آموزش‌ و ترفندهای سرفیسنقد و بررسی تخصصی

راهنمای خرید و مقایسه دو محصول پرطرفدار سرفیس پرو 2017 و پرو 4

در چند ماه اخیر، هر دو دستگاه Pro 4 و Pro 2017 موجود برای فروش هستند. لذا لازم دیدیم تا راهنمایی را برای خریداران به منظور انتخاب از بین این دو دستگاه، ارائه دهیم.

پیش از هرچیز لازم به ذکر است که این مطلب بیشتر با مشخصات سخت افزاری پردازنده Core i5 و میزان 4GB حافظه RAM از هر دو دستگاه سر و کار دارد.
توسط لینک زیر می‌توانید به مقایسه کلی Surface Pro 4 و Surface Pro 2017 دسترسی پیدا نمائید:

اما همانطور که ذکر شد، به علت موجود بودن مدل Core i5 با حافظه RAM به میزان 4GB از هر دو دستگاه در بازار این روزها و همچنین ارزان‌تر بودن پرو 4 در مقایسه با پرو 2017 و اینکه تفاوت کلی دو دستگاه باهم آنقدرها هم فاحش نیست، ممکن است انتخاب برای خریداران کمی بحث برانگیز باشد. لذا این وظیفه سرفیس نیوز خواهد بود تا مقایسه درستی را در این مشخصات سخت افزاری از هر دو دستگاه به شما ارائه دهد تا امر انتخاب و خرید، آسان‌تر شود.
از آنجا که دو دستگاه مورد بحث تقریبا در تمامی موارد با یکدیگر کاملا یکسان هستند، تنها به تفاوت‌ها مهم آنها می‌پردازیم.

شارژدهی باتری

مهمترین تفاوت پرو 4 و پرو 2017، در مدت زمان شارژدهی باتری آنهاست؛ چراکه در پرو 2017 مساحت بیشتری از دستگاه در مقایسه با پرو 4 به کارگذاری باتری اختصاص داده شده است.

در اینجا می‌بایست کمی تخصصی‌تر به بحث باتری وارد شویم.
در اکثر دستگاه‌های همراه همانند گوشی‌های تلفن همراه و یا پاوربانک‌ها زمانیکه بحث مقایسه باتری به میان می‌آید، بر اساس واحد میلی‌آمپر ساعت یا mAh بحث می‌شود. اما درمورد دستگاه‌های Surface این قضیه کمی متفاوت است چراکه مصرف پردازنده و مصرف کلی دستگاه در هرکدام از آنها متفاوت است.
پرو 4 دارای باتری با ظرفیت 5087 mAh است که با ضرب کردن این مقدار در 7.5، عدد 38.2 وات ساعت یا 38.2 Wh برای انرژی الکتریکی موجود در باتری بدست خواهد آمد.
به صورت مشابه، پرو 2017 باتری با ظرفیت 5940 mAh و انرژی الکتریکی 45 Wh را داراست.

و این عدد وات ساعت است که باید در مقایسه دو دستگاه سرفیس استفاده شود. بنابراین با مقایسه دو عدد 38.2 و 45 می‌توان گفت که باتری پرو 2017 در حدود 18% از باتری پرو 4 قویتر است.

اما مسئله به همینجا ختم نمی‌شود چراکه معیار رایج‌تر برای مقایسه باتری دو دستگاه، بیشتر به عملکرد آنها در شرایط استفاده برمی‌گردد.
این شرایط استفاده به صورت معمول، تماشای فیلم است. لذا مدت زمانیکه که یک دستگاه می‌تواند به صورت مستمر به پخش ویدئو ادامه دهد، معیار رایج برای مقایسه شارژدهی باتری دستگاه‌هاست.
نتایج انجام چنین تستی نشان می‌دهد که در حالیکه سرفیس پرو 4 می‌تواند 9 ساعت به پخش مستمر یک ویدئو ادامه دهد، این عدد برای پرو 2017 برابر با 13.5 ساعت خواهد بود؛ که یعنی 50% بیشتر از پرو 4.

دلیل اینکه ما ابتدا از وات ساعت سخن گفتیم نیز همین اختلاف اعداد 18% و 50% می‌باشد. سؤال اینجاست که چرا زمانیکه همه چیز حتی مصرف پردازنده نیز در نظر گرفته می‌شود، تفاوت در عملکرد تا این حد بیشتر از تفاوت در انرژی باتری نصب شده در هرکدام از دستگاه‌هاست؟

پاسخ این سؤال به خورنده باتری به نام فن خنک کننده برمی‌گردد.
همانطور که می‌دانید، فن خنک کننده در سرفیس پرو 4 همواره در حال کرد کردن نبوده و واقعا نمی‌توان به صورت درستی این مصرف کننده عظیم باتری را در محاسبات مصرف باتری قرار داد.
لذا تفاوت 50% در عملکرد واقعی دو دستگاه بیشتر به همین فن خنک کننده برمی‌گردد چراکه در Surface Pro 2017 به لطف استفاده از نسل هفتم پردازنده Intel Core i5، نیازی به وجود فن خنک کننده به منظور تعدیل دمای پردازنده و دستگاه وجود ندارد حال آنکه در نسل ششم Intel Core i5 موجود بر روی Surface Pro 4، اجباری برای پایین آوردن درجه حرارت بسیار بالای تولید شده توسط پردازنده در وجود فن خنک کننده دیده می‌شود.

در نتیجه، چنانچه دو دستگاه را در حالتی تست کنیم که فن خنک کننده پرو 4 روشن نشود، نتایج نشان خواهد داد که شارژدهی باتری ایندو تنها 18% با یکدیگر اختلاف خواهند داشت و نه 50%.
بنابراین اگر تصور می‌کنید که امور شما زمانیکه دستگاه را به بیرون از خانه و یا محل کار خود حمل کرده‌اید آن چنان سنگین نخواهد بود که باعث روشن شدن فن خنک کننده شود، می‌توانید از 18% بهتر بودن باتری پرو 2017 چشم پوشی نمائید.

قدرت سخت افزاری

پرو 2017 دارای پردازنده 7300U و پرو 4 داری پردازنده 6300U می‌باشد. یعنی می‌توان گفت که تقریبا همه چیز درمورد پردازنده دو دستگاه یکسان است و تنها نسل هفتم و ششم است که مورد اختلاف خواهد بود.
هردو پردازنده از تکنولوژی لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده می‌کنند.
قیمت هردو پردازنده در وبسایت Intel یکسان است.
تعداد هسته و Thread هردو پردازنده یکسان است.
حافظه پنهان و یا Cache هردو پردازنده یکسان است.
و تمام دیگر مشخصات هردو پردازنده به همین ترتیب یکسان هستند.

اما تفاوتی در سرعت پردازش وجود دارد.
به طوریکه Max Turbo Frequency و یا بیشترین فرکانس کارکرد، در حدود 17% درمورد پرو 2017 از پرو 4 بیشتر است (3.5 GHz در برابر 3.0 GHz). البته همین اختلاف نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد؛ اما نه در حد و اندازه‌ای که بتواند برای شما محدودیتی را به منظور انجام کار سنگینی به وجود آورد یعنی به هیچ وجه نمی‌توان گفت که چون پردازنده شما در پرو 4 به میزان 0.5 GHz در سخت‌ترین شرایط کارکرد از پرو 2017 ضعیف‌تر است، بنابراین شما قادر خواهید بود تا کاری را با پرو 2017 انجام دهید که با پرو 4 نمی‌توانید.

این اختلاف حتی به میزان کمتری، درمورد پردازنده گرافیکی دو دستگاه نیز وجود دارد؛ به طوریکه شاید بتوان گفت زمانیکه مشخصات پردازنده گرافیکی آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، تنها نام پردازنده آنهاست که متفاوت است. پرو 2017 دارای پردازنده گرافیکی Intel HD 620 و پرو 4 دارای Intel HD 520 می‌باشد. دو پردازنده‌ای که تنها 0.1 GHz در بیشترین فرکانس خود با یکدیگر تفاوت دارند؛ یعنی فقط 10% اختلاف.

قلم Surface Pen

یکی از دیگر مهمترین برتری‌های Surface Pro 2017 در مقایسه با Surface Pro 4، قلم آنهاست.
مطلب کاملی در رابطه با مقایسه قلم ایندو فراهم آمده است که در لینک زیر قابل دسترسی می‌باشد:

اما به صورت خلاصه باید بگوییم که چنانچه استفاده شما از قلم همانند یک طراح فوق حرفه‌ای نیست، به واقع که قلم پرو 2017 و قلم پرو 4 برای شما کوچکترین تفاوتی را نداشته و علاوه بر این حتی قلم پرو 4 برای شما در کمال تعجب بهتر است.
قلم پرو 4 توانایی شناسایی 1024 درجه فشار بر روی نوک خود را داراست و تأخیری در حدود تنها 45 میلی‌ثانیه را در برابر تأخیر 21 میلی‌ثانیه‌ای موجود بر روی پرو 2017 ارائه می‌دهد (این تفاوت با چشم غیرمسلح برای شما قابل تشخیص هم نخواهد بود).
قلم پرو 4 سالهاست که ابزار حرفه‌ای بسیاری از طراحان می‌باشد حال آنکه کاربرد بسیاری از کاربران هیچگاه به طراحی حرفه‌ای نرسیده و به رسم‌های ساده و نوشتار توسط آن ختم می‌شود.

این مسائل را باید در کنار تفاوت بسیار زیاد قیمت تمام شده قلم پرو 2017 در برابر پرو 4 گذاشت؛ چیزی در حدود دو برابر.
زمانی اهمیت این گرانتر بودن به بیشترین حد خود می‌رسد که مسئله نبودن قلم در داخل جعبه پرو 2017 به نسبت پرو 4 را هم اضافه کنید.

یعنی علاوه براینکه خود دستگاه پرو 2017 گرانتر از پرو 4 است، به هنگام خریداری آن شما هیچ قلمی را دریافت نکرده و می‌بایست قلم گران قیمت آنرا به صورت جداگانه تهیه نمائید؛ آن هم در شرایط بازار این روزها که قلم ارزان قیمت پرو 4 تقریبا در هیچ فروشگاهی به صورت جداگانه به فروش نرسیده و موجود نمی‌باشد.

علاوه بر مسائل فوق، باید حذف ناخردمندانه قطعه بسیار پرکاربردی از قلم پرو 2017 در مقایسه با پرو 4 را نیز ذکر کنیم. هر دو قلم به صورت آهنربایی به لبه سمت چپ دستگاه آویزان می‌شوند؛ اما این اتصال اصلا پایدار نیست و در چنین حالتی قلم به راحتی سقوط خواهد کرد. که در صورت این اتفاق نیز اجزای آن از نوک تا برد الکترونیکی داخل قلم آسیب خواهند دید.
حتی پیش از آهنربایی شدن قلم در Pro 3، قسمتی از کیبورد به حالت یک نوار دقیقا متناسب با گیره قلم طراحی شده بود. یعنی یک قسمت خاص بر روی کیبورد که تنها یک کاربرد را داشت؛ نگه داری قلم. به طوریکه می‌توان توسط گیره قلم، آنرا در قسمت نواری مذکور ثابت ساخت.
این اتصال تنها در یک حالت از بین خواهد رفت؛ نابودی کیبورد!

متأسفانه نکته بد در اینجاست که گیره نگه دارنده‌ای که از نسل اول Surface Pro تا Pro 4 وجود داشت، در قلم جدید به صورت ناخردمندانه‌ای حذف شده است. بنابراین هرلحظه امکان سقوط و یا مفقود شدن قلم جدید وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم تا به منظور آشنایی بیشتر با قلم پرو 4، ویدئوهای آموزشی که در آنها از قلم پرو 4 به منظور کارکردن با OneNote و همچنین دیگر برنامه‌های کاربردی طراحی، استفاده شده است را تماشا نمائید:

کاربردهای قلم Surface در غالب Windows Ink

یادداشت برداری گسترده در OneNote

جمع‌بندی

چنانچه قصد خرید یک دستگاه با مشخصات Intel Core i5 و 4GB حافظه RAM را داشته اما بین Surface Pro 4 و Surface Pro 2017 شک دارید، از آنجایی که تفاوت 17% در پردازنده مرکزی و 10% در پردازنده گرافیکی بین دو دستگاه، به قیمت بالاتر پرو 2017 نمی‌ارزد، پیشنهاد ما به شما این است که به دو نیاز اصلی خود از باتری و قلم نگاه کنید.

اگر تصور می‌کنید که امور شما زمانیکه دستگاه را به بیرون از خانه و یا محل کار خود حمل کرده‌اید آن چنان سنگین نخواهد بود که باعث روشن شدن فن خنک کننده شود، می‌توانید از 18% بهتر بودن باتری پرو 2017 چشم پوشی نمائید.

و اگر کاری که شما با قلم انجام می‌دهید همانند یک طراح فوق حرفه‌ای نیست، باید توجه کنید که قلم پرو 4 بسیار خوب و حتی حرفه‌ای است تا تمامی نیازهای شما را برآورده کند. چراکه قلم گران قیمت پرو 2017 به صورت جداگانه به فروش می‌رسد درحالیکه قلم پرو 4 در داخل جعبه دستگاه و به همراه دستگاه است. لذا خریداری پرو 2017 برای شما به معنای یک سرفیس بدون قلم خواهد بود.
چراکه متأسفانه قلم ارزان قیمت‌تر و خوب پرو 4، اصلا در بازار این روزها در هیچ فروشگاهی به صورت جداگانه موجود نیست تا شما آنرا در کنار دستگاه پرو 2017 خود تهیه نمائید.

امکان خرید هردو دستگاه از فروشگاه سرفیس ایران در حال حاضر فعال می‌باشد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید