‌های بسیاری را در مقایسه با نسل قبلی خود داشته است. به همین علت نیز یکی از موضوعات ناراحت کننده برای دارندگان Surface Pro 4 و Surface Book، این بود که قابلیت‌های مهمی همانند تشخیص زاویه اعمال شده بر روی نوک قلم Surface Pro 2017، بر روی دستگاه آنان وجود ندارد.
اما حالا Surface Go از تمامی قابلیت‌های قلم فوق العاده حرفه‌ای Surface Pro 2017 پشتیبانی می‌کند و همچنین همانند Surface Pro، امکان چسباندن آهنربایی قلم به کناره‌ی سمت چپ دستگاه برای آن وجود دارد؛ امکانی که در Surface 3 وجود نداشت از آنجایی که این امکان در Surface Pro 4 و بعد از Surface 3 به خانواده Surface اضافه شد.

کیبوردی از نسل جدید

کیبورد و یا Type Cover دستگاه‌های سرفیس، از Surface Pro 4 به بعد به شکل کنونی درآمد. اما Surface 3 که به نوعی متعلق به نسل Surface Pro 2 و Surface Pro 3 بود، کیبوردی از آن نسل نیز به همراه داشت. بنابراین حالا که قرار است تا Surface 3 به Surface Go ارتقإ داده شود، کیبورد آن نیز از نسل Surface Pro 2017 می‌باشد و همچنین از جنس پارچه Alcantara آلکانتارا.

اما شکل آن کمی با کیبورد Surface Pro تفاوت دارد و دکمه‌های آن در یک گودی قرار داده نشده‌اند و چهار زاویه گوشه‌ی خارجی آن نیز به حالت گرد هستند. همچنین Type Cover مخصوص به Surface Go، دارای قسمت Touch Pad تاچ پد بسیار بزرگتری نه تنها در مقایسه با Surface 3، بلکه حتی در مقایسه با مساحت کلی کیبورد است. یعنی اگر نسبت مساحت تاچ پد به مساحت کل کیبورد را به صورت عددی محاسبه کنیم، این عدد درمورد Surface Go بیشتر از Surface Book و Surface Laptop خواهد بود.

پورت شارژ سراسری

شاید بتوان گفت که حتی کمی مسخره بود که Surface 3 به عنوان یک کامپیوتر با یک پورت MicroUSB و همانند یک گوشی تلفن همراه شارژ می‌شد. این موضوع دو حسن داشت. اول اینکه Surface 3 تنها دستگاهی بود که می‌شد آنرا با PowerBank و شارژرهای رایج گوشی‌های تلفن همراه شارژر نمود. دوم اینکه Surface 3 به علت این پورت شارژر، دارای دو ورودی USB بود چراکه می‌توانستید علاوه بر USB سایز کاملی که Surface 3 و Surface Pro داشتند، توسط تبدیل OTG، یک پورت ورودی USB اضافی نیز به آن بیفزائید.

اما حالا همانگونه که پورت شارژ Surface 2 با Surface Pro 2 یکسان بود، پورت Surface Go نیز با دیگر دستگاه‌های Surface Pro و Surface Book یکسان است.
این اتفاق باعث خواهد شد تا شما بتوانید درصورتیکه شارژر خود را فراموش کرده باشید، از شارژر سراسری دیگر دستگاه‌های Surface نیز استفاده نمائید. اما باید به‌خاطر داشته باشیم که استفاده از شارژرهای دیگر دستگاه‌های قویتر همانند Surface Book برای Surface Go، آسیب به باتری را به همراه خواهد داشت.

مکان پورت 3.5 میلیمتری جک هدفون نیز از مکان آزار دهنده قبلی در Surface 3، به جای درست آن در Surface Go انتقال داده شده است.

قابلیت بسیار کاربردی Windows Hello

قابلیت Windows Hello همراه با Windows 10 و Surface Pro 4 معرفی شد؛ یعنی بعد از معرفی Surface 3. لذا پیش از این، سرفیس 3 تنها دستگاهی بود که آخرین نسخه از دسته‌بندی خاصی در بین دستگاه‌های Surface است و قابلیت Windows Helo را ندارد.

در Surface Go این قابلیت بسیار پرکاربرد را که قفل گشایی را به سرعت و توسط تشخیص ترکیبی از عنبیه چشم و صورت ارائه می‌دهد، داریم. لازم به ذکر مجدد است که Windows Hello بسیار قبلتر از iPhone X و همراه با Surface Pro 4 در سال 2015 اولین بار از طرف Microsoft ابداع شد.

بهبود پایه نگه دارنده

حالا که قرار است همه چیز نو شود، بگذارید تا پایه نیز از حالتی که در سرفیس‌های اولیه وجود داشت به طور کامل خداحافظی کند. بنابراین پایه نگه دارنده Surface Go همانند Surface Pro خواهد شد که تا 165 درجه باز می‌شود و حالت Studio Mode معروف آن.

صفحه نمایش با دقت‌تر

درحالیکه دقت صفحه نمایش Surface Pro 2017 نسبت به Surface Pro 4 هیچ پیشرفتی نداشته است، صفحه نمایش Surface Go در مقایسه با Surface 3 بادقت‌تر شده. همچنین نرخ کنتراست 1500:1 هم پیشرفتی در مقایسه با Surface 3 به حساب می‌آید.
امیدواریم که قابلیت استفاده از رنگ‌های واقعی و بدون اغراق sRGB نیز در Surface Go همانند دیگر محصولات Microsoft وجود داشته باشد (از آنجایی که سرفیس گو تا حدود دو ماه دیگر عرضه خواهد شد).

اینبار با حافظه SSD

یکی از نکاتی که بسیاری از کاربران به آن توجه نمی‌کردند، این بود که Surface 3 حتی در گران قیمت‌ترین نسخه خود، از حافظه نوع eMMC به جای SSD موجود بر روی Surface Pro استفاده می‌کرد. اما Surface Go اینبار حافظه 256GB از نوع SSD را ارائه می‌دهد.

البته در حال حاضر تنها مدل‌هایی که دارای 64GB و 128GB حافظه هستند برای پیش فروش در وبسایت Microsoft می‌باشند.

پشتیبانی از سیم کارت LTE

 

 

همانند پیشینیان خود، Surface Go نیز در بین دیگر دستگاه‌های Surface سربلند است و بدون هیچ مشکلی از سیم کارت LTE پشتیبانی می‌کند و این موضوع شاید برای Surface Pro سنگین وزن عجیب باشد و رسیدن به آن یک موفقیت بزرگ، اما برای Surface اصیل دیگر به شکل یک امر معمولی به حساب می‌آید.

بنابراین Surface Go به آسانی ارزان‌ترین سرفیسی است که از LTE پشتیبانی می‌کند و می‌تواند از نظر فروش، Surface Pro LTE گران قیمت را مقلوب کند.

البته این نسخه از Surface Go دارای نقص‌هایی نیز می‌باشد.

دستگاه Surface 3 در نسل خود، شارژدهی باتری فوق العاده‌ای داشت به طوریکه با آن جثه کوچک خود، با Surface Book زمان خود که یکی از مدعیان اصلی شارژدهی باتری بود، رقابت می‌کرد. و از Surface Pro 4 که تبلت هم‌نسل خود بود نیز به آسانی پیشی می‌گرفت. به طوریکه Microsoft برای بیان مدت زمان شارژدهی باتری Surface 3 از عبارت “باتری برای تمام روز” استفاده می‌کرد. اما نکته اینجاست که تمامی این موارد برای نسخه بدون LTE بودند.

اما حالا، Surface Go متأسفانه از نظر شارژدهی باتری حتی از Surface Pro هم‌نسل خود نیز ضعیف‌تر است (9 ساعت در برابر 13 ساعت). این شکست ممکن است دقیقا به علت همین LTE باشد. چنانکه ممکن است عدد 9 ساعت پخش ویدئو به صورت مستمر برای نسخه‌ای از Surface Go باشد که از سیم کارت LTE پشتیبانی می‌کند و نه برای دیگر مدل. اگرچه خوشبختانه در Surface Go LTE از همان چیپ Snapdragon X16 استفاده شده در Surface Pro LTE بهره گرفته شده است که مصرف باتری را به شدت کنترل می‌کند.

به هرحال هنوز نسخه دارای LTE از این دستگاه هنوز بر روی وبسایت Microsoft به منظور پیش فروش قرار نگرفته و تنها مدل‌هایی از آن فعال هستند که قابلیت مذکور را دارا نیستند. گفته شده است که مدل LTE در همین سال 2018 معرفی خواهد شد.

 

پایین‌ترین قیمت قابل تصور

نکته بسیار بسیار حائز اهمیت در رابطه با Surface Go که تنها در پایان نکات مثبت آن می‌توان به آن اشاره کرد، این است که با وجود تمامی این پیشرفت‌های خوب و با وجود اینکه قیمت پردازنده آن در حدود 5 برابر قیمت پردازنده Surface 3 است (161 دلار در برابر 37 دلار)، به صورت ناباورانه‌ای قیمت تمام شده خود دستگاه از 499 دلار در Surface 3، به 399 دلار کاهش پیدا کرده است. این نکته‌ای است که واقعا جای ستایش را برای Microsoft باقی می‌گذارد؛ چراکه 100 دلار در چنین بازه قیمتی بسیار رقم بالایی است.

دستگاه Surface Go در دو نسخه 64GB حافظه ذخیره سازی از نوع eMMC با 4GB حافظه RAM با قیمت 399 دلار و نسخه 128GB حافظه ذخیره سازی از نوع SSD با 8GB حافظه RAM با قیمت 549 دلار، عرضه می‌شود که قیمت آن در ایران با وضع کنونی و نوسانات قیمت دلار ب هیچ وجه مشخص نیست.

حالا به نکات منفی دستگاه خواهیم پرداخت.

نحس و ناامید کننده

زمانیکه یک سال کامل از معرفی Surface 3 گذشت و همچنین شاهد شروع پروژه‌های جدی Microsoft به منظور اجرای نسخه کاملی از Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM شرکت Qualcomm بودیم، مطمئن شده بودیم که قرار است تا نسخه جدید Surface 3، یک دستگاه واقعا انقلابی باشد که حتی آینده کامپیوترهای همراه را نیز تعیین خواهد کرد.
چراکه چنین دستگاهی به علت بهره بردن از پردازنده‌ای همانند Snapdragon 850، مدت زمان شارژدهی فوق العاده بالا، وزن و ضخامت بسیار پایین، قدرتی بالاتر از پردازنده‌های Core i5 سری U شرکت Intel و… را همگی در کنار قیمت پایین‌تر و اینترنت همراه آسان LTE ارائه می‌دهد.
درباره اولین نسل از چنین دستگاه‌هایی مطلب کاملی در لینک زیر وجود دارد:

علاوه بر بحث دستگاهی این چنین مدرن و از جنس آینده، سیستم عامل آن نیز حتی جذاب‌تر بود. سیستم عاملی که باز هم برای آینده و دهه 2020 طراحی شده به نام Windows Core OS. سیستم عاملی که بسیاری از موانع حال حاضر بر سر عبور از مشکلات برای مایکروسافت را به وسیله یک هسته واحد و سراسری، حل خواهد کرد. یک سیستم عامل فوق العاده پیشرفته با ایده‌های ناب جلودار خلق سیستم عامل‌های دنیا، Microsoft.
درباره Windows Core OS می‌توانید به مطلب جامع زیر مراجعه نمائید که با دقت تهیه دیده شده است:

اما برای افرادی که کمتر در زمینه کامپیوتر تخصص دارند، فیزیک دستگاه مورد انتظار پس از Surface 3 شاید از هرچیز دیگری اشتیاق آورتر بود. قرار بود تا دستگاهی که به افتخار اسم رمز رابط کاربری سیستم عامل آن با نام آندرومدا شناخته می‌شود، به صورت یک دستگاه تاشو توسط صفحه نمایش‌های OLED ارائه شود. دستگاهی که حتی برای برخی به این علت جذاب بود که از آن به عنوان Surface Phone نیز تلقی می‌کردند. و تا چه اندازه در سالی که گذشت، شاهد طرح‌های مفهومی ثبت اختراع از Microsoft به منظور تولید یک دستگاه مدرن و تاشو بودیم…

در رابطه با Andromeda نیز مطلبی وجود دارد که از طریق لینک زیر می‌توانید به آن دسترسی پیدا نمائید:

تمامی این انتظارات شگفت انگیز، از پردازنده فوق العاده Snapdragon 850 و سیستم عامل مدرن Windows Core OS تا دستگاه شگفت انگیز تاشو OLED، همگی با نام Surface Go، به نوعی به خاتمه رسیدند.
دو روز پیش وقتی مایکروسافت سرفیس گو را به عنوان دستگاه جدیدش پس از آن همه داستان‌های مختلف معرفی کرد، ما بیش از هر زمان دیگری ناامید شدیم؛ حتی بیشتر از سال گذشته که شاهد دستگاه عقب مانده‌ای همانند Surface Laptop بودیم. درست است که Surface Go با توجه به ذاتی که از Surface 3 به ارث برده است، یک دستگاه بسیار فوق العاده بوده و اصلا قابل مقایسه با دستگاه افتضاح و عقب مانده‌ای به نام Surface Laptop نیست، اما سال گذشته حداقل امید داشتیم که هنوز مایکروسافت دستگاه جدید خود در دسته بندی Surface 3 را معرفی نکرده است و می‌توانیم به حضور تمامی موارد فوق العاده مورد بحث در نسل بعدی Surface 3 دل خوش کنیم. اما حالا، همه چیز مشخص شده است و در بهترین شرایط خوش بینانه، تازه می‌توان تصور کرد که ممکن است مایکروسافت دستگاه مدرن خود را چند سال بعد ارائه دهد. درصورتیکه اگر بخواهیم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که معرفی سرفیس گو یعنی مایکروسافت توانایی تولید دستگاهی با پردازنده Snapdragon که سیستم عامل مدرن Windows Core OS را در کنار فیزیک تاشو قرار دهد، دارا نیست.

بسیار از این موضوع ناامید شده‌ایم و Surface Go با این توضیحات توانست تا لقب نحس‌ترین دستگاه Microsoft را جلوتر از Surface Laptop و Surface Pro 2017، از آن خود کند.

پورت سراسری Type-C

یکی از شدیدترین انتقادات به Surface Pro 2017 به عدم وجود پورت مدرن و سراسری Type-C در آن که بسیار پرکاربرد است، برمی‌گردد. Microsoft به این انتقادات با کارگذاری این پورت در Surface Book 2، پایان داد. اما ترس ما همواره در این بود که نکند مایکروسافت از این پورت در دستگاهی همانند Surface که تنها یک پورت را دارد نیز استفاده کند. ترسی که متأسفانه به واقعیت تبدیل شد؛ و این تمام دلیلی است که چرا شما در حال خواندن این بند در قسمت نکات منفی هستید. پیش از Surface Go بسیاری از کامپیوترهای همراه تنها با یک پورت Type-C برای تمامی امور معرفی شده‌اند و مهمترین آنها، دقیقا اولین دستگاهی است که از پردازنده Snapdragon استفاده می‌کند، یعنی hp Envy x2. حتی تصور اینکه کامپیوتر شما پورت USB سایز کامل را دارا نیست هم عذاب آورد است چه برسد به اینکه بخواهید تمامی کارهای روزانه خود را واقعا با Surface Go انجام دهید. البته که USB Type-C همانطور که عنوان شد بسیار مدرن و پرکاربرد است. چراکه Type-C علاوه براینکه سراسری بوده و تغییر اندازه‌ای همانند MicroUSB و USB سایز کامل در آن وجود ندارد، بسیار سریعتر از USB 3.0 بوده تا بتوان از آن حتی به عنوان خروجی تصویر نیز استفاده کرد. همین باعث شده است تا پورت خروجی تصویر MiniDisplay در Surface Go کارگذاری نشود. همچنین مایکروسافت اشتباه آزار دهنده دیگر شرکت‌ها که حتی برای شارژ یک “کامپیوتر” نیز همان یک عدد پورت Type-C را اشغال می‌کنند انجام نداده و همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، پورت شارژ آن همان پورت شارژ سراسری تمامی دستگاه‌های Surface است.

اما در هرحال و در مجموع، اینکه Surface Go تنها یک پورت Type-C را داراست، نقص بسیار بزرگی برای آن در مقایسه با نسل قبلی خود، Surface 3، به حساب می‌آید و ما ترجیح می‌دادیم که پورت بسیار عالی Type-C نباشد و منتقدان به Surface ایراد بگیرند، اما USB سایز کامل که بسیاری از وسایل جانبی و حافظه‌های فلش با آن کار می‌کنند، وجود داشته باشد؛ در هرحال شما یک کامپیوتر را خریداری می‌کنید.
به امید اینکه این اشتباه به علت فشار منتقدان، در مورد نسل بعدی Surface Pro نیز تکرار نشود؛ مگر اینکه تا آن زمان Type-C به کلی جایگزین USB سایز کامل حال حاضر شود.

سیستم عامل اقتصادی، اما برای مایکروسافت، نه ما

در Surface 3 حداقل نسخه Home از Windows 10 را داشتیم. اما حالت S و یا S Mode همانند فشارهای مالیاتی دولت‌های اروپایی به مردمشان، تنها فشاری بر روی خریداران لپ‌تاپ‌هاست و به سود مایکروسافت.
سیستم عامل Surface Go، همان Windows 10 کامل است اما در حالت S تا شما مجبور باشید که حالت S را به Pro در قبال پرداخت هزینه‌ای تبدیل کنید.

***به‌روز شده*** صرفا درمورد Surface Go، شما می‌توانید به صورت رایگان Windows 10 در حالت S را به Windows 10 Home تبدیل کنید.

اشتباه نکنید، این سیستم عامل با سیستم عاملی که سال پیش بر روی Surface Laptop معرفی شد، تفاوت دارد. در Surface Laptop شما می‌توانستید در همان ابتدایی‌ترین لحظات خرید دستگاه، سیستم عامل آنرا از Windows 10 S به Windows 10 Pro به صورت کاملا رایگان ارتقإ دهید. اما حالا دیگر Windows 10 S نابود شده و طرح درآمدی به نام Windows 10 in S mode برای مایکروسافت مطرح شده است.

چنانچه با خصوصیات این سیستم عامل آشنایی ندارید، در توضیح آن باید گفت که ویندوز 10 در حالت اس، درواقع همان Windows 10 معمولی است که امکان نصب نرم افزارهای سنتی Win32 و x64 از آن سلب شده است تا شما تنها بتوانید برنامه‌های کاربردی Universal را از Store دانلود کنید. این برنامه‌های کاربردی تقریبا از تمامی جهات از نرم افزارهای سنتی Desktop بهتر هستند؛ مخصوصا برای یک تبلت. چراکه مهمتر از هرچیز دیگری بسیار با صفحه نمایش‌های لمسی همخوانی بیشتری دارند و در درجه دوم، مصرف باتری بسیار پایین‌تری را دارا هستند. در مقابل، نرم افزارهای سنتی Desktop بدیهی است که نرم افزارهای تخصصی‌تری را تشکیل می‌دهند. می‌توان گفت که درواقع تفاوت تبلت‌های اندرویدی و آیپد با سرفیس نیز دقیقا همین نرم افزارهای سنتی همانند نسخه کامل Adobe Photoshop و Google Chrome هستند.

از طرفی، حیات آینده و پیشرفت نه تنها دستگاه‌های Surface، بلکه تمامی کامپیوترهای همراه، به پیشرفت Store و برنامه‌های کاربردی UWP وابسته است.

اما در هرحال و در مجموع، اینکه Surface Go با سیستم عامل Windows 10 در حالت S به فروش می‌رسد، نکته مثبتی برای آن به عنوان یک تبلت است؛ اما هر کاربری که نمی‌خواهد محدود به برنامه‌های کاربردی بوده و از نرم افزارهای سنتی Desktop نیز استفاده کند می‌تواند به صورت رایگان به Windows 10 Home مهاجرت نماید.

گفتنی است نسخه‌هایی از Surface Go که مخصوص مشتریان تجاری و یا دانش آموزی هستند، دارای نسخه Pro از سیستم عامل Windows 10 می‌باشند.

طراحی ظاهری بدون پیشرفت

اگر از همان بحث ناامیدی و اینکه Surface Go می‌توانست Andromeda باشد هم بگذاریم، باز نیز ایراداتی به اینکه چرا طراحی آن در مقایسه با Surface 3 پیشرفت چندانی نداشته، وارد است؛ با اینکه قاب فلزی دستگاه حالا همانند Surface Pro 2017 حالت خم شده را به خود گرفته و دیگر از زبان طراحی تیز استفاده نمی‌کند. مهمترین این ایرادات، حاشیه صفحه نمایش می‌باشد. در دنیای حال حاضر که حتی بدون حاشیه شدن صفحه نمایش‌ها به صورت یک استاندارد جدید درآمده، Surface Go هنوز همان حاشیه زیادی که در Surface 3 بود را تقریبا حفظ کرده است. بنابراین ظاهر آن تا حد زیادی شبیه به یک دستگاه از جنس نسل گذشته است، همانند پردازنده آن که با نام Pentium مارا به یاد گذشته می‌اندازد.
به غیر از طراحی ظاهری، مدت زمان شارژدهی باتری و دوربین‌ها نیز بدون پیشرفت مانده‌اند.

جمع‌بندی

شاید بتوان گفت که Surface Go برترین محصول Microsoft در حال حاضر و اصیل‌ترین دستگاه با نام Surface است و مناسب برای 80% افراد یک جامعه. این دستگاه توانایی انجام بازه‌ی گسترده‌ای از امور کامپیوتری را در ازای وزن فوق العاده پایین دارا بوده و همچنین با قیمت بسیار بسیار کمی عرضه می‌شود؛ یک دستگاه واقعا ایده‌آل که نسبت به Surface 3 پیشرفت کرده است.
اما معرفی این دستگاه با نحسی زیادی در ناامیدی برای مشاهده یک دستگاه مدرن با پردازنده، سیستم عامل و فیزیک مدرن به نام Andromeda همراه بود.
همچنین عدم وجود USB سایز کامل، به شما یک کامپیوتر ناقص را ارائه می‌دهد.
در مجموع، این دستگاه با تمام فوق العاده بودنش، یک خاطره بد بزرگ را در ذهن ما به جا گذاشت.

مثبت

–    بازگشت اصیل‌ترین دستگاه به نام Surface
–    بسیار کارآمد و مناسب برای 80% افراد یک جامعه
–    سبک‌ترین سرفیس تاریخ
–    فعال بودن تمام قابلیت‌های قلم Surface Pro 2017
–    کیبورد جدید و بسیار پیشرفت داده شده
–    پورت شارژ سراسری
–    قابلیت بسیار پرکاربرد امنیتی Windows Hello
–    پایه نگه دارنده با خم شدن بیشتر
–    صفحه نمایش با دقت‌تر
–    حافظه SSD
–    قابلیت پشتیبانی از سیم کارت LTE
–    قیمت بسیار پایین

منفی

–    نحس و ناامید کننده در جریان دستگاه تاشو اندرومدا
–    عدم وجود پورت USB سایز کامل
–    سیستم عامل محدود شده حالت S
–    طراحی ظاهری بدون پیشرفت

ویدئو تبلیغاتی

در پایان شما را دعوت به تماشای ویدئو تبلیغاتی زیبای Surface Go می‌کنیم:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید