نقد و بررسی تخصصی

کریس کپوسلا – معرفی مسئولین مایکروسافت (قسمت ششم)

تفاوت اصلی بین Microsoft و Apple در تیم آنهاست. آشنایی با مسئولین بخش‌های مختلف Microsoft در چند قسمت

پس از یکسال، مطلب سریالی معرفی بخش‌های مختلف را مجددا با معرفی کوتاه مسئول بخش مالی بازاریابی مایکروسافت، ادامه می‌دهیم، یعنی آقای کریس کپوسلا.

آقای Chris Capossela، مردی که امسال تولد 50 سالگیش را خواهد گرفت، نمونه یک فرد ذاتا کامپیوتری است. منظور، افرادی هستند که زندگی‌شان بیشتر شبیه به کامپیوتر است تا انسان. برخلاف افرادی همانند اسپنسر بازیگوش و حتی هری شوم ایده پرداز، کریس کپوسلا گویی از ابتدا آفریده شده بود تا به عنوان یک ربات پیشرفته در مایکروسافت به فعالیت بپردازد.

همچنین او نمونه یک فرد از پایه موفق است که کلمه “نشد” برای او هیچ معنایی ندارد.

ممکن است تا به اینجای داستان، از او بدتان آمده باشد. مخصوصا اگر به شما بگوییم که او مسئولیت بخش مالی مایکروسافت را داراست، بخشی که تقریبا هیچ ارتباطی با ایده‌های جذاب و دوست داشتنی مایکروسافت در Surface و XBOX ندارد.

اما نکاتی در این فرد وجود دارند که مارا به ایشان علاقه‌مند کردند.

کریس در خانواده‌ای بسیار معمولی از نظر سطح مالی و حتی ضعیف، در خانه‌ای که طبقه دوم رستوران ایتالیایی‌ها در بوستون بود زندگی می‌کرده است.
ولی زمانی زندگی او دچار تغییرات بنیادین شد که با تلاش، در دانشگاه هاروارد قبول شد. نکته جالب اینجاست که سریعا بلافاصله پس از اخذ مدرک لیسانس اقتصاد خود جذب مایکروسافت شد و آن رستوران را به قصد زندگی در سیاتل ترک کرد…

او حالا 25 سال است که در مایکروسافت مشغول به کار می‌باشد و طی این 25 سال مسئولیت‌های بخش‌های مختلفی را بر عهده داشته که البته همگی به بحث‌های اقتصادی مربوط بوده‌اند.

اما به عنوان یکی از قدیمی‌های مایکروسافت، او بیشتر از دیگر رؤسای حال حاضر، با مؤسس Microsoft یعنی آقای بیل گیتس ارتباط داشته است، فردی که کریس کپوسلا را کشف کرده و به مایکروسافت آورد. گیتس همواره از کپوسلا به عنوان دست راست خود در این شرکت یاد کرده است مخصوصا به این علت که حتی در سخنرانی‌های آقای گیتس، این کریس کپوسلا بود که رهنمودهای اصلی را به ایشان می‌دادند.

در آخر و در سال 2014، ریاست کل بخش مالی و بازاریابی مایکروسافت به آقای کپوسلا سپرده شد تا به کار خانم متیو در آن سمت پایان دهد.

به نوعی می‌توان گفت که کپوسلا در حال حاضر سیاست‌گذار اصلی برای برنامه ریزی‌های اقدامات شرکت Microsoft تقریبا در هر موردی است. اگر قرار است کوچکترین تغییری در هر محصول و یا هرچیزی داده شود، ابتدا باید با تیم ایشان هماهنگ گردد تا مبادا برای شرکت ضرر اقتصادی داشته باشد.

کپوسلا در جایگاه خودش بهترین است، و اعتماد کامل سه مدیر عامل متفاوت مایکروسافت به او، نشانگر عدم اشتباه بودن جذب او بلافاصله در 22 سالگی می‌باشد. به نوعی می‌توان گفت که حتی مایکروسافت در این مورد شانس آورده که با کریس کپوسلا آشنا شده است.

اما با این همه، از نظر ما و افرادی که به جذابیت ایده‌های یک شرکت علاقه دارند و نه اینکه آن شرکت چقدر سرمایه مالی دارد، آقای کپوسلا منفورترین فرد حاضر در مایکروسافت است.

چراکه دقیقا از همان سال ابتدایی آغاز فعالیتش به عنوان ریاست کل بخش مالی، او در جایگاه خودش عالی عمل کرد و دقیقا همین جایگاه اوست که نزد ما منفور می‌باشد. بزرگترین کار بدی که کپوسلا در حق طرفداران Microsoft و مخصوصا دستگاه‌های سرفیس انجام داد، تبدیل کردن Surface Pro به یک محصول تجاری و در واقع منبع درآمد مایکروسافت بود.

یعنی زمانیکه مایکروسافت به دستگاه Surface یک دید ایده پردازی ناب داشت که حتی قرار بود تا بر روی آن پول خرج شود، کپوسلا همواره همانند تعمه‌ای به آن نگاه می‌کرد تا در نهایت در سال 2017، از سرفیس، یک منبع درآمد هنگفت برای مایکروسافت ایجاد کند.

تولد دستگاه فاجعه‌باری همانند Surface Laptop نیز به دستور این پیر بازاریاب انجام شده است زمانیکه او به دنبال تولید “نیاز بازار” بود، خالی از ایده‌ترین دستگاه تاریخ سرفیس را خلق کرد که حتی نمی‌توان نام گرانبهای سرفیس را بر روی آن نهاد.

پیش از ریاست کپوسلا، Surface برای Microsoft نامی بود که با آن خودنمایی می‌کرد، نامی بود که بی‌دریغ برای آن ایده طرح می‌کرد، برایش خرج می‌کرد و حالا شاهد متوقف شدن روند سریع پیشرفت دستگاه‌های سرفیس هستیم فقط به یک علت، چراکه اینکار از نظر آقای کپوسلا سود مالی بیشتری را به مایکروسافت خواهد رساند تا پیشرفت را قطره چکانی و به تدریج وارد کالاها کنند. سیاست کثیفی که شرکت‌هایی همچون Apple و Samsung را به درآمد هنگفت رساند.

به‌یادماندنی‌ترین چیزی که در طول 25 سال فعالیت وی در مایکروسافت در خاطرات مخصوصا افراد کمی مسن‌تر باقی مانده است، ماجرای اتفاق خنده‌دار مراسم COMDEX سال 1998 بود که طی آن، هنگامی که کپوسلا در کنار بیل گیتس در یک قاب تصویر ایستاده بود و مشغول اجرای مراسم، کامپیوتر وی بر روی سن دچار ایراد شده و صفحه آبی مرگ ظاهر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید