نقد و بررسی تخصصی

پانوس پانای – معرفی مسئولین مایکروسافت (قسمت اول)

تفاوت اصلی بین Microsoft و Apple در تیم آنهاست. آشنایی با مسئولین بخش‌های مختلف Microsoft در چند قسمت

تفاوت اصلی بین Microsoft و Apple در تیم آنهاست.

رهبر و درواقع پدر Apple، آقای Steve Jobs، فرد بسیار باهوش و یکی از بزرگترین ایده پردازان تاریخ در زمینه کامپیوتر بود. معنای Apple وجود او بود و پس از مرگ او، درواقع ایده‌های Apple نیز مرد. چنانکه حالا ایده‌های Apple تنها تبدیل به تقلید مسخره iPad Pro از روی Microsoft، تقلید iPhone از روی Samsung و تقلید Apple Watch از روی Sony شده است. در زمان حیات او، Apple شرکتی بود که حتی استاندارد نیز تولید می‌کرد.

زندگی چنین فرد باهوش و ایده‌پردازی نیز به ایده‌های موجود در ذهن او بسته است. به طوریکه طبق اسناد معتبر و همچنین کتاب زندگی نامه او، تولید iPhone و iPad کاملا برخلاف قوانین سادگی Apple بود. درحالیکه دلیل رونق iPhone در ابتدا، تنوع بود. در کتاب مذکور، چندین بار تکرار شده است که “من از مردم می‌خواهم حرف من را به مهندسانم اثبات کنند”. گفتن چنین جملاتی درست شب پیش از معرفی اولین iPad، گویای همه چیز است.

پرداختن به این موضوع، زمان و مطالب بسیار طولانی را می‌طلبد.

اما بحث در اینجا بر روی تیم مهندسان است.

تفاوت اصلی بین Microsoft و Apple در این بود که Apple رهبر فوق العاده‌ای را همراه با تیمی نه چندان فوق العاده داشت، در حالیکه تمام علت پیشرفت Microsoft و نه تنها Windows، یک تیم بسیار فوق العاده بود. به طوریکه پدر Microsoft، آقای Bill Gates، چند سال حتی پیش از رونمایی از Windows 8 که انقلاب دستگاه‌های Surface و کامپیوترها به حساب می‌آید، از ریاست Microsoft کنار کشید و سکان را به دست دوست قدیمی خود، آقای Steve Ballmer داد؛ که اون نیز پس از اولین دستگاه‌های Surface، جای خود را به آقای Satya Nadella داد. البته Bill Gates هم اکنون نیز سهام دار اصلی Microsoft به شمار می‌رود.

بنابراین تصمیم گرفتیم تا طی مطالب چند قسمتی، مسؤلین بخش‌های اصلی Microsoft را به صورت بسیار کوتاهی معرفی کنیم.

اولین فردی که معرفی خواهیم کرد، از نظر دوستداران دستگاه‌های Surface، مهمترین نقش را در Microsoft داراست.

آقای Panos Panay درواقع پدر دستگاه‌های Surface و در حالت کلی، دستگاه‌های ساخت Microsoft به حساب می‌آید. می‌توان گفت که در سال‌ 2004، یکی از کم مشغله‌ترین افراد Microsoft ایشان بودند. چراکه تا آن زمان، Microsoft اصلا دستگاهی را ارائه نمی‌داد. اما پس از XBOX و Surface، شاید تبدیل به مهمترین فرد Microsoft شد. به نحوی که طرفداران و دوستداران وی، حتی از مدیریت کنونی Microsoft، یعنی Satya Nadella نیز بیشتر است. البته این قضیه تنها بین مردم عوام وجود داشته و خالقان Windows هنوز نیز نزد افراد متخصص جایگاه ویژه‌ای را دارا هستند.

در هرحال، هرگاه که اسم Panos Panay را در یکی از مراسم‌های Microsoft می‌شونیم، از اینکه قرار است تا دستگاه و یا Surface جدید تولید شده توسط Microsoft را ببینیم، خوشحال می‌شویم.

اگرچه، ایده اصلی وسیله‌ای به نام Surface، دقیقا توسط Bill Gates ابداع شد.

معروف‌ترین و زیباترین جمله در مورد وی، مربوط می‌شود به مراسم معرفی Surface 3، جایی که یکی از حاضران پلاکاردی با چنین کلماتی را دست داشت:

“Thanks for showing us that there’s an iPad which works like a MacBook, dear Panos”

“Panos عزیز، ممنون از اینکه به ما نشان دادی آیپدی وجود دارد که مثل یک مک بوک کار می‌کند”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید