نقد و بررسی تخصصی

معرفی و بررسی سرفیس لپ تاپ – Surface Laptop

بازگشت به نقطه‌ای در زمان گذشته توسط Microsoft با معرفی Surface Laptop به همراه سیستم عامل جدید Windows 10 S

مراسم روز 12 اردیبهشت ماه. انتظار مشتاقانه مجدد برای Surface 4، Surface Phone و دستگاه‌های Windows 10 اجرا شده بر روی Snapdragon و بسیاری دیگر، اهالی شهر نیویورک ایالات متحده را ظهر روز سه‌شنبه دور هم جمع کرد تا نظاره‌گر هرآنچه انتظارش را می‌کشند، باشند.

ولی ما در این مطلب به گزارش مراسم مذکور نمی‌پردازیم، و تنها با مهمترین عناوین آن که Surface Laptop و Windows 10 S هستند، سر و کار خواهیم داشت.

پس از داستان سال 2012 و عدم موفقیت Surface RT به همراه Windows 8 RT، تقریبا مطمئن شده بودیم که Microsoft کاملا پروژه آن زمان را رها کرده است. در مطلب تاریخچه دستگاه‌های Surface، به صورت کامل بررسی شد که چگونه Microsoft برای تولید کامپیوترهایی که توسط پردازنده‌های ARM قدرت گرفته‌اند، تلاش کرد تا بتواند دستگاه‌های واقعا همراهی به نسبت لپ تاپ‌ها تولید کند. این کار با ارائه یک نسخه محدود از Windows 8 به نام RT محقق شد. این محدودیت، عدم امکان اجرای نرم افزارهای کامپیوتری یا x86 و Win32 بود. محدودیتی که دلیل اصلی شکست Surface RT به حساب می‌آید.

اما از آنجایی که در چند سال اخیر، Microsoft غیر منتظرانه‌ترین رونمایی‌های دنیای کامپیوتر را داشته است، باز هم شاهد موارد غیر منتظرانه در مراسم اخیر بودیم و آن، بازگشت Windows RT با نام Windows 10 S بود.

سیستم عاملی که تنها می‌توانید برنامه‌های کاربردی فروشگاه نرم افزاری یا Store را بر روی آن اجرا کنید و درست مثل Windows RT، قابلیت اجرای نرم افزارهای کامپیوتری x86 و Win32 را ندارد. یعنی تقریبا تمام نرم افزارهای کامپیوتری.

این تنها نقص Windows 10 S است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اما بگذارید درباره نکات مثبت Windows RT و Windows 10 S کمی صحبت کنیم.

با یک سیستم عامل Windows روبرو هستیم که همراه با مجموعه Office، مرورگرهای کامپیوتر و از همه مهمتر، Windows File Explorer، عرضه می‌شود و حالت Desktop نیز دارد (موردی که Windows 10 S را از Windows 10 Mobile تمیز می‌دهد). در کنار موارد فوق، سیستم عاملی را داریم که به هیچ وجه آلوده به ویروس‌ها و کرم‌های رایج در کامپیوترها نمی‌شود. سیستم عاملی امن‌تر از Macintosh. این امنیت بی‌نظیر را در کنار سرعت بالاتر در برابر توان ورودی بگذارید. همچنین به علت تنظیم دقیق استفاده از سخت افزار دستگاه، شاهد ماندگاری باتری به صورت چشم گیری هستیم.

اما هدف ارائه Windows 10 S، چیزی بسیار مهمتر از موارد مذکور بود. پیشرفت و گسترش پلتفرم سراسری برنامه‌های کاربردی Windows 10 یا UWP، عاملی خواهد بود که علاوه بر احیای گوشی‌های تلفن همراه Windows 10، دنیای کامپیوترهای ما را منقلب خواهد کرد.

حالا برویم سراغ Surface Laptop. تنها نامی که بر روی آن می‌توان نهاد، پسرفته است. یعنی یک بازگشت کامل به گذشته درست همانند Surface Book، و حتی بدتر از آن! درحالیکه با ارائه نسل Surface، شاهد تقلید دیگر شرکت‌ها و تولید لپ تاپ‌های Detachable (کیبورد جدا شونده) و Convertable (کیبورد چرخنده به پشت) برای تبدیل شدن به حالت تبلت بوده‌ایم، این بار، Microsoft در یک حرکت ناخردمندانه، اقدام به تولید آنچه از لپ تاپ در 20 سال پیش می‌شناسیم نمود. و تنها هدف چنین فیزیکی نیز، رقابت با Apple Macbook Air در رده‌ و فیزیکی درست همانند آنهاست.

همانظور که اشاره شد ساختار Surface Laptop، درست همانند یک Apple Macbook Air است و کیبورد آن نه جدا می‌شود و نه می‌چرخد. بنابراین لمسی بودن صفحه نمایش نیز کاربرد خاصی را در این حالت برای شما نخواهد داشت. زیرا این قابلیت زمانی کابردی خواهد بود که دستگاه در دستان شما یا زیر دستان شما باشد، و نهایتا در قالب تبلت باشد. به همین گونه، قلم نیز در این دستگاه کاربرد خاصی ندارد، تا جایی که این دستگاه، بر خلاف Surface Pro 4 و Surface Book، بدون قلم عرضه می‌شود. این در حالیست که قیمت تمام شده Surface Laptop در حال حاضر از Surface Pro 4 نیز بالاتر است.

صفحه نمایش Surface Laptop، 13.5 اینچی بوده و از Surface Pro 4 و حتی از Surface Book نیز بزرگتر است. اما در کنار اینکه به صورت غیر منتظرانه‌ای، دقت و تعداد پیکسل‌های آن از آندو کمتر است! این مسئله، متأسفانه کاهش تراکم پیکسلی را به همراه خواهد داشت.

وزن و ضخامت Surface Laptop هم ناامید کننده است و تقریبا دو برابر از Surface Pro 4 ضخیم‌تر است. به طوریکه حتی از Surface Book نیز ضخیم‌تر است! وزن آن 1252 گرم و نزدیک به 1516 گرم در Surface Book است. یعنی تقریبا دو برابر وزن یک Surface Pro 4 با وزن 786 گرم.

با این حال، سخت افزار Surface Laptop، همان چیزی است که در Surface Pro 4 می‌بینیم و اصلا شباهتی به Surface Book قوی ندارد. با این تفاوت که نسل پردازنده به نسل هفتم ارتقا یافته و حافظه اصلی از یک ترابایت، به 512 گیگابایت کاهش یافته است. با شنیدن نام لپ تاپ، انتظار پورت‌های بیشتر نسبت به Surface Pro 4 داشتیم. اما این دستگاه از این لحاظ نیز ناامید کننده است. چرا که پورت‌های آن، همان یک عدد پورت USB 3.0 و یک عدد پورت MiniDisplay است.

کیبورد Surface Laptop کمی جالب است. گویی یک کیبورد Signature Type Cover به یک Surface Pro 4 چسبانده شده باشد و سخت افزار نیز از صفحه نمایش، به داخل کیبورد مهاجرت کرده باشد. بنابراین جنس کیبورد آن از Alcantara است، درست همانند Signature Type Cover. همچنین، Surface Laptop در چهار رنگ عرضه می‌شود. در رنگ‌های پلاتینی، قرمز کبود، آبی کبالت و طلایی گرافیتی.

در این کیبورد، بلندگوها به صورت هوشمندانه‌ای در زیر کلیدها جایگذاری شده‌اند و قابل مشاهده نیستند.

و اما تنها و واقعا تنها نکته مثبت این دستگاه، شارژدهی باتری است که آن هم به واسطه Windows 10 S به وجود آمده است. شارژدهی که بالاتر از Surface Book و به میزان 14.5 ساعت پخش ویدئو می‌باشد. البته این میزان از Surface Book Performance Base پایین‌تر است. اما به هرحال یک عدد رؤیایی برای دارندگان Surface Pro 4 می‌باشد. تنها عاملی که می‌تواند توجیهی برای خریداران Surface Laptop باشد.

فیزیک عجیب و ناامید کننده این دستگاه که صرفا برای رقابت با Macbook Air است، توجیه شد. اما دلایل دیگری نیز برای تولید Surface Laptop وجود دارد. هدف اصلی اینکه حالا Surface Laptop را داریم، گسترش و در واقع احیای Windows RT یا Windows 10 S می‌باشد. مسئله‌ای که همانطور که ذکر شد، می‌تواند انقلابی برای یک سیستم سراسری بین تمام دستگاه‌های ما از ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های همراه تا کامپیوترهای رومیزی باشد.

دلیل دیگری که در تولید Surface Laptop دیده می‌شود، اجبار است. پیش از آمدن Surface Pro 5، اجبار معرفی دستگاهی همانند Surface 4 یا Surface Phone برای Microsoft وجود دارد. تلاش‌های Microsoft برای اجرای Windows 10 بر روی پردازنده‌هایی از نوع ARM، تلاش در راستای تولید Surface 4 و Surface Phone بود. و اینطور که به نظر می‌رسد، Microsoft ناموفق در جهت تولید موارد مذکور بوده است. در حال حاضر، اگر Microsoft نتواند پردازنده ARM را برای Surface 4 استفاده کند، عملا تغییری نسبت Surface 3 نخواهد داشت و تولید Surface 4 بی‌معنی خواهد بود.

بنابراین، بر اثر اجبار برای اینکه Surface Pro 5 بالأخره باید تولید شود، Surface Laptop دستگاه هموار کننده راه آن می‌باشد. لذا احتمال می‌رود که دیگر شاهد معرفی Surface 4 و Surface Phone نباشیم. زیرا پس از مراسم 5 آبان ماه سال پیش که در آن، موارد مذکور معرفی نشد، تمام انتظارات برای معرفی، از مراسم 12 اردیبهشت می‌رفت، که در آن روز هم شاهد آنها نبودیم. بنابراین، ارائه Surface Laptop به معنای پایان انتظارات برای Surface 4 و Surface Phone بود و حالا می‌توانیم در مراسم آبان ماه پیش روی امسال، Surface Pro 5 را ببینیم، دستگاهی که هیچ چیزی برای اشتیاق در آن وجود ندارد و تنها پیشرفت‌های معمول را خواهد داشت. یک داستان بسیار ناراحت کننده و کمی مبهم. Microsoft به واقع، همگان را با تولید Surface Laptop، ناامید کرد. واژه‌هایی که برای توصیف Surface Laptop استفاده می‌شوند، ناامید کننده و پسرفته هستند. درست همان چیزی که برای Apple Macbook می‌توان استفاده کرد. اما حداقل می‌توان از تصمیم Microsoft برای شروع گسترش Windows 10 S و UWP خوشحال بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید