نقد و بررسی تخصصی

پوشش خبری مراسم ۲۶ اکتبر مایکروسافت

گزارش مراسم رونمایی از محصولات جدید Microsoft برای سال آینده که در نیویورک برگزار شد.

تصور کنید چه کاری می‌خواهید انجام دهید

در ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ به وقت محلی نیویورک، و ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، مراسمی آغاز شد که میلیاردها کاربر Windows چشم به آن دوخته بودند. مراسمی که در آن قرار بود تا شاهد دستگاه‌های Surface جدید باشیم. نکته‌ی جالب مراسم امسال مقارن بودن آن با مراسم معرفی Apple بود که فردای آن برگزار می‌شود، مراسمی که در آن Apple به معرفی نسل جدید MacBook ها می‌پردازد. پس بسیار جالب شد، رقیب اصلی و همیشه شکست خورده Surface، فردای معرفی آن به صحنه خواهد آمد.

بهتر است تا در ابتدا برویم سراغ اینکه دقیقا انتظار معرفی چه دستگاهی از Microsoft در این روز می‌رفت.

محصولات مورد انتظار

سال پیش، بعد از ارائه بزرگ Windows 10 و دستگاه‌هایی که قرار است آنرا به اصطلاح Launch کنند یا به مرحله اجرایی دربیاورند، همانند Surface Pro 4 و Surface Book، در بخش گوشی‌های تلفن همراه، Lumia 950 معرفی شد. گوشی که تاریخ، آنرا با نام Windows 10 به یاد خواهد سپرد. اما چند ماه بعد، شایعات و عکس‌هایی از Lumia 850 مخابره شد تا به عنوان گوشی لوکس سری Lumia و صدگان ۸ در عدد مدل آن، شاهد کامل شدن لشگر Microsoft Lumia ها  با آن باشیم. اما سه ماه گذشت و خبری از Lumia 850 نشد. قبل از معرفی Lumia 650، بسیاری از وبسایت‌ها و منابع خبری بر این اعتقاد بودند که Lumia 850 در قالب Lumia 650 XL همراه با Lumia 650 وارد بازار خواهد شد. اما باز هم شاهد این گوشی نبودیم. داستان برای اکثر منتقدان در پر اهمیت بودن سری 800 برای Microsoft تعریف می‌شد، و دلیل این دیرکرد طولانی را نیز با همین منطق اخیر توجیه می‌کردند. اما روزی در شهریور ماه، Microsoft رسما در بلاگ خود، توقف روند تولید نه تنها Lumia 850، بلکه همه Lumia ها را اعلام کرد. این اتفاق تکان دهنده و بسیار عجیبی به شمار می‌رفت. و اما دلیل این تصمیم چیست. جواب این سوال چیزی است که انتظار عموم از دستگاهی که قرار است از آن رونمایی شود را مشخص می‌کند.

بالاخره معلوم شد که Microsoft رؤیای تولید Surface Phone را در سر می‌پرورانده است و شاید قصد داشته تا Lumia 850 همان Surface Phone باشد که متأسفانه یا خوشبختانه تولید آن از پایه لغو شد.

بر این اساس، اکثریت مردم انتظار داشتند تا در دست Panay (مسئول اصلی بخش Surface) یک Surface Phone را برای ارائه در مراسم روز چهارشنبه مشاهده کنند.

همچنین، اگر تاریخ معرفی دستگاه‌های Surface را روی تقویم علامت گذاری کنیم، مشاهده خواهیم کرد که رسم بر این است تا ابتدا نسخه Surface Pro یک نسل و پس از آن، Surface آن نسل ارائه شود. برای مثال ابتدا شاهد معرفی Surface Pro 3 و سپس بعد از آن، Surface 3 بودیم. بنابراین در مراسم امسال، نوبت به Surface 4 می‌رسد. تبلتی که قرار است تا با iPad Pro رقابت داشته باشد (واضح است که گوشی ۱۳ اینچی Apple حتی قابل مقایسه هم با Surface Pro 4 به عنوان یک کامپیوتر قدرتمند نیست).

گزارش مراسم

و اما به گزارش مراسم مذکور می‌پردازیم.

 شعار این مراسم، جمله‌ی “تصور کنید چه کاری می‌خواهید انجام دهید” می‌باشد. این جمله می‌تواند بیانگر تلاش Microsoft برای ساده سازی کارهای پیچیده زیر دست کاربران عادی باشد، ایده‌ی جالبیست. اولین عنوانی که معرفی شد، به روزرسانی بزرگی به نام Creators برای Windows 10 بود.

به نظر می‌رسد که این به روز رسانی تمرکز ویژه‌ای بر روی طراحان و خالقان آثار داشته باشد و حتی به طور دقیق‌تر، بر روی رؤیای محیط رابط کاربری سه بعدی که در مطلب HoloLens به طور کامل بررسی شده است. تاریخ عرضه‌ی آن نیز در اوایل بهار ۲۰۱۷ تعیین شده است.

نرم‌افزار جدید Paint 3D

می‌توان گفت که در راستای تحقق بخشیدن به آن رؤیای سه بعدی، نرم افزار جدید Paint قدم نخست می‌باشد، یعنی Paint 3D. این عنوان دیگری است که Microsoft با شعار “سه بعدی برای همه” از آن رونمایی کرد.

قرار است تا با استفاده از Paint 3D، کاربران بسیار مبتدی و حتی کودکان به خلق احجام سه بعدی پرداخته و به گونه‌ای با دنیای سه بعدی آشتی کرده و کم کم از دنیای دو بعدی حال حاضر فاصله بگیرند. Microsoft به قدری با موضوع تولید اشکال سه بعدی ساده برخورد کرد که اقدام به ساخت مدل یک قصر شنی موجود روی سن با استفاده از گوشی تلفن همراه نمود، سپس مدل تهیه شده را به داخل Paint 3D آورده و به آن لایه‌های دیگری اضافه کرد.

همچنین قرار است تا با ارائه 3D Paint، دیگر نرم افزارها همچون Facebook یا SketchUp نیز با نقوش تولید شده توسط 3D Paint همگام شده و قابلیت نمایش درست آنها را داشته باشند. و البته که نرم افزارهای Office همانند PowerPoint پشتیبانی کاملی از 3D Paint خواهند داشت.

همچنین انجمنی برای اشتراک گذاری اشیأ سه بعدی نیز به آدرس https://remix3d.com/ ایجاد شده است تا علاوه بر دسترسی کاربران به کتابخانه‌ای از اشکال سه بعدی، امکان ثبت این رویداد بزرگ در تاریخ فراهم شود.

واقعیت مجازی

با وجود تمام این اقدامات در راستای سه بعدی سازی محیط کاربری Windows، واقعاً حیف است اگر در این مراسم حرفی از HoloLens به میان نیاید. اما همه‌ی ما به این مسئله که قیمت HoloLens به صورت نجومی ۱۱ میلیون تومانی بالا است، اشراف داریم.

اما Microsoft در روز چهارشنبه تلاشی برای درست کردن این قضیه انجام داد، و نتیجه آن معرفی یک هدست واقعیت مجازی (به تفاوت دو کلمه واقعیت مجازی Virtual Reality و واقعیت افروزه Holograph توجه داشته باشید) از طرف چند شرکت دیگر از جمله hp، DELL، Lenovo، ASUS و acer، بود. قیمت این هدست ۲۹۹ دلار و حدوداً یک میلیون تومان تعیین شد، یعنی ده برابر کمتر از HoloLens.

سرویس جدید Beam

از نام به روز رسانی جدید Windows 10 که Creators می‌باشد، واضح است که تمرکز اصلی آن بر روی تولید محتوا به کمک کاربران خواهد بود. پس با این وجود، امکانات جدیدی در دستگاه XBOX و همینطور نرم افزار آن با به روز رسانی Creators همراه است. یکی از این امکانات، به لطف تصاحب Beam توسط Microsoft، به اصطلاح Stream کردن ویدئو بازی است که احتمالا قرار است با سرویس Twitch به رقابت بپردازد.

بر این اساس، گزینه‌ای در Game Bar اضافه خواهد شد که این امکان را می‌دهد تا کاربران حتی بتوانند مسابقات و چالش‌های خود را به راحتی Stream کرده و دیگران بتوانند آنها را تماشا کنند. در این راستا، محیط جدیدی به نام Arena در XBOX Live به وجود خواهد آمد تا کاربران بتوانند مسابقات و چالش‌های خود را ایجاد و در آن شرکت کنند. بدین ترتیب فرقی نمی‌کند که شما از طریق کنسول یا کامپیوتر در مسابقات مذکور شرکت کنید.

منوی کاربردی People Bar

عنوان دیگری که در مراسم روز چهارشنبه معرفی شد، مربوط می‌شود به روندی که Microsoft از پنج سال پیش ایجاد کرده است تا Windows را هر روز کاربر پسندتر کند. روندی که کاربرانِ در تاریخ محصور شده‌ی Windows 7 در حال حاضر، آنرا بسیار درک خواهند کرد. چراکه به تفاوت عمیق محیط کلی گوشی Android یا iOS خود با کامپیوترشان، بیشتر واقف هستند. باید باور کنیم که Windows از پنج سال پیش یعنی از زمان معرفی Windows 8 تا به حال، بسیار کاربر پسندتر شده و تفاوت بین محیط گوشی و کامپیوترهای یک زمان مشخص، بسیار کم، و درمورد گوشی‌های Windows 10 کاملا از بین رفته است (شاید طرفداران iPhone و Apple با همین موضوع مشکل دارند و نمی‌خواهند از Windows 7 بیرون بیایند تا با Windows مدرن روبرو شوند 😄).

در اقدامی کاربردی، به Taskbar پایین صفحه Windows 10 نواری به نام People Bar اضافه شده است که در آن دسترسی سریعی به مخاطبان مورد علاقه خود داریم. با زدن بر روی هر یک از آنها، منوی کوچکی بالای همان مخاطب باز می‌شود و دسترسی‌های ممکن به آن شخص قابل انتخاب می‌باشند. حتی در همان منو، می‌توانید به مکالمه یا چت کردن با مخاطب Skype خود پرداخته و محتوای مختلفی را به اشتراک بگذارید.

چه خبر از Surface جدید؟!

بعد از تمام به اصطلاح موارد حاشیه‌ای مراسم، برویم سراغ اصل مطلب. یعنی دستگاه‌های Surface جدید. گفتیم که ما انتظار دو محصول Surface 4 و Surface Phone را داشتیم. اما چیزی که در مراسم روز چهارشنبه بود، کاملا دور از انتظار اما نزدیک به اخبار درز کرده به بیرون بود.

ابتدا Panos Panay به این مسئله می‌پردازد که افرادی که با لپ‌تاپ‌های قدیمی خود به قصد Surface خداحافظی کرده‌اند، و مخصوصا گیمرهایی که دست به انجام اینکار زده‌اند، نیاز به نرخ فریم بر ثانیه بالاتری هنگام بازی دارند. همچنین، Surface به عنوان یک دستگاه همراه، می‌بایست شارژدهی بهتری نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌های سنتی داشته باشد (همینطور که در حال حاضر هم این صادق است)، درحالیکه برای استفاده‌های سنگین همانند بازی کردن، باتری آنها تفاوت خاصی با دیگر لپ‌تاپ‌های سنتی ندارد. البته که Surface Book باتری بسیار بهتری نسبت به Surface Pro ها دارد، اما حالا که روی آن به عنوان Surface قدرتمند برای کارهای سنگین و بازی حساب می‌شود، باید حتی باز هم باتری بهتری را دارا باشد. این کاریست که Microsoft روی نسخه بهبود یافته‌ی Surface Book انجام داد و نام آنرا Surface Book i7 و یا Surface Book Performance Base نهاد. این اولین دستگاه Surface بود که در این مراسم معرفی شد.

درمورد Surface Book Performance Base ذکر شده است که %۳۰ باتری بیشتر را داراست تا حدی که ۱۶ ساعت استفاده مداوم از دستگاه را می‌توان از آن انتظار داشت. اما اینکه Microsoft این %۳۰ باتری اضافه را کجا گذاشته، دقیقا معلوم نیست. شاید از باتری‌های قوی‌تری در همان حجم استفاده کرده. چراکه تا جایی که ما یادمان می‌آید، جای جای Surface Book پر از باتری‌های لیتیوم-یون بود. همچنین Microsoft ادعا می‌کند که توان پردازش گرافیکی آن را %۱۰۰ افزایش داده است، یعنی دو برابر. به طوری که طی ادعا عجیب‌تری، توان پردازشی آنرا سه برابر یک MacBook Pro 13” اعلام می‌کند. مطمئنا این افزایش قدرت دور از انتظار هزینه‌ای هم برای ساختار دستگاه دارد، گرم شدن. پس با این وجود، Microsoft سیستم خنک کنندگی آنرا به کلی از نو طراحی کرده است. قیمت آن نیز از ۲٫۳۹۹ شروع می‌شود، یعنی حدود هشت میلیون تومان.

قیمت این دستگاه هنوز هم بسیار بالاست و در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های بازار (به غیر از MacBook ها) هم رده از نظر توان پردازشی شاید چهار برابر قیمت داشته باشد. این مقایسه با توجه به اینکه Surface Book یک لپ‌تاپ است و اصلا همانند Surface Pro یک تبلت متحول کننده نیست، بی اشکال است. با این تفاوت که Surface Book از کیبوردش جدا شده و با قلم عرضه می‌شود .البته نمی‌توان از باتری بدون رقیب ۱۶ ساعته، کیفیت ساخت کلی بدنه فلزی، صفحه نمایش فوق العاده و وزن بسیار کمتر در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌ها، به سادگی رد شد. اما با این وجود، هنوز هم خریداران آن عده‌ای خاص هستند و Surface Book نمی‌تواند در بازار همانند Surface Pro خیره کننده باشد، چرا که Surface Pro نسبت به قیمت پایین‌ترش از Surface Book، بسیار بیشتر می‌ارزد. حال آنکه در بسیاری موارد، Surface Pro به عنوان مقلوب کننده دنیای لپ‌تاپ‌ها و به عنوان یک تبلت کامل و به عنوان یک دستگاه همراه، حتی کارایی‌های بیشتری را نسبت به Surface Book ارائه می‌دهد.

دستگاهی برای خلق عمیق

اما با معرفی Surface Book جدید، هنوز هم حضار داخل سالن و جمع مردم و طرفداران Surface، ارضاء نشده و بی‌صبرانه منتظر ۴۵ دقیقه آخر مراسم می‌باشند تا رونمایی از محصول جدید Surface را نظاره گر باشند.

محصول جدید و انقلابی Microsoft، باز هم برخلاف انتظارات، Surface 4 یا Surface Phone نبود و براساس برخی اخبار درز کرده قبلی در وبسایت‌ها، اولین کامپیوتر رومیزی مجتمع یا All-In-One ساخت Microsoft می‌باشد. نام آن نیز با توجه به همان به روزرسانی Creators انتخاب شده است، Surface Studio. یا به تعبیر بسیاری، ایستگاه تولید محتوای حرفه‌ای Microsoft. نام Studio پیش تر در مورد یکی از اولیه‌ترین محصولات Microsoft که مشابه Surface Studio بود نیز، به کار رفته است. این عضو جدید و بزرگ خانواده Surface، دارای یک صفحه نمایش ۲۸ اینچی با وضوح %۶۳ بالاتر از 4K و دقت ۳۰۰۰×۴۵۰۰ پیکسل بوده که در نسبت تصویر ۳:۲ دیده خواهد شد.

Microsoft درباره‌ی صفحه نمایش این دستگاه بسیار تاکید کرده است، به طوریکه درباره‌ی آن عبارت “بالای میلیارد رنگ ممکن” را به کار برد و ادعا کرد که این باریک‌ترین صفحه نمایش LCD دنیاست. این یعنی یک اعلام جنگ کامل در برابر رقیب همیشه مقلوب آن، Apple و به خصوص iMac. ولی شاید در ادامه به این نکته پی ببرید که Surface Studio به قدری برتر است که حتی قابل مقایسه هم با iMac پر مدعا نباشد.

یک صفحه نمایش ۲۸ اینچ با کیفیت فوق العاده را تصور کنید، که همانند دیگر اعضای خانواده Surface دارای پایه‌ای است که تا زیر دستان شما خم می‌شود و به شما اجازه استفاده از قلم بی‌نظیر نام آشنا را بر روی آن می‌دهد.

با سخت افزاری بسیار قوی که شامل عدد خیره کننده ۳۲ گیگابایت برای رم بوده و از حافظه ترکیبی SSD و HDD به حجم ۲ ترابایت بهره می‌برد. گرافیک قدرتمند GeForce 980M آنرا قادر به انجام تمامی امور گرافیکی کرده، به طوریکه سخت افزار مذکور، امتیاز ۱۲٫۰۰۰ را در بنچمارک 3D Mark کسب کرده است.

با ضخامت تنها ۱٫۲۳ سانتی متر و بدنه تمام فلزی منیزیومی، Surface Studio یکی از زیباترین مخلوقات Microsoft بوده و کاملا حسی که در دیگر اعضای خانواده Surface دریافت می‌شود را، می‌رساند. یکی از نکات بسیار خوب نسبت تصویر سراسری ۳:۲ در تمام دستگاه‌های Surface، حالا در Surface Studio مشاهده می‌شود. با وجود این نسبت، قادر خواهیم بود تا اندازه دقیقا واقعی یک سند را در محیط پیش نمایش ببینیم.

مسئله‌ی دیگری که Microsoft درمورد Surface Studio بیان کرد، وجود آرایشی از میکروفون‌ها بود تا ارتباط شما با دستیار صوتی محبوب Cortana را بسیار قوی‌تر کند.

وقتی حاضرین در سالن مراسم به کلی شوکه شدند که با وجود این همه برتری Surface Studio، جمله‌ای تکان دهنده از سوی Panos Panay بیان شد:

“اما چرا Surface Studio یک محصول متفاوت است؟!”

سوالی که جواب آن، دنیای طراحی را متحول کرد. همراه با Surface Studio، یک وسیله‌ی طراحی عجیب به نام Surface Dial معرفی شد که طی ویدئوهایی، از نحوه کارکردن با آن پرده برداری شد. ابزار جدیدی برای “خلق خلاقیت” که مکانیزم جدیدی برای ورود دستورات را داراست.

با چرخش این دستگاه روی صفحه می‌توانید انیمیشن را کنترل کنید یا در نرم‌افزار گرافیکی از آن بهره ببرید. اینکه Surface Dial کاملا چه کاربردهای دیگری دارد، زمانی مشخص می‌شود که در دسترس ما قرار بگیرد و همچنین، بررسی آن از حوصله‌ی این مطلب خارج است.

چیزی که مشخص است اینست که، با Surface Studio می‌توانید میز کار خود را به یک استودیو کامل تبدیل کنید، مسئله‌ای که کامپیوترهای Apple روی آن تأکید فراوانی دارند. در نهایت قیمت آن نیز مشخص شد و ما باز هم شاهد دستگاه بسیار گران دیگری همانند HoloLens در بین محصولات Microsoft هستیم. قیمت آن دقیقا برابر با HoloLens بوده و از ۲٫۹۹۹ شروع می‌شود، یعنی حدود یازده میلیون تومان.

با این اوصاف، بدون شک Surface Studio در عرصه رقابت، iMac را به کلی خورد کرده و آنرا به زباله دان تاریخ می‌سپارد، همان کاری که با دیگر کامپیوترهای Apple به توسط Surface Pro و Surface Book انجام داد.

لازم به ذکر است که هر کدام از عناوین معرفی شده در مراسم روز چهارشنبه، به طور کامل و دقیق‌تری در مطالب جداگانه‌ای بررسی خواهند شد.

سخنان Satya Nadella

در پایان مراسم، مدیریت کنونی Microsoft، Satya Nadella به روی سن آمد تا سخنرانی پایانی را منعقد کند. در زیر، خلاصه‌ای از صحبت‌های ایشان آورده شده است:

“ما قادر هستیم تا ۱۰ سال آینده‌ی روش‌های خلق عمیق آثار را تعریف کنیم. هر قدمی که ما برمی‌داریم، بین خلاقیت و مصرف توازن برقرار می‌کند. ما از بازی Minecraft الگو گرفتیم که در آن کاربران خلق می‌کنند و جهان خود را می‌سازند. واقعیت افزوده، توانایی جدیدی برای به اشتراک گذاری تجربیات است. ما می‌خواهیم همه مردم از هنرمندان تا موسیقی‌دان‌ها و گیمرها، رؤیای واقعیت افزوده را حقیقت ببخشند. فناوری ابزاری است در دست بشر، ابزاری که کمک می‌کند تا نبوغ، تویت شود و خلاقیت افزایش یابد.”

سخن پایانی

کنفرانس امسال Microsoft یکی از پیش‌بینی نشده‌ترین مراسم‌های معرفی محصولات جدید آن بود، البته نه بیشتر از مراسم معرفی Surface RT. مفهومی که از عدم معرفی Surface 4 و Surface Phone برداشت می‌شود، اینست که Microsoft تا حد بسیار بالایی از موفقیت دستگاه‌های Surface Pro اطمینان حاصل کرده است و اکنون به دنبال خلق شگفتی‌های دیگری علاوه بر Surface Pro هاست و نه تمرکز بر روی پیشرفت آنها. اما با این وجود، به احتمال بسیار قوی، در اواخر بهار ۲۰۱۷ شاهد معرفی Surface 4 و یا Surface Phone خواهیم بود. یکی دیگر از دلایل عدم ارائه موارد فوق، فهم Microsoft از نیاز بازار است. این به آن معنی است که قالب مردم هنوز هم با نسل جدید رایانه‌ها در Surface Pro تعامل کامل برقرار نکرده‌اند، و Microsoft با درک این موضوع اقدام به معرفی یک لپ‌تاپ ارتقا داده شده سنتی نمود. موفقیت‌های این شرکت بزرگ روز به روز درحال شکست دیگر رقبا است و دلیل آن هم در یک کلمه خلاصه می‌شود، خلاقیت زنده. چیزی که Microsoft در مراسم اخیر به آن عنایت بالایی داشت و اعتقاد دارد که خلاقیت در رقیب آن، Apple، زمانی مُرد که خلاق اصلی آن، Steve Jobs، به خاک سپرده شد.

در پایان شما را به تماشای ویدئویی از خلاصه مراسم دعوت می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید