نقد و بررسی تخصصی

پیش بینی دستگاه‌های احتمالی مایکروسافت و نسل بعدی سرفیس در آینده

لیستی از تمامی دستگاه‌هایی که در آینده از مایکروسافت انتظار می‌رود به همراه اسم رمز آنها

پس از اینکه دستگاه با اسم رمز لیبرا Libra بالأخره در تیرماه گذشته با نام Surface Go و به عنوان نسل جدیدی از Surface 3 که رقیب iPad است و همچنین دستگاه با اسم رمز آروبا Aruba که بدون رقیب نزدیکی است با نام Surface Hub 2 معرفی شدند، حالا دیگر تمامی نگاه‌ها از روی دسته اصیل Surface برداشته شده و نسل بعدی دیگر دسته‌های آن همانند Surface Pro و Surface Studio مورد توجه قرار گرفته‌اند از آنجا که زمان زیادی نیز از معرفی Surface Book 2 نیز نمی‌گذرد.
در این مطلب به تمامی آنها و همچنین کنسول بعدی Microsoft در یکجا خواهیم پرداخت.

کارمل، اسم رمز سرفیس پرو

از آنجا که علارغم ارزان‌تر بودن سرفیس گو، درواقع این سرفیس پرو است که پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین دستگاه Surface است، پیش از هر دستگاه دیگری ما به موارد درز پیدا کرده از نسل بعدی Surface Pro خواهیم پرداخت.
به لطف خبرگذاری Thurrott که مقاله‌ای را در 22 خرداد گذشته منتشر نمود، متوجه شدیم که مایکروسافت در حال کار بر روی طراحی نسل جدید سرفیس پرو با اسم رمز کارمل است.

بزرگترین تغییری که پیش‌بینی می‌شود در Carmel ببینیم، مربوط به صفحه نمایش آن خواهد بود. احتمالا شاهد کم شدن حاشیه صفحه نمایش با بدنه دستگاه خواهیم بود که البته اصلا موضوع خوشایندی برای یک تبلت نیست. این قضیه شاید برای یک گوشی تلفن همراه، تماما مثبت باشد اما برای تبلتی که می‌بایست حداقل در یک طرف آن انگشت شست خود را به منظور نگه داشتن بگذارید، بسیار نگران کننده خواهد بود. آن هم در رابطه با دستگاهی همانند Surface که واقعا در هردو جهت افقی Landscape و عمودی Portrait استفاده می‌شود؛ تفاوت سرفیس با دیگر تبلت‌ها در این زمینه به سیستم عامل آن برمی‌گردد. چراکه سیستم عامل کامپیوتری Windows در مقایسه با هر سیستم عامل دیگری بر روی تبلت‌ها، علاوه بر حالت عمودی، بیشتر با حالت افقی قرار گرفتن تصویر سر و کار دارد؛ حال آنکه دیگر تبلت‌ها که ما ترجیح می‌دهیم تا آنها را با عنوان گوشی‌های تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ نام ببریم، اکثرا در حالت عمودی کاربرد خواهند داشت.

دیگر تغییری که می‌توان گفت به احتمال 99.9999% در Surface Pro بعدی شاهد خواهیم بود، حضور پورت Type-C است. حقیقتا این نیز یک موضوع ناراحت کننده به شمار می‌رود؛ چراکه Surface با یک گوشی تلفن همراه بسیار تفاوت دارد و پورت آن درواقع به هیچ وجه به عنوان پورت شارژ و اتصال آن به یک کامپیوتر استفاده نمی‌شود. سرفیس خود یک کامپیوتر است و باید پذیرای اتصال دیگر گوشی‌های تلفن همراه به آن، حافظه‌های فلش، لوازم جانبی USB و… باشد. لذا حتی تصور اینکه امور مذکور را بتوان تنها با یک پورت Type-C انجام داد نیز عذاب‌آور است.

اینکه کلمه تنها یک پورت استفاده شد، به علت سابقه دستگاه‌های Surface است. سرفیس پرو در نسل حاضر دارای شش پورت می‌باشد؛ ورودی USB، خروجی تصویر، خروجی صوت، ورودی کارت حافظه، پورت شارژ سراسری آهنربایی و پورت اتصال کیبورد سراسری Surface Connect. اما به منظور اتصال گوشی‌های تلفن همراه، حافظه‌های فلش، لوازم جانبی USB و… همان یک عدد USB را در این کامپیوتر در اختیار داریم.

به بیان دیگر سرفیس پرو ذاتا یک دستگاه تک-پورته به حساب می‌آید. بنابراین نتیجه وجود پورت Type-C بر روی آن، حذف USB سایز کامل حال حاضر خواهد بود. حتی یک پورت دیگر نیز از روی آن حذف خواهد شد و در کمال تعجب، این اتفاق به علت یکی از ویژگی‌های عالی Type-C رخ می‌دهد.
پورت Type-C علاوه بر تمام ویژگی‌های بسیار مثبتی از که در برابر USB 3.0 دارد (از جمله سرعت بیشتر، سراسری بودن و عدم تغییر اندازه Micro و Mini و…) می‌تواند به عنوان خروجی تصویر نیز عمل کند.
اما به هرحال نکات منفی فقدان USB سایز کامل در کامپیوتر Surface Pro، ذکر شد.

این ادعای شاید برای شما کمی غیرقابل باورانه که حضور Type-C در Surface Pro به معنای حذف هر دو پورت USB و خروجی تصویر از روی دستگاه خواهد بود، دلیل بسیار محکمی دارد و دلیل آن نیز رخ دادن این اتفاق در عمل و درمورد Surface Go است. دستگاهی که نسل قبلی آن، Surface 3، دقیقا همانند Surface Pro 2017، یک USB سایز کامل و یک خروجی تصویر MiniDisplay Port را داشت، اما در نسل جدید شاهد حذف هردو پورت و جایگزین شدن آنها با یک عدد Type-C بودیم.

نسل بعدی Surface Pro احتمالا در سال 2019 معرفی خواهد شد. چراکه مدت زمان زیادی از عرضه مدل LTE آن در بازار نمی‌گذرد.
پردازنده آن به احتمال بسیار زیاد به هیچ وجه از نوع ARM نخواهد بود و همین Core m3 و Core i5 و Core i7 خواهند ماند و تنها از نسل نهم پردازنده‌های Intel که بسیار هم خوب و مناسب سرفیس پرو هستند. پردازنده ARM برای دستگاه‌های مدرن‌تر و همراه‌تر همانند Andromeda مناسب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آندرومدا، اسم رمز آینده مایکروسافت

اینکه نام آینده مایکروسافت به جای برای مثال آینده دستگاه همراه مایکروسافت استفاده شد، دلایل بسیار زیادی دارد. حتما شما هم در 6 ماه اخیر این نام، یعنی Andromeda را به تکرر شنیده و یا خوانده‌اید دقیقا دلالت بر همین موضوع دارد. آندرومدا مظهر تمامی آنچه است که از یک دستگاه مدرن برای پیشرفت Microsoft در زمینه‌های بسیاری در آینده از آن انتظار می‌رود. به همین علت نیز ما در عین فوق العاده بودن Surface Go، به آن لقب نحس‌ترین دستگاه Surface را حتی بالاتر از Surface Laptop که ذاتا افتضاح بود، داده‌ایم.
چراکه معرفی Surface Go به معنای ناامیدی ما از اینکه Andromeda را در آینده‌ای نزدیک ببینیم بود و بسیاری حتی سرفیس گو را جایگزین کلی اندرومدا می‌دانند.

Andromeda دستگاهی است که از سه جهت بسیار مهم سخت افزاری، نرم افزاری و فیزیکی، دستگاه‌های Surface را به پیشرفت عظیمی خواهد رساند.
از نظر سخت افزاری، اولین دستگاهی خواهد بود که از پردازنده قوی و بسیار کم مصرف از نوع ARM که ترجیحا توسط برترین سازنده پردازنده‌های ARM، شرکت Qualcomm، ساخته شده است استفاده خواهد کرد.
قبلا به طور کامل به این بحث و اولین لپ‌تاپ‌های با پردازنده این چنین، پرداخته شده است که در این لینک برای شما قابل دسترسی می‌باشد.

کامپیوتری که از یک پردازنده بسیار پربازده ARM استفاده می‌کند در برابر کامپیوتری که پردازنده‌های مبتنی بر Reach که ساخت شرکت Intel و AMD هستند را استفاده می‌کند، شارژدهی بسیار بالاتری را دارا می‌باشد.
در این زمینه باید به Surface Book 2 که توانایی ارائه عدد فوق العاده 17 ساعت پخش ویدئو به صورت مستمر را داراست اشاره کنیم. عددی که نتیجه تمام تکنولوژی گران قیمت شرکت Microsoft برای رکورد شکنی بود. این عدد، به راحتی و توسط لپ‌تاپی بسیار ارزانتر که پردازنده ARM دارد تا 22 ساعت افزایش می‌یابد؛ آن هم با درنظر گرفتن اینکه چنین لپ‌تاپی به راحتی از اینترنت LTE آمده از سیم کارت استفاده می‌کند در مقایسه با لپ‌تاپ‌های سنتی که با دردسرهای متنوع در انجام اینکار روبرو هستند.

مورد بعدی به سیستم عامل اندرومدا مربوط می‌شود. سیستم عامل مدرن و سراسری Windows Core OS که مطلب زیر در رابطه با آن با دقت فراوان آماده شده است:

سیستم عامل ویندوز کر او اس همانطور که از اسم آن برمی‌آید، قرار است تا یک هسته واحد باشد که در تمامی انواع دستگاه‌ها به صورت سراسری و به صورت یکسان استفاده می‌شود تا تنها تفاوت آن در بین دستگاه‌های متفاوت، درواقع فقط رابط کاربری یا UI آن باشد که این رابط کاربری با توجه اینکه در اکوسیستم Microsoft با نام Windows Shell شناخته می‌شود، درمورد Windows Core OS با نام C Shell روانه دستگاه‌ها خواهد شد؛ به طوریکه این C Shell برای هر دستگاهی اسم رمز متفاوتی خواهد داشت. جالب است بدانید که اسم رمز آروبا Aruba برای سرفیس هاب 2 نیز دقیقا از اسم رابط کاربری C Shell مخصوص به صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ گرفته شده است. لذا Andromeda نیز درواقع نام رابط کاربری یا C Shell مخصوص به دستگاه‌های موبایلی است که سیستم عامل عامل Windows Core OS را دارا هستند.

ذکر این واقعیت درباره آندرومدا بسیار ضروری است.

فیزیک دستگاه هم بسیار جالب بوده و درواقع تاشو می‌باشد که به احتمال بسیار بالا از صفحه نمایش OLED استفاده خواهد کرد.
این دستگاه به عنوان بازگشت دوباره Microsoft به دنیای موبایل شناخته می‌شود. اما به اعتقاد برخی با توجه به اندازه‌ای که دارد، درواقع به عنوان رقیبی برای Pixel و iPhone نیست که معرفی می‌شود.

درباره تمامی آنچه که از Andromeda فاش شده است، مطلب زیر را به صورت جامع به شما معرفی می‌کنیم:

کپیتولا، اسم رمز استودیو

یکی از خبرگذاری‌های بسیار معتبری که اطمینان بالایی برای درست بودن اخبار آن درباره آینده دستگاه‌های Surface وجود دارد، بدون شک ویندوز سنترال Windows Central است. اگر اخبار سال پیش آن را درباره عدم معرفی Surface Book جدید نادیده بگیریم، با نگاه به دستگاهی همانند Surface Mini که شرکت Microsoft یک نسخه ساخته شده از آن را فقط به ویندوز سنترال داد، به راحتی می‌توان متوجه روابط پنهانی ویندوز سنترال با مایکروسافت شد. همچنین خبر معرفی یک دستگاه ارزان قیمت همانند Surface Go بسیار پیش‌تر از هر منبع خبری دیگری، در ویندوز سنترال مطرح شد.

حالا نیز آقای زک باودن معروف، خیلی وقت پیش و در 18 بهمن ماه سال گذشته خبر از نسل جدید Surface Studio و برخی جزئیات سخت افزاری آن داد؛ دستگاهی که در حال حاضر با اسم رمز کپیتولا Capitola در جریان مراحل ساخت است.

در این مقاله ذکر شده که مایکروسافت در رابطه با نسل جدید استودیو به آقای باودن گفته است که این دستگاه از نظر سخت افزار داخلی تفاوت خواهد کرد؛ به طوریکه در مدل‌های گران قیمت‌تر دارای مشخصات قویتری خواهد بود. همچنین در کنار موضوع فوق، Microsoft قصد دارد تا مدل‌های با مشخصات پایین‌تری را به طوری ارائه کند تا افراد بیشتری توانایی خرید دستگاه را داشته باشند؛ استراتژی که مطمئنا در قبال Surface Hub استفاده نخواهد شد.

از نظر طراحی ظاهری هنوز چیز زیادی مشخص نیست، اما احتمال می‌رود که برای نسل جدید استودیو از لولایی شبیه به لولای طراحی شده در Surface Hub 2 استفاده شود تا حرکات صفحه نمایش را از بالا و پایین، به چرخش نیز ارتقإ دهد. این امر باعث خواهد شد تا استودیو که هم اکنون بی‌رقیب است، تبدیل شود به یک هدف برای دیگر دستگاه‌های شبیه به آن.

ممکن است تا نسل بعدی Studio را نزدیکی عید نوروز در یکی از مراسم‌های معرفی ببینیم.

سیدنی، اسم رمز هولولنز

اگر Andromeda را دستگاه جدیدی حساب کنیم که پیش از آن دستگاهی از آن دسته در بین دستگاه‌های Microsoft وجود نداشته است و قرار نیست پیشرفت داده شده یکی از دستگاه‌های Microsoft باشد، به جرعت می‌توان گفت که نسل بعدی هولولنز، این دستگاه فوق العاده که به اعتقاد برخی حتی به نسل آینده و فیلم‌های هالیوودی تعلق دارد، بیشترین تغییرات را در مقایسه با نسل حاضر آن خواهد کرد و این تغییرات به نظر ما بسیار امیدوار کننده و مفید هستند؛ درست برعکس تغییراتی که از نسل بعدی Surface Pro انتظار می‌رود.

در کمال تعجب و طی خبر بسیار خوشی که در پایان تعطیلات عید نوروز امسال مخابره شد، باخبر شدیم که نسل بعدی هولولنز قرار است تا به صورت جدی عملیاتی شده تا بین کاربران عادی رواج داشته باشد و این مهم توسط استفاده از یک پردازنده ARM محقق خواهد شد. چنین پردازنده‌ای برای HoloLens به معنای رفع بسیاری از ایرادات آن خواهد بود. سبک‌تر شدن وسیله‌ای که قرار است تا بر روی سر کاربر سوار شود، مهمترین موردی است که در این رابطه می‌توان به آن اشاره نمود. همچنین شارژدهی باتری بسیار طولانی‌تر به علت استفاده از یک پردازنده آرم، چیزیست که اتفاقات مهمی را رخ خواهد داد. زمانیکه هولولنز را از نگاه تبدیل شدن به آینده کامپیوترهای همراه می‌نگریم، شارژدهی طولانی‌تر برای HoloLens یعنی آینده کامپیوترهای همراه نیز با پبشرفت شگرفی مواجه خواهد شد؛ آن هم با قابلیت استفاده از اینترنت همراه LTE به صورت همواره متصل. اگرچه ارزان‌تر شدن نیز می‌تواند یکی از پیامدهای استفاده از پردازنده‌های ARM باشد.

زاویه دید کاربر به درون لنزهای تعبیه شده، یکی از مهمترین ایرادات نسل اول هولولنز است که گفته می‌شود به احتمال بسیار قوی اولین اولویت ارتقا درمورد نسل جدید آن باشد؛ چراکه کاربران این دستگاه بیش از هرچیز دیگری به زاویه دید و لنزهای کوچک موجود انتقاد کرده‌اند.

اینکه ما شاهد معرفی HoloLens 2 و یا سیدنی Sydney حتی تا پیش از سال جدید باشیم، اصلا یک امر غیر منتظره نیست از آنجا که وقتی گذشته را مرور می‌کنیم می‌بینیم که نسل اول هولولنز حتی یک سال و نیم پیش از عرضه عمومی، معرفی شد.

اسکارلت، آینده بازی از دیدگاه مایکروسافت

بحث سرفیس نیوز هیچگاه کنسول‌های بازی نبوده از آنجایی که زمینه تخصصی ما دستگاه‌های Surface است. اما حالا که نامی از HoloLens را به میان آورده‌ایم، درست نیست که از دیگر محصول موفق Microsoft هیچ سخنی گفته نشود. رقابت XBOX با PlayStation برای ما بسیار شیرین است؛ چراکه رقابت تنگاتنگ با PlayStation به عنوان موفق‌ترین و پرطرفدارترین کنسول بازی تاریخ، این معنی را می‌رساند که Microsoft از تمامی دیگر شرکت‌های کامپیوتری پرمدعا و مخصوصا Apple، در زمینه بازی بسیار جلوتر است.

تابستان سال گذشته اولین باری بود که صحبت از نسل بعدی کنسول بازی XBOX شد. اینکه ما به جای آینده کنسول بازی، از عبارت آینده بازی از دیدگاه مایکروسافت استفاده کردیم، به این دلیل بود که به احتمال بسیار بالا شاهد دسته‌ای از دستگاه‌های تحت عنوان XBOX باشیم که اسکارلت Scarlett جزوی از این خانواده باشد؛ که چنین قضیه‌ای ممکن است تا سال 2020 به طول انجامد. حتی ممکن است که مایکروسافت یک وسیله جانبی صوتی که با نسل جدید XBOX همگام خواهد شد را در این خانواده ارائه دهد.

در هرحال چیزی که مشخص می‌باشد این است که نسل بعدی XBOX بسیار قویتر از نسل حال حاضر خود خواهد بود؛ این گفته دلایل بسیار محکمی دارد. نسل ششم و هفتم که به ترتیب کنسول‌های PS2 و PS3 در آنها می‌زیسته‌اند، هرکدام 7 سال عمر داشتند. کنسول‌های نسل حاضر نیز اگر تا سال 2019 حیات داشته باشند، 7 سال عمر خواهند کرد. اما با یک تفاوت بسیار مهم. در نسل 7 که PS3 در آن می‌زیسته، می‌توان گفت که به نوعی PS3 سخت افزار قوی و گران قیمتی را ارائه داد تا بازی‌سازها هنر خود را در استفاده از این سخت افزار به کار ببرند. اما نسل حاضر، بسیار متفاوت از ان زمان است و وجود دستگاه‌های میان نسلی همانند XBOX One X و PS4 Pro نشانه‌های بارز این تفاوت هستند. تفاوت نسل حاضر با نسل پیشین در این است که اگر PS3 سخت افزار قوی را ارائه می‌داد و انتظار می‌کشید تا بازی‌سازها به نحو احسن از این سخت افزار قوی استفاده کنند، حالا قضیه به طوری برعکس شده است که درواقع این بازی‌سازهای هستند که هموار انتظار سخت افزاری را می‌کشند که پاسخگوی نیازشان باشد؛ دقیقا همین موضوع نیز دلیل عدم وجود PS3 Pro و وجود PS4 Pro است. لذا نسل بعدی XBOX که با اسم رمز Scarlett در جریان ساخت می‌باشد، بسیار بسیار قویتر از XBOX One X خواهد بود و بسیار هم گرانتر. البته این احتمال که نوع ارتباط برقرار نمودن ما با بازی‌ها در نسل آینده می‌تواند متفاوت باشد هم از دلایل گران قیمت‌تر شدن می‌باشد چراکه به منظور این تغییر، وسایل جانبی به غیر از دسته‌های بازی DualShok می‌بایست در کنار کنسول قرار بگیرند.

به هرحال به نظر نمی‌رسد عنوان دیگری به غیر از عناوین مطرح شده، در لیست انتظار برای دیدن نور آفتاب باشد. اما نظرات شما در این باره، می‌تواند جالب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید