نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس استودیو – Surface Studio

پرداختن به تمامی موارد حول این دستگاه، همزمان با موجودی آن در فروشگاه سرفیس ایران، برای اولین بار در ایران

پس از گذشت یکسال از عرضه عمومی Surface Studio در آمریکا، حالا برای اولین بار در ایران، امکان خرید آن نیز فراهم آمده است.
البته لازم به ذکر است که در طول یکسال گذشته نیز مشتریان به صورت ویژه سفارش این محصول را به سرفیس ایران داده، و استودیو را روی میز کار خود دریافت کرده‌اند. اما هم‌اکنون موجودی آن در فروشگاه سرفیس ایران، برای اولین بار در ایران فعال شده است تا امکان خرید آن برای عموم فراهم باشد.

لینک خرید Surface Studio از فروشگاه سرفیس ایران:

بدون مثال، بدون رقیب. یک اختراع

طی مراسم 26 اکتبر سال 2017 میلادی، مایکروسافت از محصولی رونمایی کرد که تا به حال مثل آن وجود نداشته است.
اهمیت این جمله بسیار بالاست؛ چیزی شبیه به یک اختراع.
چراکه حتی اگر بخواهیم درمورد تبلت ویندوزی همانند سرفیس بحث کنیم نیز، تبلتی‌های ویندوزی پیش از آن را می‌بینیم (که البته موفق نبوده‌اند).

اما Surface Studio، محصولی است که به جرأت می‌توان گفت تا تاریخ مذکور هیچگاه محصولی از نوع آن تولید نشده بود؛ یک دسته‌بندی جدید برای دستگاه‌ها.
البته به نوعی می‌توان آنرا در دسته کامپیوترهای مجتمع یا All-in-one نهاد. اما مطمئنا در این دسته تاکنون محصولی با چنین مشخصاتی وجود نداشته است.

برای اثبات این موضوع، به سراغ احتمالاتی رفتیم که نیاز به بررسی دارند.
تفاوت اصلی استودیو با دیگر کامپیوترهای مجتمع، به جنبه‌های فیزیکی برمی‌گردد که به راحتی در ظاهر آن مشخص بوده و بر این اساس اگر بخواهیم به دنبال مشابه آن بگردیم، بایستی به سراغ ابزار آلات حرفه‌ای طراحی کامپیوتری برویم.
در نتیجه جستجو برای دستگاهی حتی شبیه به سرفیس استودیو، به یک محصول از شرکت وکوم Wacom می‌رسیم به نام سینتیک Cintiq که یک سال قبل از Studio معرفی شده است. صفحه نمایشی که اولا بزرگ است، دوما لولاهایی به منظور چرخش دارد تا زیر دستان شما به منظور کار کردن با قلم قرار بگیرد.
اما توجه کنید که Cintiq تنها یک “صفحه نمایش” است و نه یک کامپیوتر، بدین معنی می‌بایست آنرا همانند یک مانیتور به کامپیوتر خود متصل کنید.
این محصول، شبیه‌ترین چیزی به استودیو است که ما پیدا کردیم.

برترین کامپیوتر قرن

برخی بر این اعتقادند که Surface Studio بدون شک برترین کامپیوتر قرن است؛ چنین موضوعی را می‌توان از جملاتی که وبسایت‌های معتبر همچون Windows Central و The Verge و بسیاری دیگر در مقالات خود ذکر کرده‌اند، دریافت.

اما چرا؟

سرفیس استودیو در واقع رقیبی برای Apple iMac به حساب می‌آید، که اما پس از تنها چند دقیقه از معرفی آن در مراسم 26 اکتبر مایکروسافت، این رقابت به نوعی مسخره به نظر رسید؛ چراکه Studio اصلا در کلاس جداگونه‌ای از iMac و بسیار بالاتر از آن قرار داشت که بشود ایندو را با یکدیگر حتی مقایسه کرد.

پس از آمدن Surface Pro 3 با قلم بسیار خوبی که داشت، طراحان علاقه زیادی به آن نشان دادند. تا جایی که Surface Pro 2017 به‌خاطر قلم حتی حرفه‌ای‌تر و وزن سبک خود در کنار شارژدهی بالا و سخت افزار مناسب، ابزاری همراه برای طراحان حرفه‌ای شده است. اما افرادی که در حال سخن گفتن از آنان هستیم، همواره رؤیای این را داشتند که می‌توانستند قلم فوق العاده Surface Pen که با صفحه نمایش‌های با کیفیت Pixel Sense مایکروسافت همراه شده است را بر روی میز کار خود نیز می‌دیدند؛ و البته در یک اندازه بزرگتر.

بنابراین مایکروسافت نیز تصمیم به تولید یک سرفیس با صفحه نمایش بسیار بزرگ نمود که دقیقا همانند Surface Pro، تا زیر دستان شما خم شود و این اجازه را به شما می‌دهد که حتی بر روی آن تکیه دهید و با قلم حرفه‌ای Surface Pen به طراحی بپردازید.

صفحه نمایش خارق العاده

البته این تمام شگفتی مایکروسافت در تولید محصولی که پیش تر همانند آن وجود نداشته است نیست. صفحه نمایش استودیو به صورت باورنکردنی 4K نیست؛ بلکه حتی 63% از 4K نیز بادقت‌تر است! با دقت خارق العاده 4500 در 3000 پیکسل.

این صفحه نمایش فوق العاده با درنظر گرفتن اینکه بازار هدف آن، طراحان حرفه‌ای Photoshop هستند، در کارخانه با سه استاندارد رنگی Vivid، sRGB و DCI-P3 به صورت دقیقی کالیبره شده است تا دقیقا همان رنگی را به شما نشان دهد که قرار است در نتیجه و در دنیای واقعی ببینید؛ بدون هیچ اغراقی برای زیباسازی تصویر که در صفحه نمایش‌های غیرطبیعی OLED دیده می‌شود. که البته حالت Vivid نیز به همین علت گذاشته شده است تا شما در صورت نیاز، از واقعیت رنگ‌ها و نورها کناره گیری کنید و تصاویر صرفا زیبا را داشته باشید.

نکات شگفت انگیز صفحه نمایش Surface Studio هنوز تمام نشده‌اند. تولید نازک‌ترین صفحه نمایش LCD دنیا در یک کامپیوتر مجتمع، آخرین ضربه هلاک کننده استودیو به Apple iMac نیست. زمانی دوستداران آی مک دچار حمله قلبی می‌شوند که شاهد خم شدن این صفحه نمایش پر از شگفتی تا زیر دستان کاربر هستند.
ویژگی که به منظور به وجود آوردن آن، مایکروسافت علاوه بر سه فنر که وظیفه انتقال نیرو را دارند، سه صفحه فلزی نیز دقیقا داخل قسمت صفحه نمایش دستگاه کار گذاشته است تا وزن کاربر به هنگامی که بر روی آن به منظور طراحی تکیه می‌دهد را تحمل کند.

ابزاری برای خلق خلاقیت

البته زمانی حاضرین در مراسم 26 اکتبر شوکه شدند که پانوس پانای گفت: “و اما چرا Surface Studio متفاوت است؟!
سؤالی که پاسخ آن، دنیای طراحی را متحول کرد.
باز هم با ارائه محصول جدید که تا به حال مثل آن وجود نداشته است.

ابزاری برای خلق خلاقیت، Surface Dial.

این وسیله، یک نوع ورودی جدید برای کامپیوتر شما به حساب می‌آید. با چرخش این دستگاه روی صفحه می‌توانید انیمیشن را کنترل کنید یا در نرم‌افزار گرافیکی از آن بهره ببرید. برای مثال وجود یک خط کش بصری که توسط دستان شما کنترل شود، در نرم افزارهای طراحی به شدت کارا خواهد بود. و یا تغییر رنگ و ضخامت قلم به صورت دقیق در حین اینکه درحال رسم با قلم هستید.

لینک خرید Surface Dial از فروشگاه سرفیس ایران

 

در این میان سؤالی که پیش می‌آید این است که دقیقا به چه علتی می‌بایست یک طراح حرفه‌ای، به جای Surface Studio و امکانات بی‌مانند آن، از دستگاه عقب مانده‌ای همچون iMac استفاده کند.

ظاهر Studio، با همان صفحه نمایشی که نازک‌ترین LCD دنیا در یک کامپیوتر می‌باشد زمانی به اوج شکوه خود رسیده است بدنه تمام فلزی از آلیاژ منیزیوم را در کنار شیشه گوریلا گذارده‌اند؛ و یک لوگو فلزی مایکروسافت در پشت دستگاه از جنس براق کروم.

سرفیس استودیو از نظر ما بدون شک زیباترین کامپیوتر رومیزی است که از ابتدای تاریخ تا به حال تولید شده است. ظاهر آن به شدت شیک و حتی در این زمینه کمی دلهره آور است و وجود آن بر روی میز شما، به معنای مزین شدن محل کار شما به برترین تکنولوژی‌های کامپیوتری مایکروسافت خواهد بود.

قوی‌ترین محصول مایکروسافت

اگر بخواهیم درباره قدرت سخت افزاری استودیو بحث کنیم، می‌توانیم به پردازنده فوق العاده سریع سری HQ از Core i7 اشاره کنیم که دارای 4 هسته پردازشی فیزیکی و 8 عدد Thread است. همچنین 8MB حافظه Cache باعث می‌شود تا استودیو مطمئنا از پس انجام هرکار سنگینی برآید. این پردازنده قوی، در کنار کارت گرافیک به حجم حافظه 4GB از شرکت NVidia همراه شده است تا دستگاه شما را قادر به اجرای تمام امور گرافیکی کند؛ از جمله نرم افزارهای سنگین طراحی، ویرایش پیشرفته فیلم و بازیهای حرفه‌ای.
حافظه RAM به حجم 32GB یک عدد خارق العاده در نوع خود به حساب می‌آید تا به شما اطمینان دهد که دستگاه شما حتی در اجرای چندین کار سنگین در صفحه نمایش بزرگ خود، هیچگاه کند نخواهد شد.

این پک سخت افزار فوق قوی در کنار 2 ترابایت حافظه برای ذخیره سازی است که علاوه بر آن، یک حافظه سریع و مدرن SSD نیز برای بالا آمدن هرچه سریعتر سیستم عامل و همچنین اتمام هرچه سریعتر خروجی‌های گرافیکی یا Render شما به کار رفته است.
به منظور آشنایی کامل با ساختار Studio از نظر سخت افزاری و همچنین آشنایی با راز لولای شگفت انگیز آن، مطلب زیر با دقت بالایی تهیه دیده شده است:

به جرأت می‌توان گفت که Surface Studio دارای یکی از قوی‌ترین سخت افزارهای موجود بر روی کامپیوترهای مجتمع All-in-one است که شما را قادر به انجام هرکار سنگین و حرفه‌ای می‌کند؛ بدون اغراق، هرکاری.
در مجموع چنین مسائلی، در خبرگزاری‌های مختلف به Surface Studio، لقب قاتل iMac و یا iMac Killer داده شده است. لقبی که از نظر ما اجحاف در حق استودیو به حساب آمده و لیاقت آن بسیار بیشتر از کشتن دستگاه عقب مانده و بدون پیشرفتی همانند Apple iMac است.

پس از ابداع Microsoft، دیگر شرکت‌های سریعا اقدام به تقلید از روی Studio کردند. شرکت‌های بزرگی همانند Dell که البته این تقلید را بدون اینکه هیچ اثری از بی‌احترامی به آنها وجود داشته باشد انجام دادند؛ با افتخار به منظور تولید محصولات پیشرفته نسل جدید کامپیوترهای رومیزی مجتمع. یکی از این دستگاه‌ها، Dell XPS 27 است. تفاوت این دستگاه با استودیو در هدف از تولید آنهاست. درحالیکه Surface Studio برای این تولید شد که الگویی باشد برای دیگر دستگاه‌ها، شرکت Dell، دستگاه XPS 27 خود را با هدف تمرکز بر روی افرادی ساخته است که به صورت حرفه‌ای به ویرایش و تدوین فیلم و موسیقی می‌پردازند.

خریداران سرفیس استودیو، به غیر از خود دستگاه، یک ست ماوس و کیبورد بدون سیم مایکروسافت را در جعبه دستگاه خواهند داشت. ماوس و کیبوردی که به زیبایی با رنگ و طراحی دستگاه هماهنگ شده‌اند که اگر به آنها علاقه داشتید، امکان خرید جداگانه آن برای دیگر کامپیوترها نیز وجود دارد.

جمع بندی

سرفیس استودیو خارق العاده‌ترین کامپیوتری است که شما می‌توانید بر روی میز خود تصور کنید. علاوه بر ابداعات شگفت انگیز بدون مثالی که در آن وجود دارد، استودیو زیباترین مظهر تمام تکنولوژی کامپیوتری دنیا تا کنون است که بودن آن بر روی میز شما، ظاهری بسیار خیره‌کننده را به فضا خواهد داد.

از آوردن جزئیاتی همانند قیمت و مشخصات سخت افزاری سرفیس استودیو در این مطلب پرهیز شده است. به منظور دسترسی به اطلاعات مذکور، به صفحه فروش آن در فروشگاه سرفیس ایران در این لینک مراجعه نمائید.

نکات مثبت

–    یک اختراع، یک ابداع بدون رقیب
–    صفحه نمایش فوق العاده با کیفیت 63% بالاتر از 4K
–    نازک‌ترین صفحه نمایش LCD دنیا
–    قاتل Apple iMac
–    ابزاری فوق حرفه‌ای برای طراحی که بی‌مانند است
–    ظاهر بسیار زیبا و شیک و خیر کننده
–    سخت افزار قوی برای انجام هرکار سنگین

نکات منفی

–    قیمت بسیار بالا برای افراد معمولی جامعه
–    تنوع بسیار کم در انتخاب سخت افزار نسبت به بودجه
–    پردازنده می‌توانست از نوع Desktop باشد
–    پردازنده گرافیکی می‌توانست از نوع Desktop باشد

در پایان شما را دعوت به تماشای ویدئو تبلیغاتی رسمی سرفیس استودیو می‌کنیم که بسیار زیبا و خیر کننده است.

 

‫2 دیدگاه ها

  1. درود . علی مجیدی از مهندسین شاغل در شرکت اپل هستم . سری به سایتهای هموطن می زدم که سایت شما را دیدم و این صفحه را . البته اینکه به عنوان فروشنده از جنس مورد فروش تعریف کنید مرسوم همه جا است اما این ادبیات سخیف چیست ؟ ایمک عقب مانده یا قاتل و و و … خیلی برایم جالب هست که هنوز مانند طرفداران فوتبال به دنبال مشتری هستید . مانند بحث قدیمی اندروید بهتر است یا ای او اس و ازین جمله مقالات بی ارزش . در آمریکا بین دو کمپانی اپل و مایکروسافت همکاری بسیار خوبی شکل گرفته . حتی شاید تعجب کنید شرکت اپل با شرکت سامسونگ هم همکاری بسیار خوبی دارد ( در بحث تولید رم ) . هدفم از این نوشته این بود که به جای تیم من خوب است تیم تو بد بهنر است فقط به مشخصات کامل سخت افزاری و بنچ مارک و تجربه کاری بپردازید و اینگونه سایت خود را با ارزش نمایید . با احترام و آرزوی سلامت برای شما و همه هم وطنان

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز از اینکه نظر خود را با ما و خوانندگان محترم در میان گذاشتید، بسیار متشکریم و اعتقاد داریم که نظرات شما باعث بهبود کار ما می‌شود.

      و اما با توحه به زمانیکه در نظردهی به مطلب منتشر شده توسط سرفیس نیوز گذاشته‌اید، مناسب است تا به رسم احترام بنده که نویسنده این مطلب از سرفیس نیوز هستم، برای پاسخ به نظر شما نیز زمان گذاشته و پاسخی برای هر نکته ذکر شده توسط شما، ارائه نمایم.

      اولا، خانواده سرفیس نیوز کاملا جدا از فروشگاه سرفیس ایران بوده و صرفا از نظر تهیه کالا برای بررسی با این فروشگاه ارتباط دارد؛ لذا بحث ما در هیچ یک از مطالب به هیچ وجه تبلیغات برای فروش هیچ محصولی نبوده است.

      چنانچه شما زمان بیشتری می‌گذاشتید و مطالبی که در رابطه با دیگر دستگاه‌های Surface از سرفیس نیوز منتشر شده است را مطالعه می‌نمودید، این موضوع به وضوح قابل مشاهده بود.

      به طوریکه در سرفیس نیوز، دستگاه‌های Surface Pro 6 و Surface Laptop به شدت تخریب شده‌اند و حتی در رابطه با دستگاه Surface Go که از نظر ما برترین دستگاه Surface است، در رابطه با این دستگاه نیز نکاتی گفته شده است که به جرأت می‌توان گفت هرکدام از آنها به تنهایی می‌توانند یک خریدار را از خرید خود منصرف نمایند و این موضوعی است که ما کاملا به آن واقف هستیم.

      نکات منفی در رابطه با دستگاه‌های Surface که هیچ وبسایت فارسی زبان دیگری حتی اشاره‌ای نیز به آنها نکرده‌اند و همین مسئله است تا ما خود را تخصصی‌ترین مرجع دستگاه‌های Surface در ایران بدانیم که به ریز و درشت هر دستگاهی اهمیت می‌دهد.

      دوما، ادبیاتی که شما آنرا “سخیف” می‌دانید، جملاتی است که در فضای مطبوعاتی خارج از ایران بسیار رایج شده‌اند و کلمه iMac Killer عینا در بسیاری منابع آمده است. اما آمدن آنها در منابع تنها دلیل بنده برای استفاده از این کلمات نبوده و این اعتقاد ماست که Surface Studio، دستگاهی است که iMac را به زباله‌دان تاریخ خواهد سپرد چراکه iMac از نظر فیزیک و همچنین کاربردهای خم شدن تا زیر دستان به منظور کار کردن با قلم بر روی صفحه نمایش آن، از جنس کامپیوترهای 20 سال پیش بوده و کلمه عقب مانده مناسب‌ترین واژه برای توصیف این کمبود مهم iMac در مقایسه با Surface Studio می‌باشد.

      سوما، بحث رقابت Android و iOS هنوز نیز از داغ‌ترین مسائلی است که بزرگترین مطبوعات دنیا همواره به آن می‌پردازند که البته سیاست وبسایت سرفیس نیوز وارد نشدن به این بحث است.

      چهارما، همه‌ی ما می‌دانیم که دو شرکت Apple و Microsoft با یکدیگر همکاری می‌کنند که البته نکات دل‌آزاری نیز در رابطه با این همکاری وجود دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که شرکت Apple و Microsoft با یکدیگر همکاری می‌کنند، در غیر اینصورت شرکت Apple قادر نبود تا از مجموعه نرم افزاری بزرگ Office که بهترین در نوع خود است، بر روی گوشی با صفجه نمایش بزرگ خود به نام iPad Pro در مراسم رونمایی آن بهره‌برداری نماید.

      اما در طرف مقابل، شرکت Apple با کوتاه نظری تمام به محصولات Microsoft نگاه داشته و علاقه دارد تا آنها را به واسطه هر موردی، عقب مانده نشان دهد. چنانچه شما به منظور دریافت نرم افزار iTunes برای کامپیوتر به وبسایت Apple مراجعه نمائید، خواهید دید نسخه کامپیوتری از این نرم افزار سالهاست که با لوگوی Windows 7 که منقضی شده است به نمایش درمی‌آید. زیرا Apple به خوبی می‌داند که سیستم عامل مدرن Windows 10 حالا تبدیل به برترین و کاملترین سیستم عامل تاریخ شده است و قصد دارد تا Windows را به شکل عقب مانده آن با Windows 7 و یک لپ‌تاپ ضخیم معرفی کند:

      apple.com/lae/itunes/download/

      حال آنکه چنانچه به صفحه دریافت نرم افزاری مشابه که توسط Microsoft برای Apple منتشر شده است مراجعه نمائید خواهید دید که اولا از آخرین لوگوی سیستم عامل هرچند محدود MacOS استفاده شده دوما دستگاه نشان داده شده، جدیدترین دستگاه است.

      همانطور که Apple هم می‌توانست یک Surface Pro که از Macbook Air نازک‌تر است را به جای آن لپ‌تاپ بگذارد اما ترس از این دارد که تفکر طرفداران Apple به سمت تبلتی که همانند iPad Pro صرفا یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ نیست، متمایل شود.

      و این اصلا پایان ماجرا نبوده و نرم افزار iTunes به شکل مسخره‌ای در کامپیوترها کند اجرا می‌شود و جدیدا به عمد باعث کند شدن بالا آمدن قسمت This PC می‌شود تا به طرفداران Apple که این نرم افزار را بر روی یک دستگاه Mac نیز اجرا می‌کنند نشان دهد که کامپیوترها چقدر بد هستند.

      این عناد و دشمنی Apple در رابطه با تمامی شرکت‌ها از جمله Google و به خصوص Microsoft بسیار حد بالایی دارد در حالیکه Google و Microsoft همواره بیشترین تلاش خود را کرده‌اند تا بهترین تجربه کاربری از نرم افزارهای خود بر روی دستگاه‌های Apple را ارائه دهند و در طرف مقابل، شرکت Apple در انتشار نسخه کامپیوتر iTunes گویی قصد مسخره کردن Windows را با آن میزان از کندی و Lag داشته است…

      پنجما، در دنیای امروز همگان به اینکه شرکت سامسونگ در زمینه حافظه‌های RAM با بسیاری از شرکت‌ها حتی Microsoft در Surface همکاری دارد، واقف هستند و این موضوع تعجب آوری نیست.

      و در نهایت باید از اینکه هدف خود را از نوشتن این نظر واضح کرده‌اید تشکر کنیم.
      اما پاسخ بنده اینست که ما در سرفیس نیوز دقیقا بر روی بررسی همین تجربه کاربری تمرکز کرده‌ایم و صحت این موضوع باز هم از مقایسه مطالب ما و مطالب دیگر وبسایت‌های فارسی زبان، بسیار مشهود است.

      چراکه دیگر وبسایت‌ها اصلا تجربه کاربری زیادی با دستگاه‌های Surface نداشته و با اکتفا به علم خود در رابطه با لپ‌تاپ‌های سنتی، اقدام به بررسی یک “تبلت” Surface می‌کنند.

      در نتیجه از نظر آنها چون Surface Book دارای پردازنده گرافیکی مجزاست وسیله بهتری بوده و از نظر ما، Surface Go چون در عمل بسیار Productive تر از یک وسیله سنگین وزن و “غیر تبلت” همانند Surface Book است، برترین دستگاه Surface می‌باشد؛ حتی اگر ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین آنها باشد زیرا چیزی که مهم است تجربه کاری می‌باشد و نه اعداد و ارقام.

      بنابراین به ما اطمینان کنید که در عمل اگر شما علم و ذوق استفاده از قابلیت‌های اضافه Surface Studio به نسبت iMac را داشته باشید، حتما iMac برای شما می‌شود “خسته کننده”؛ جمله‌ای که خبرگذاری بسیار معتبر engaget در رابطه با کل شرکت Apple به هنگام مشاهده دستگاه‌های Microsoft در سال 2014 منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید