نقد و بررسی تخصصی

بررسی تغییرات آخرین به‌روز رسانی ویندوز 10 با نام Creators Update

حالا که این به‌روز رسانی به صورت همگانی در دسترس تمام کاربران قرار گرفته است، می‌توانیم تغییرات آنرا به صورت دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

در روز دوشنبه 11 آوریل 2017 معادل 22 فروردین ماه 1396، بالأخره انتظارات برای دریافت همگانی به‌روز رسانی خالقان به پایان رسید. به‌روز رسانی که در مراسم بزرگ 26 اکتبر سال 2016 از آن خبر داده شد و در همان مراسم از ویژگی‌های کلی آن رونمایی شد. اگرچه در تاریخ عرضه این به‌روز رسانی کمی بدقولی شد؛ بدقولی که بیشتر خوب بود تا بد، زیرا زودتر از موعد شاهد ارائه آن بودیم. اما حالا با در دسترس بودن کامل و رسمی این به‌روز رسانی برای همه کاربران، می‌توانیم تغییرات آن را به صورت دقیق بررسی کنیم. اگر هنوز به‌روز رسانی خالقان را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید همین حالا توسط این لینک وارد صفحه آموزش نحوه دریافت این به‌روز رسانی شوید.

با اخبار سرفیس همراه باشید.

همانطور که در مطالب گذشته ذکر شد، این به‌روز رسانی که تحت کد 1703 شناخته می‌شود، سومین به‌روز رسانی بزرگ Windows 10 از ابتدای تاریخ عرضه آن به حساب می‌آید. و همچنین دومین موج به‌روز رسانی‌های Redstone که طبیعتا از آن Redstone 2 اتلاق می‌شود. درواقع، 1703 یکی از دو به‌روز رسانی بود که در سال 2017 شاهد آن خواهیم بود. بنابراین در پاییز، می‌بایست منتظر Redstone 3 باشیم، به‌روز رسانی که پروژه NEON در آن به صورت کامل اجرا خواهد شد و زبان طراحی Windows 10 در آینده را رقم خواهد زد. اگرچه همین حالا نیز نشانه‌هایی از پروژه NEON را می‌توانیم در 1703 ببینیم، به خصوص در برنامه‌های کاربردی Groove Music و Mail که حالت Acryl گونه را تا حدی به خود گرفته‌اند.

حالا خیلی سریع به سراغ بررسی تغییرات این به‌روز رسانی می‌رویم.

منوی Start و Action Center

در 1703، بالأخره می‌توان همانند نسخه تلفن همراه Windows 10، در نسخه کامپیوتر نیز بر روی Start، پوشه‌هایی ایجاد کرد که حاوی تعدادی از نرم افزارها باشند. کافیست تا موزایک مربوط به یکی از نرم افزارها را بر روی دیگری نگه دارید و بکشید تا شاهد ایجاد پوشه‌ای حاوی آن نرم افزارها باشید به طوریکه ظاهر پوشه به صورت مجموعه تصاویر ریز محتویات آن خواهد بود.

تغییر دیگر در منوی Start مربوط می‌شود به لیست نرم افزارها یا Apps List. در 1607، لیست نرم افزارها به کناره سمت چپ منوی Start چسبیده بود و امکان بستن آن نیز وجود نداشت، مگر در حالت Tablet Mode که لیست مذکور به صورت کامل بسته می‌شد و در صفحه جداگانه‌ای به نمایش در می‌آمد. اما حالا در 1703 این امکان به وجود آمده است تا بتوانید انتخاب کنید که این لیست همواره باز باشد یا به هنگام زدن بر روی گزینه Apps List، نمایان شود. این امکان، ظاهر منوی Start شما را هرچه بیشتر شبیه به نسخه تلفن همراه Windows 10 می‌کند. کافیست تا اندازه عرضی منوی Start را نیز کم کنید تا دقیقا شاهد یک تلفن همراه اجرا کننده Windows 10 در گوشه صفحه نمایش خود باشید.

اما به طورکلی، شاهد تغییرات پایه‌ای در منوی Start نیستیم که بسیار خوب است، و به این معنی می‌باشد که Microsoft بالأخره به ساختار مورد انتظار خود دست یافته است. مسئله فوق در مورد منوی Action Center نیز صادق است و تغییرات پایه‌ای را در آن نیز نمی‌توان یافت. البته برخی تغییرات پدید آمده‌اند که ارزش ذکر کردن را دارند.

برای مثال، از این به بعد شما روند نصب و یا به‌روز شدن برنامه‌های کاربردی خود را می‌توانید به صورت نواری در Action Center مشاهده کنید. همچنین یک گزینه جدید به نام Night Light نیز در قسمت Quick Actions دیده می‌شود که در ادامه مطلب به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

دستیار صوتی Cortana حالا قادر است تا هشدارهای مهمتر را با اندازه بزرگتری در Action Center به نمایش گذارد. مسئله‌ای که به هنگام تعدد هشدارهای موجود، بسیار کاربردی خواهد بود.

مرورگر Microsoft Edge

این مرورگر از ابتدای تاریخ عرضه آن در سال 2015 تاکنون دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. همه ما به این مسئله که مرورگر Google Chrome و Mozilla FireFox در بسیاری از موارد سریعتر از Edge هستند و اینکه نحوه نمایش بهتری از وبسایت‌ها را دارند، واقف هستیم. اما مزیت Microsoft Edge به نسبت هر مرورگر دیگری بر روی Windows 10، صرفه جویی در مصرف باتری به صورت فوق العاده غیر قابل رقابتی است که برای دستگاه‌های همراه از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. همین مسئله بسیار مهم، می‌تواند دلیل بسیار عاقلانه‌ای برای شما کاربران دستگاه‌های Surface باشد که از Microsoft Edge به جای هر مرورگر دیگری استفاده کنید.

روند افزایش سرعت و بهبود نمایش وبسایت‌ها برای Microsoft Edge امکان ناپذیر نیست، اما تاوان آن، مصرف باتری غیرمتعادل خواهد بود. بنابراین تلاش Microsoft برای رقابت با دیگر مرورگرها، در زمینه امکاناتی است که آنها ندارند. در 1703، سعی شده است تا مرور صفحات اینترنتی از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد. بنابراین تغییرات گسترده‌ای را در نحوه چینش زبانه‌هایی که نشان دهنده صفحات باز در مرورگر Microsoft Edge هستند را داریم. برای مثال اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تعداد زیادی از صفحات اینترنتی را کنار هم قرار میدهید، یا درحال انجام تحقیق بر روی موضوع خاصی در اینترنت هستید، احتمالا به گونه‌ای در صفحات خود گم می‌شدید. یا وقتی در آینده می‌خواستید تحقیق خود را ادامه دهید، مشکل بزرگی با برگرداندن صفحات مورد نظر داشتید.

حالا، قسمتی در Microsoft Edge، تحت عنوان Tabs you’ve set aside، این امکان را به شما می‌دهد تا دسته‌ای از صفحات مورد نظر را به صورت یک‌جا در یک به اصطلاح Session، ذخیره کنید. این دسته از صفحات، بعدا به راحتی قابل دسترسی هستند. بنابراین، با استفاده از این امکان شما می‌توانید در بین کار خود روی موضوع مورد نظر، صفحات آن موضوع را ذخیره کنید، و به موضوع دیگری بپردازید. این Session ها نیز می‌توانند متعدد باشند. به این معنی که شما می‌توانید چند دسته متفاوت از صفحات اینترنتی را در موضوعات مختلف ذخیره کنید و هرکدام را به دلخواه و به صورت جداگانه، بازیابی کنید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که صفحات مذکور به هیج وجه باز نخواهند ماند تا مصرف باتری شما بهینه باشد.

دیگر تغییری که Microsoft Edge در به‌روز رسانی Creators update به خود دیده است، باعث شد تا تبدیل به اولین و تنها مرورگری بشود که نمایش با کیفیت 4K را از وبسایت محبوب فیلم و سریال، Netflix، داراست. البته مشخصا تنها روی دستگاه‌هایی که از صفحه نمایش 4K استفاده می‌کنند.

همچنین بالأخره شاهد قسمت کتاب خوانی در Edge هستیم. و به همین خاطر، قسمت جدیدی تحت عنوان Books به فروشگاه نرم افزاری Store اضافه شده است. کتاب‌های خریداری شده در Store، به Edge انتقال داده می‌شوند و Edge تبدیل به فضای مناسب سازی شده‌ای برای کتابخوانی شده است.

دستیار صوتی Cortana

پس از به‌روز رسانی Creators، شما شاهد حضور Cortana حتی در مکان‌های بیشتری خواهید بود، در مکان‌هایی که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید. یکی از بهترین امثال آن، زمانی است که شما می‌خواهید کامپیوتر جدیدی را راه اندازی کنید. اگر 1703 نسخه Windows 10 نصب شده روی دستگاه شما باشد، به هنگام اولین راه‌اندازی دستگاه، شاهد ارتباط مستقیم Cortana با شما خواهید بود. به طوریکه تمام مراحل راه‌اندازی اولیه دستگاه توانایی این را دارند که کاملا و تنها توسط صوت شما انجام پذیرند. اگرچه هنوز هم قابلیت استفاده از کیبوردهای سنتی موجود میباشد.

همچنین Microsoft بهینه‌سازی‌های متعدد دیگری را بر روی Cortana اعمال کرده است. در واقع Microsoft می‌خواهد تا Cortana، شروع به کار کردن برای شما کند، به جای اینکه شما برای آن به کار کشیده شوید. برای مثال، حالا Cortana تعدادی از پیشنهادات را بر اساس ایمیل‌های شما ارائه می‌دهد.

اما مهمترین تغییری که در دستورات Cortana ایجاد شده است، امکان کنترل دستگاه در سطوح بالاتر، همانند کنترل نمودن خاموش و روشن شدن خود دستگاه و امکانات آن می‌باشد. به این معنی که حالا با استفاده از Cortana می‌توانید به صورت صوتی، دستگاه خود را خاموش و یا شروع مجدد کنید، شبکه بی سیم Wi-Fi را روشن و خاموش کنید و… .

یکی دیگر از دستورات اضافه شده به Cortana، دستور “Pick up where I left off” می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد تا آخرین کاری که با دستگاه خود انجام داده‌اید را ادامه دهید. این امکان وقتی به بیشترین کاربرد خود می‌رسد که شما قرار است در طول دستگاه‌های اجرا کننده Windows 10، کاری را ادامه دهید. برای مثال پس از ترک سند Word روی کامپیوتر رومیزی خود، با گفتن دستور فوق به Cortana موجود در تلفن همراه و یا کامپیوتر همراه خود، ادامه کار را بر روی سند Word مذکور خواهید داشت.

تمام تلاش Microsoft در به‌روز رسانی Creators، برای این بوده است تا به جای اینکه شما برای استفاده از Cortana برای آن کار کنید، خود به کمک شما بیاید، بدون اینکه لازم باشد تا شما دستوری را برای آن تعریف کنید. دستیار صوتی Cortana، حالا با پیشی گرفتن از Apple Siri، در برابر رقیب بسیار قدرتمندی همچون Google Assistant قرار گرفته است. رقیبی که اصلا همانند Google Know کم‌هوش نیست و دایره اطلاعات بسیار گسترده‌تری نسبت به Cortana و Siri دارد. اما پیروز این رقابت، ساخته بهترین خالق سیستم عامل‌های کامپیوتر دنیای ما خواهد بود.

نحوه به‌روز رسانی‌های Windows

همانطور که در اطلاعیه دریافت به‌روز رسانی Creators اشاره شد، نحوه انجام به‌روز رسانی‌ها، دیگر همانند قبل نخواهد بود و نیاز به دریافت سیستم عامل کامل جدید برای به‌روز رسانی نیست. از این پس تنها فایل‌های مورد نیاز برای اعمال تغییرات، دریافت خواهند شد. این روندی است که در Creators update شروع شد و ادامه خواهد داشت و به معنای صرفه جویی در کاهش حجم مصرفی اینترنت محدود شما خواهد بود و همچنین سرعت بالاتر در دریافت به‌روز رسانی‌ها.

Microsoft به این نحوه جدید به‌روز رسانی، “Unified update Platform” می‌گوید. دیگر تغییر، در تعیین ساعات فعال بودن دستگاه می‌باشد که حالا می‌تواند یک بازه 18 ساعته برای اعلام زمان مناسب برای انجام به‌روز رسانی‌ها را شامل باشد. همچنین، دیگر شما مجبور به Restart کردن دستگاه در همان لحظه اتمام دریافت، به منظور اعمال به‌روز رسانی‌ها نیستید و در این مورد، Windows بارها به شما پیغام هشدار می‌دهد قبل از اینکه عمل Restart شدن شروع شود. در این پیغام‌ها، حتی شما می‌توانید انجام به‌روز رسانی را به تعویق انداخته و یا زمانی را برای اینکار مشخص کنید.

اگرچه هنوز هم راه رسمی برای توقف به‌روز رسانی Windows 10 وجود ندارد، که یک نکته خوب به حساب می‌آید. چراکه اینگونه، خدمات یک سیستم عامل همواره در بهترین حالت خود هستند.

نور شبانه یا Night Light

خیره شدن به یک صفحه نمایش در طول روز، می‌تواند چشمان را خسته کند و در شب حتی می‌تواند مغز انسان را به این اشتباه بیندازد که هنوز نور روز موجود و گویی روز است. دلیل این اتفاق، نور آبی رنگ ساطع شده از صفحه نمایش است. این نور در شب می‌تواند باعث شود که کاربر به سختی به خواب برود.

در این راستا، Microsoft قابلیتی را در کامپیوترهای اجرا کننده Windows 10 گذاشته است تا برای حذف نور آبی مذکور، به صفحه نمایش یک پوسته رنگ گرم را بدهد. این قابلیت جدید Night Light نام دارد و در برنامه Settings و قسمت Display قرار داده شده است که به صورت پیش فرض خاموش است. در بخش تنظیمات این قابلیت می‌توانید ساعات مشخصی از شبانه روز را برای روشن شدن خودکار آن تعریف کنید.

حالت بازی – Gaming

سیستم عامل Windows به عنوان سیستم عامل %96 کامپیوترهای دنیا، طبعا سیستم عامل مورد استفاده بازی کنندگان بر روی کامپیوتر نیز می‌باشد. بنابراین باید بیشتر از هر کامپیوتر دیگری، برای بازی مناسب سازی شده باشد، چیزی که پیشتر از آن چیز زیادی در Windows نمی‌دیدیم. علاوه برآنکه Windows 10 سیستم عامل دستگاه محبوب XBOX One نیز می‌باشد و هر تغییری که در Creators update وجود دارد، به صورت مستقیم به آن دستگاه نیز وارد می‌شود.

یکی از قابلیت‌های به‌روز رسانی Creators update که در مراسم 26 اکتبر از آن خبر داده شد، پروژه Beam بود. با استفاده از امکان Beam، شما می‌توانید تصاویر بازی در حال اجرای خود را به صورت زنده بر روی سرویس XBOX Live ببرید و پخش کنید. با اضافه شدن Game Bar در Windows 10، امکان گرفتن عکس و ویدئو از بازی در حال اجرا، فراهم شد. اما بسیار عجیب بود که چرا از همان ابتدای پیدایش Game Bar، شاهد ارسال تصاویر زنده یا Broadcasting را همانطور که در گزینه Share دستگاه PlayStation 4 داشته‌ایم، نبودیم. گویی که Microsoft، گزینه Share از PlayStation 4 را به صورت ناقصی در Windows 10 و Game Bar قرار داده بود و حالت ارسال تصاویر به صورت زنده یا Stream کردن را به کلی فراموش کرده بود. اما حالا شاهد گزینه مستقیم Broadcast در Game Bar هستیم تا بسیار آسان ارسال تصاویر یا ویدئوهای زنده را به حساب XBOX Live خود داشته باشیم.

اما حالتی که در مراسم 26 اکتبر از آن خبری داده نشد، Game Mode بود. حالتی که توسط آن، توان پردازشی دستگاه برای اجرای هرچه روان‌تر بازی‌ها و کاهش مدت زمان بارگذاری بهینه می‌شود.

تمام امکانات فوق برای بازی‌های قدیمی‌تر نیز قابل استفاده می‌باشند و تنها کافیست تا شما بازی مورد نظر را داخل برنامه کابردی XBOX اضافه کنید تا تهیه تصاویر و حتی بهینه سازی پردازش برای آن را داشته باشید. این نکته بسیار خوبی است.

به علت اضافه شدن این شمار قابلیت‌ها، Microsoft تصمیم گرفت تا قسمتی جداگانه به نام Gaming را به منوی Settings اضافه کند و تمام موارد فوق را نیز در آن فضا قرار دهد.

برنامه‌های کاربردی – Apps

در هر دو به‌روز رسانی بزرگ پیشین، شاهد تغییرات محسوس برنامه‌های کاربردی اصلی خود Windows 10 بوده‌ایم. این بار، در Creators update نیز می‌توان تغییراتی را در برنامه‌هایی همچون Mail، Groove Music و حتی Paint یافت. بله، Paint! شاید مهمترین عاملی که انتظار برای Creators update را هیجان انگیز می‌کرد، همین Paint می‌باشد. مدت زمان زیادی است که Microsoft با ارائه پروژه HoloLens، قصد تغییر نسل کامپیوترها به فضای واقعیت افزوده را دارد. این پروژه در نهایت به یک سیستم عامل کاملا سه‌بعدی ختم خواهد شد. از اولیه‌ترین قدم‌های رسیدن به این هدف نیز، Paint 3D است. برنامه‌ای که به بدون شک، در خلاقیت کاربران عادی انقلابی را ایجاد خواهد کرد. در حقیقت، دلیل نام گذاری “خالقان” برای این به‌روز رسانی نیز همین برنامه کاربردی Paint 3D می‌باشد. تصور کنید که تمام کاربران عادی به آسانی قادر به تولید اشکال سه‌بعدی هستند و حتی روی آنها نقاشی پوسته‌ای هم انجام می‌دهند. وقتی می‌گوییم تمام کاربران، منظورمان دقیقا تمام کاربران هستند، حتی بچه‌ها!

برنامه Paint 3D با حفظ امکانات نقاشی از نرم افزار سنتی Paint، امکانات ایجاد و تغییر اشکال سه‌بعدی را به صورت کاملا ساده‌ای ارائه می‌دهد. وقتی بحث ایجاد اشکال سه‌بعدی به میان می‌آید، اولین نامی که خودنمایی می‌کند، Autodesk 3Ds MAX است. کافیست به تفاوت میان Paint سنتی با Adobe Photoshop بنگرید تا تفاوت Paint 3D با Autodesk 3Ds MAX را کاملا درک نمائید. همانطور که Paint سنتی برای کارهای غیرپیچیده و ساده، بسیار سریع‌تر و کاراتر از Adobe Photoshop بود، Paint 3D نیز به شما امکان ایجاد سریع اشکال سه‌بعدی را ارائه می‌دهد و واقعا می‌تواند کاربردی باشد. حتی ریزه‌کاری‌هایی همچون نور پردازی نیز به صورت ابتدایی در Paint 3D وجود دارند. همچنین فضای برای بهره‌بردن از ساخته‌های دیگر کاربران به نام Remix موجود است و شما می‌توانید آثار خود را در چنین فضایی برای همگان به اشتراک بگذارید. این فضای بسیار خوبی است و به شما این امکان را می‌دهد تا در کنار اشکال تولید کرده خود، اشکال کاربران هنرمندتر را نیز داشته باشید. اما اگر شما هنوز به نرم افزار Paint پیشین علاقه‌مند هستید و کار خود را توسط آن سریع‌تر و تنها در لایه‌های دوبعدی انجام می‌دهید، نگران حذف شدن آن نباشید چراکه Paint سنتی در Creators update وجود دارد.

به سراغ تغییرات دیگر برنامه‌های کاربردی اصلی خود Windows 10 می‌رویم. برنامه Mail حالا دارای دو صندوق دریافت پیام‌های مهم و دیگر پیام‌ها می‌باشد. البته شما می‌توانید قابلیت این صندوق دریافتی متمرکز شده را خاموش کنید، اما شخصا آنرا بسیار کاربردی دیده‌ام. چراکه همه ما همواره در حال دریافت پیام‌های تکراری و آزاردهنده از طرف شرکت‌های مختلف هستیم، به صورتی که این پیام‌ها گاهی اوقات ممکن است برای ما حائز اهمیت باشند و نه همیشه. به این علت، آنها را جزو پیام‌های Spam و یا اضافی نمی‌گذاریم. در کنار این مسئله که برخی پیام‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

دیگر ارتقإ برای برنامه Mail، نام بردن یا @mention نمودن افراد است، افرادی که در مخاطبین شما موجود هستند. با به کار بردن کاراکتر “@” پیش از نام یکی از افراد در نامه خود، می‌توانید آن نامه را به صورت زنجیره‌ای برای فرد مورد نظر نیز به اشتراک بگذارید و از او درخواست کنید که نامه شما را ببیند. با استفاده از قابلیت فوق، دستیار صوتی Cortana می‌تواند پیشنهادهای متنوع‌تری را بر اساس Mention کردن‌های شما، ارائه دهد.

برنامه‌های Groove Music و Movies & TV نیز شامل تغییرات جزئی در ظاهرشان شده‌اند. برنامه Movies & TV قادر به پخش زنده ویدئوهای 4K یا Stream کردن آنها شده است. همچنین قابلیت تصویر-در-تصویر جدید در Movies & TV، پنجره حتی کوچکتری از ویدئو در حال پخش را ارائه می‌دهد، اگر شما نیاز به تماشای ویدئویی را به هنگام کار خود دارید، این حالت کاربردی خواهد بود. در این حالت، دکمه‌های کنترل ویدئو به صورت تمام صفحه در آن پنجره کوچک خواهند بود که کنترل ویدئو در حالت لمسی را بهتر می‌کند.

در برنامه Groove Music جدید، طراحی به زبان NEON را تا حد بسیار زیادی می‌توان حس کرد. اما تغییراتی در گزینه‌های کناره سمت چپ برنامه نیز اعمال شده است. به طوریکه گزینه‌های Artists، Albums و Tracks همگی در یک فضا و در قسمت My Music قرار داده شده‌اند. همچنین، گزینه Your Groove به Recommended Music تغییر نام داده شده است. این تغییرات در نسخه تلفن همراه Windows 10 و برنامه Groove Music آن نیز اعمال شده‌اند، اگرچه به‌روز رسانی Creators update برای نسخه تلفن همراه Windows 10 ارائه نشده است، اما با به‌روز رسانی برنامه Groove Music، می‌توانید شاهد تغییرات مذکور در تلفن همراه هم باشید.

برنامه Photos نیز دچار تغییراتی شده است. از جمله اضافه شدن عملکرد جستجو در نام و دیگر جزئیات یک فایل عکس. برای مثال اگر شما عکسی را در تهران انداخته باشید و از تکنولوژی GeoTaging یا ثبت مکان عکس برداری هم در عکس فوق استفاده کرده باشید، می‌توانید با جستجوی کلمه “Tehran” در برنامه Photos، شاهد عکس‌هایی با محتویات تهران باشید. امکان جستجو، درمورد تمامی جزئیات موجود یا Tag در یک فایل عکس، فعال است و جستجو در هر موردی، نتایج مرتبط را به دنبال خواهد داشت.

برنامه Settings اما تغییرات گسترده‌ای را داشته است. یکی از این تغییرات، اضافه شدن بخش جداگانه Gaming و Apps به صفحه اصلی Settings می‌باشد. اصلی‌ترین تغییر، درمورد طبقه بندی دوباره تنظیمات مختلف دستگاه است. در تلاشی برای خرد کردن تمامی گزینه‌های Control Panel در برنامه Settings، یک ستون جدید به سمت راست تمامی صفحات Settings اضافه شده است که لینک ورود تنظیمات احتمالی مرتبط با موضوع آن صفحه را شامل می‌شود. در قسمت update & Security نیز، یک زبانه جدید به نام Troubleshoot را داریم که حل کننده مشکلات احتمالی Windows 10 در آن قرار داده شده است. به طوریکه انتخاب هرکدام از موارد موجود در زبانه Troubleshoot موجب اجرای نرم افزاری به منظور رفع آن مشکل خواهد شد.

در قسمت Personalization از Settings، بهبودهایی انجام شده است. همانند اضافه کردن بازه بزرگی از رنگ‌ها به جای تعدادی از رنگ‌ها برای انتخاب کردن به عنوان Accent Color. و یا قسمت Themes که پیشرفته‌تر شده و امکان دریافت پوسته‌های موجود در Store را در همان منو به ما ارائه می‌دهد.

Microsoft، فضای Bluetooth را دوباره طراحی کرده و ظاهر جدیدی را به آن بخشیده است.

درمجموع، تعدادی از برنامه‌های کاربردی اصلی خود Windows 10، به‌روز شده‌اند ولی به‌روز رسانی‌های مربوط به Groove و Mail می‌بایست پس از دریافت Creators update و توسط Store، اعمال شوند و همراه با 1703 نیستند.

حریم خصوصی – Privacy

پیش از این، تنظیمات حریم خصوصی برای کاربران، پیچیده و گیج‌کننده بود. در Creators update سعی شده است تا این مسئله حل شود. اگر شما سیستم عامل خود را از نسخه‌های قدیمی‌تری از Windows به 1703 ارتقإ دهید، شاهد ارائه تنظیمات ساده سازی شده امنیتی در اولین بار راه اندازی دستگاه خواهید بود. یکی از مثال‌هایی که Microsoft چگونه تنظیمات امنیتی را در 1703 ساده سازی کرده است، مربوط به سطوح جمع آوری اطلاعات به‌منظور ایرادیابی دستگاه می‌باشد که در دو سطح پایه‌ای و کامل تعریف می‌شود. سطح پایه‌ای، اطلاعات کمتری را جمع آوری و به Microsoft ارسال می‌کند؛ همچنین فضای جدیدی به نام Feedback & diagnostics در قسمت Privacy از Settings، بدین منظور ایجاد شده است.

امنیت – Security

امنیت یکی از بخش‌های مورد توجه Microsoft در به‌روز رسانی Creators می‌باشد، به طوریکه ادعا می‌کند این امن‌ترین Windows ساخته شده تا به حال است، که طبعا بهبودهایی برای ضدویروس داخلی خود Windows، یعنی Windows Defender را به دنبال خواهد داشت و برنامه Windows Defender به طور کلی و از پایه متحول شده است. این فضای جدید، در صفحه اصلی، خلاصه‌ای از اطلاعات کلی امنیت و سلامت دستگاه به شما ارائه می‌دهد. گزینه‌ای برای بررسی سریع یا Quick Scan دستگاه، گزینه‌های Firewall و… مواردی هستند که در Windows Defender جدید یافت می‌شوند.

اما مهمترین موردی که در Windows Defender به وجود آمده است، گزینه‌ای بسیار کاربردی برای تازه کردن سیستم عامل است. به صورتیکه توسط گزینه Fresh Start، می‌توانید در صورت بروز مشکلات جدی در سیستم عامل، آنرا نو کنید. یعنی تقریبا همان عملی که در قسمت Recovery انجام می‌پذیرد، اما با این تفاوت که دیگر امکان حفظ برنامه‌های نصب شده در آن وجود ندارد.

فضای Windows Hello نیز تغییرات داشته و به هنگام تنظیم کردن آن، شما می‌توانید اتفاقات در حال رخ دادن را با جزئیات بیشتری رصد کنید. همچنین قفل گشایی توسط آن سریعتر شده است.

به عنوان یکی از راه‌های امنیتی دستگاه شما برای قفل گشایی، قابلیت جدیدی اینکار را به صورت فیزیکی و با استفاده از تلفن همراه جفت شده شما به کمک Bluetooth انجام می‌دهد. در این روش، در صورتی که دستگاه خود را گم کنید یا فردی آنرا به سرقت ببرد، پس از دور شدن دستگاه از شما و قطع ارتباط دستگاه با گوشی به مدت زمان یک تا دو دقیقه، قفل جدیدی اعمال می‌شود که تنها با استفاده از گوشی شما باز خواهد شد. این امکان بسیار خوب و کاربردی به شمار می‌رود و Microsoft ما را با این قابلیت شگفت زده کرد.

همراه با پیشرفت لایه‌های امنیتی، گزینه‌ای جلوگیری از نصب تمام برنامه‌های کاربردی و نرم افزارهای حتی Desktop را می‌کند که از منبعی به غیر از Store هستند. این گزینه به صورت پیش فرض خاموش است. ممکن است در ذهن شما این سؤال به وجود بیاید که این گزینه چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. پاسخ در دستگاه‌هایی با صفحه نمایش‌های کوچک است که اجرا کننده Windows 10 هستند. برای مثال همانند یک تبلت با صفحه نمایش هشت اینچی. دستگاهی که شما مطمئن هستید به غیر از برنامه‌های کاربردی Store، نیاز به نصب دیگر نرم افزارها را ندارید. در چنین دستگاهی، با فعال کردن گزینه فوق، امنیت سیستم عامل شما هرچه بیشتر حفظ خواهد شد و از نصب نرم افزارهای آسیب زننده، به صورت پایه‌ای جلوگیری خواهد شد.

نتیجه گیری کلی به‌روز رسانی خالقان یا Creators Update

اگر هنوز به‌روز رسانی خالقان را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید همین حالا توسط این لینک وارد صفحه آموزش نحوه دریافت این به‌روز رسانی شوید.

به‌روز رسانی خالقان، تغییرات بسیاری را در Windows 10 ایجاد کرده است که قالبا کاربردی هستند. همانند تغییر نحوه خشک دریافت و اعمال به‌روز رسانی‌های Windows که بسیاری از کاربران از مورد فوق ناراضی بوده‌اند.

همچنین این بسیار عالی است که ما می‌بینیم Microsoft در حال ارتقإ برنامه‌های کاربردی داخلی Windows 10 همانند Groove Music و Mail است. به صورتی که تغییر نحوه دسته بندی و چیدمان موضوعات در Settings به کاربر کمک فراوانی را خواهد کرد.

حالت نور شبانه یا Night Light یکی از امکاناتی است که نشان می‌دهد Windows 10 از بهبود یافتن باز نمی‌ایستد و برای هرچه پیشرفته‌تر شدن، اشتهای سیری ناپذیری را داراست. پیشرفت‌هایی که بر مبنای کاربردی بودن بنا شده‌اند.

همچنین، تنظیم کردن Wi-Fi، Bluetooth و Windows Hello در فضایی کاملا جدید، این امر را نشان می‌دهد که اگر شما از نسخه‌های قدیمی‌تر Windows استفاده می‌کنید، زمان به‌روز رسانی فرا رسیده است.

پیشرفت Microsoft Edge و Cortana به معنی درخواست Microsoft از ما برای توقف استفاده از خدمات دیگر شرکت هاست. پیشرفت‌هایی که سعی شده‌اند تا امکانات آندو را به نسبت رقبا متفاوت جلوه دهند، و نه پیشرفت در زمینه امکاناتی که در رقبا موجود هستند.

البته عدم وجود پیشرفتی در زمینه Tablet Mode کمی برای کاربران دستگاه‌های Surface آزار دهنده است. اما این امر از تحولات بزرگی در Redstone 3 خبر می‌دهد. به‌روز رسانی که در آن بالأخره شاهد زبان طراحی جدید Microsoft یعنی NEON خواهیم بود.

نکات مثبت

  • ایجاد پوشه بر روی منوی Start
  • امکانات جدید مرورگر Microsoft Edge
  • نحوه دریافت به‌روز رسانی‌ها
  • حالت Night Light
  • حالت Game Mode
  • برنامه Paint 3D
  • فضای جدید برای Windows Defender

نکات منفی

  • عدم وجود پیشرفت برای Tablet Mode
  • عدم وجود پیشرفت برای کاربردهای قلم دستگاه‌های Surface
  • کاهش سرعت و سبکی سیستم عامل در برخی محیط‌ها
  • تغییرات ظاهری کم برای نزدیک شدن به پروژه NEON

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید