نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس بوک 2 – Surface Book 2

دومین نسل سرفیس بوک با تغییرات طوفانی وارد میدان شده است تا این بار مک بوک پرو را به زباله‌دان تاریخ بسپارد.

دو روز پیش، پرده از سومین محصول سرفیس در سال جاری میلادی برداشته شد؛ یعنی Microsoft Surface Book 2. نامی که از این پس، لرزه بر اندام کاربران و علاقه‌مندان به Apple MacBook Pro خواهد انداخت. پس از مراسم‌های Edu و BUILD 2017 که در آنها به ترتیب Surface Laptop و Surface Pro 2017 معرفی شدند، این سومین بار است که Microsoft در امسال، مورد غیر قابل انتظاری را ارائه می‌کند.

درحالیکه بسیاری از خبرگزاری‌ها حتی صبح روز 17 اکتبر نیز اخباری مبنی بر عدم معرفی سرفیس بوک 2 را منتشر کردند، در بعدازظهر 17 اکتبر شاهد سنت شکنی دوباره مایکروسافت بودیم.

این قضیه را در کنار اخبار اخیر مرجع رسمی WindowsCentral بگذارید؛ مرجعی که بدون شک معتبرترین منبع برای اخبار دستگاه‌های Surface بوده و هست. به جرأت می‌توان گفت WindowsCentral شاید تنها مرجعی باشد که ارتباط مستقیمی با Microsoft و رازهای فاش نشده آن دارد؛ اخباری از سرفیس مینی و اینکه Microsoft یک نمونه از آن را تنها به WindowsCentral می‌دهد، یکی از امثال ادعای فوق هستند.

اما با کمال تعجب، حتی WindowsCentral هم گفته بود که امسال خبری از Surface Book 2 و یا Surface بدون پیشوند و پسوند و کلا هیچ دستگاه Surface جدید نخواهد بود.

البته تا اینجا باز هم با وجود معرفی Surface Book 2، حرف WindowsCentral اشتباه از آب درنیامده است!

زیرا WindowsCentral گفته بود که در مراسم لندن شاهد دستگاه جدید سرفیس نخواهیم بود؛ البته با اوضاع به وجود آمده، احتمال عدم صحت داشتن گفته‌ی منبع خبری مذکور بالاست.

در هرحال در یک روز پاییزی که هیچ کس، حتی WindowsCentral هم انتظارش را نداشت، محصولی با نام Surface Book 2 را در فروشگاه Microsoft دیدیم.

همانطور که پیش‌تر و حتی در مطالب قبلی هم عنوان شد، مراسم اصلی معرفی یک دستگاه Surface جدید، رویداد لندن در روز آخر ماه اکتبر و روز اول ماه نوامبر خواهد بود. اما Surface Book 2، در یک روز معمولی طوفان برپا کرد.

تا به امروز، سخت افزار دستگاه‌های سرفیس مورد بحث اصلی مخالفان و دلواپسان بود.

اینکه دستگاه‌های Surface ضعیف هستند و چه و چه…

قویترین مدل پیشین Surface Book، سال پیش با نام Surface Book Performance Base و در مراسم اکتبر 2016 معرفی شد. دستگاهی که علاوه بر افزایش چشمگیر قدرت پردازش گرافیکی، از نظر شارژدهی هم تقویت شد.

اما هنوز هم روی کاغذ و اسامی سخت افزارها، تا حدودی برابر و شاید ضعیف‌تر از مک بوک پرو بود.

باتری Surface Pro با عدد خارق العاده 13.5 ساعت شارژدهی باتری، جزو 10 لپ‌‌تاپ برتر از نظر شارژدهی باتری بود.

اما حالا Microsoft بار دیگر مرزهای لپ‌تاپ‌ها را درنوردید و اعلام کرد که دستگاه Surface Book 2، دارای عدد شارژدهی 17 ساعت می‌باشد! عددی که حتی در رؤیاهای یک MacBook Pro با آن سیستم عامل ساده و ضعیف هم نخواهد گنجید، یعنی 70% شارژدهی بالاتر نسبت به برترین لپ‌تاپ Apple‌ از نظر شارژدهی باتری (با توجه به اینکه سیستم عامل Microsoft با نام Windows که برای Surface Book استفاده می‌شود، بسیار سنگین‌تر و پرمصرف‌تر از یک سیستم عامل مرده و در حاشیه همانند Macintosh است).

اما باتری Book 2 نکته اصلی هیجان انگیز آن نیست؛ و ما می‌خواهیم تا شما را کم کم شگفت زده کنیم.

استفاده از نسل هشتم پردازنده Intel Core i7، شمشیر سنگین شوالیه Microsoft برای قتل MacBook Pro است.

اما خنجر زهر آلود این شوالیه، 6 گیگابایت کارت گرافیک GeForce GTX 1060 موجود بر روی سرفیس بوک 2 بود که زهر آن نیز وزن تنها 1 کیلو و 900 گرمی آن خواهد بود (بله، 6GB. این یک اشتباه تایپی نیست!).

یعنی سبک‌ترین کامپیوتر جهان با پردازنده نسل هشتم Core i7.

این جملات بدون شک زهری بر دل دوستداران دستگاه‌های عقب مانده همانند MacBook Pro خواهند بود.

محصول Surface Book 2 در دو اندازه صفحه نمایش 13.5 و 15 اینچی عرضه می‌شود. که به دلیل وجود همین نسخه 15 اینچی، مایکروسافت به آن لقب Powerhouse performance را داده است.

شاید تمامی لحظات ویدئو تبلیغاتی یک سرفیس بوک برای علاقه‌مندان MacBook Pro اصلا جالب نباشد.

اما لحظه‌ای که Book 2 از کیبورد خود جدا می‌شود تا شرکت Adobe افتخار کند که Photoshop را برای قلم سرفیس مناسب سازی کرده است، قطعا حمله قبلی را برای دوستداران MacBook Pro به همراه خواهد داشت.

قلمی که حالا سالهاست به ابزار حرفه‌ای طراحان تبدیل شده.

قلمی که در تابستان، عنوان سریعترین قلم دیجیتالی دنیا بر روی یک کامپیوتر را ازان خود کرد تا Apple به قلم اسباب بازی مانند Apple Pencil بر روی گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ خود به نام iPad Pro، ننازد.

سرفیس بوک 2 مظهر خورد کردن تمامی Apple و MacBook Pro در خود بود.

شاید کسی با قیمت فضایی تخمین زده شده 13 میلیون تومانی Book 2، خواستار خرید آن نباشد، اما راه را برای MacBook Pro به منظور پیوستن به زباله‌دان تاریخ، هموار ساخت.

قابلیت حالت تبلت که کاربردهای فراوانی را به یک لپ‌تاپ اضافه می‌کند و استفاده از آن را در هر شرایط و زمانی مهیا می‌سازد، قلم فوق العاده حرفه‌ای با قابلیت تغییر نوک به منظور تنطیم اصطکاک، وزن فوق العاده پایین و شارژدهی بی‌همتای باتری، اجرای برترین نسخه از برترین و گستره‌ترین سیستم عامل دنیا، قدرت سخت افزاری بسیار بالا و… همگی مشت‌های هلاک کننده Microsoft Surface Book 2 هستند که در راند آخر و در گوشه رینگ، به پیکره نیمه‌جان Apple MacBook Pro زده شدند.

اضافه شدن USB Type-C علاوه بر USB 3.1 موجود در Book 2، قابلیت استفاده از ابزار طراحی مدرن Surface Dial بر روی صفحه نمایش، دقت حتی بالاتر صفحه نمایش، از دیگر پیشرفت‌های Book 2 هستند.

با اینکه از آمدن سرفیس بوک 2 بسیار خوشحال هستیم، اما همانطور که در ابتدای بحث عنوان شد، Book 2 معنای بالاتری از مرگ MacBook Pro را به همراه خود داشت.

اینکه حرف WindowsCentral مبنی بر عدم معرفی Surface جدید در سال جاری، دروغ بوده است.

اینکه Microsoft قصد دارد تا رؤیای سیستم سراسری UWP و اجرای Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM را حقیقت ببخشد.

که در اینصورت ما در رویداد لندن آخر اکتبر، دستگاهی با نام Surface بدون پیشوند و پسوند را خواهیم داشت؛ یک انقلاب واقعی در تمامی لپ‌تاپ‌ها.

لپ‌تاپ‌های فوق نازک و سبک با شارژدهی بسیار بالاتر از حد تصور ما، که به راحتی به اینترنت 5G متصل می‌شوند.

اگرچه با توجه به سخنان ریاست کنونی مایکروسافت، ساتیا نادلا، در مراسم Edu احتمال معرفی Surface Phone هم کم نیست.

‫2 دیدگاه ها

    1. درود بر شما.

      مقایسه این دو دستگاه بسیار امر صحیحی در فضای رسانه‌ای می‌باشد که به زودی سرفیس نیوز در این راستا اقدام خواهد کرد.

      اما صرفا به منظور پاسخ به نظر شما کاربر گرامی، باید گفت فیزیک و ساختار Apple MacBook Pro حتی در سال 2019 به جز وزن و ضخامت هیچ تفاوتی با لپ‌تاپ‌های 20 سال پیش ندارد؛ درحالیکه Surface Book به لطف فیزیک و ساختار مدرن خود، اجازه استفاده از قلم بر روی صفحه نمایشی که کاملا خوابیده و تا زیر دستان شما در حالت Studio Mode قرار می‌‌گیرد را ارائه می‌دهد.

      لذا قابلیت‌های بسیار پرکاربرد یک تبلت را به پردازنده گرافیکی nvidia GTX اضافه می‌کند. این مورد در کمتر لپ‌تاپی پیدا می‌شود.

      بسیار واضح است که حتی مقایسه یک گوشی تلفن همراه غیر لمسی و لمسی، به روشنی کاربردهای صفحات لمسی را بیان می‌کند. همانگونه که خود شرکت Apple فقط با اضافه نمودن یک نوار لمسی به MacBook Pro از نظر خود یک قابلیت بسیار کاربردی را به دستگاه اضافه نموده است. لذا همانند موازی بودن دو خط که نیاز به اثبات در هندسه ندارد، اثبات کاربرد فراوان وجود صفحه نمایش تمام لمسی به جای یک نوار لمسی حتی نیاز به اثبات ندارد.

      مطمئن باشید حتی از نظر شرکت Apple هم همانگونه که در ویدئو تبلیغاتی iPad Pro به وضوح گفته می‌شود، “کامپیوتر یعنی یک صفحه لمسی و یک کیبورد در کنار قلم” این جمله دقیق خود شرکت Apple در رابطه با تعریف کامپیوتر است. لذا از نظر شرکت Apple چنانچه کامپیوتری در سال 2019 صفحه نمایش لمسی دارا نباشد، یک دستگاه ناقص و عقب مانده به حساب می‌آید.

      و اما در رابطه با سیستم عامل باید گفت بسیار واضح است که میلیاردها نرم افزار در سیستم عامل مدرن Windows 10 وجود دارند که در سیستم عامل محدود شده Macintosh حضور ندارند؛ از آنجایی که طبق گفته‌های تمسخر آمیز بسیاری از رسانه‌ها، سیستم عامل Macintosh شرکت Apple از نظر تعدد نرم افزار حتی از سیستم عامل گوشی تلفن همراه iOS نیز ضعیف‌تر است.

      در حالیکه سیستم عامل Android با میلیاردها نرم افزاری که دارد، باز هم تصور نمی‌شود از ویندوزی که حالا بیش از 20 سال است که برای آن از هرگوشه دنیا نرم افزار ساخته می‌شود، تعدد نرم افزار بیشتری داشته باشد.

      در این رابطه باید گفت یکی از مهمترین نرم افزارهایی که برای سیستم عامل Macintosh ساخته نمی‌شود، نرم افزارهای شرکت Dassault Systems هستند، یعنی Solidworks و CATIA که اصلی‌ترین نرم افزارهای مهندسی طراحی به حساب می‌آیند. و البته این فقط گوشه‌ای از نواقص نرم افزاری است.

      به طوریکه در تمامی وبسایت‌های انتشار نرم افزار، ابتدا آنرا برای PC معرفی کرده و سپس نسخه Macintosh البته اگر نسخه Mac آن ساخته شود. بدین معنی که در اتمسفر کاربران و شرکت‌ها، نرم افزارهای کامپیوتر و PC را با Windows شناخته و Mac را با نام Mac می‌شناسند، نه کامپیوتر.

      در نتیجه حتی اکثر کاربران دستگاه‌های MacBook در اولین لحظات خریداری آن، درخواست نصب سیستم عامل Windows بر روی دستگاه خود را می‌کنند تا یک کامپیوتر را خریداری کرده باشند.

      حال آنکه بسیار واضخ است بازدهی و Performance سخت افزار یک MacBook زمانیکه با سیستم عامل Windows همراه است، بسیار کاهش می‌یابد حتی از نظر مدت زمان شارژدهی باتری.

      در طرف مقابل، Surface Book در کنار فیزیک مدرن، صفحه نمایش بسیار پرکاربرد لمسی در حالت تبلت و قلم، اولین دستگاهی است که توسط شرکت سازنده سیستم عامل Windows تولید می‌شود و بیشتر از هر کامپیوتر دیگری، در آن هماهنگی سخت افزار و نرم افزار در تاریخ وجود دارد.

      به همین علت است با اینکه سیستم عامل Surface Book بسیار سنگین‌تر از سیستم عامل ترد شده یک MacBook می‌باشد، اما باز هم در نهایت این Surface Book است که در جدال بیشترین مدت زمان شارژدهی باتری حتی با سیستم عامل پرمصرف‌تر خود، برنده می‌شود.

      از پاسخ شما به این موضوعات و شرکت در این بحث مهم، خوشحال خواهیم شد ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید