نقد و بررسی تخصصی

کامپیوتری برای آینده Microsoft Hololens

همراه با معرفی Windows 10، Microsoft پروژه‌ی همگانی سازی نسل بعدی کامپیوترها را با تکنولوژی Holographic ارائه داد.

نسل بعدی رایانه‌ها

بله، بهترین عنوانی که برای شاهکار Microsoft در دنیای کامپیوترها بعد از Surface میتوان به کار برد همین کلمات هستند. Microosft شرکتی از اساس کامپیوتر محور بوده و تمام پروژه‌های این شرکت همراه با اشتهای سیری ناپذیر پیشرفت نوع استفاده از کامپیوترها میباشد.

بعد از ارائه نسل جدیدی از کامپیوترها تحت عنوان Surface که نسل لپ‌تاپ‌ها را به سخره گرفت و معنای تبلت را به کلی از پایه دوباره تعریف کرد، Microsoft به دنیای کامپیوترها استراحت نداده است و خواستار پیشترفت دیوانه وار کامپیوترهاست. چیزی که درمورد آن صحبت می‌کنیم، وسیله‌ای است که به اعتقاد بسیاری از منتقدین به اصطلاح Blow-Minding یا خارج از تصور میباشد. اما واقعیت جلو چشم ما در حال رخ دادن و به فروش رسیدن در فروشگاه‌های Microsoft است!

محیط کاربری مخلوط با واقعیت یا Mixed-Reality

تصور کنید که محیط Windows 10 نه فقط در صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی شما، بلکه در تمام محیط اطراف شما پراکنده شده باشد. تصور کنید که در 3Ds MAX یا Catia یک شئ را طراحی کرده‌اید و در همان لحظه آنرا جلوی چشمانتان روی میز خود مشاهده میکنید. دیگر نیاز نیست تا برای دیدن فیلم‌ها و عکس‌های خود به صفحه نمایش خاصی نگاه کنید، تصاویر و منوها همه جا هستند، روی دیوار، روی میز و یا بهتر بگویم، جلوی چشم‌تان.

در عرصه‌ی رقابت

حتی قبل از Microsoft هم، شرکت‌های بزرگ دیگر اقدام به ساخت دستگاه‌هایی به کمک Holographic کرده‌اند و نتایج خارج از تصور آنها نیز دنیا را تکان داد. همانند تلاش Sony در PlayStation VR یا واقعیت مجازی پلی‌استیشن که همانند HoloLens، آینده‌ی دنیا بازی‌ها را به زمان حال آورده است. با این وجود به جرأت می‌توان گفت که خلق کامپیوترها در واقعیت مجازی، وظیفه‌ای است که کاملا بر دوش صاحب 90% کامپیوترهای دنیا می‌باشد، یعنی Microsoft. دقیقا همانگونه که جلو بردن نسل کامپیوترها و خارج شدن از نسل لپ‌تاپ‌ها را با Surface تحقق داد. اما دوستان عزیز، Surface از نظر مقوله تکنولوژی در برابر HoloLens همانند دوچرخه در برابر اتومبیل میباشد. این تعبیری است که وبسایت Windows Central از آن استفاده کرده است.

دراین میان بد نیست تا به تحقیر برخی شرکت‌های پرمدعا نیز بپردازیم. برای اینکار کافیست تا تعریف اخیر Apple از کامپیوتر را در کنار تعریف اخیر Microsoft از کامپیوتر بگذاریم. به گفته‌ی Apple، کامپیوتر یک گوشی تلفن همراه 13 اینچی است که به آن کیبورد وصل میشود و میتوان با قلم روی آن کشید (تقلیدی احمقانه و بچگانه از Surface ها که با شکست کامل مواجه شد).

بررسی سخت افزاری

چیزی که در HoloLens با آن روبرو هستیم، کامپیوتری است مجهز به پردازنده‌ای که Intel فقط مخصوص به این دستگاه تولید کرده است و به آن نسل اول HPU یا Holographic Processor Unit 1.0 می‌گوید. دستگاهی که با یک کامپیوتر معمولی بسیار تفاوت دارد. همانگونه که از نام آن مشخص است، شاید بتوان آنرا در یک لنز خلاصه کرد. لنزی که دنیای اطراف شما را تغییر می‌دهد و آنرا تبدیل به محیط کاربری Windows 10 میکند. تصور کنید که شما در حال چرخش به دور منوی Start به دور میز اتاقتان هستید. تمام فضای اطرافتان رابط کاربری شما به حساب می‌آیند. دستگاهی که زندگی واقعی مارا به دنیای دیجیتال پیوند میدهد.

بهتر است برویم سراغ سخت افزار کلی دستگاه تا کمی بیشتر با آنچه در آینده‌ای نه چندان دور با آن روبرو هستیم، آشنا شویم. حسگرهای موجود عبارتند از:

4 دوربین برای فهم دستگاه از محیط پیرامون خود

1 دوربین تشخیص عمق

1 دوربین عکس برداری و فیلم برداری

4 میکروفون

1 حسگر تشخیص نور محیط

چگونگی دستورات ورودی

احتمالا سوألی که در حال حاضر ذهن شما را هم درگیر کرده است، نحوه‌ی دریافت ورودی‌های این کامپیوتر است، یعنی چطور قرار است تا به آن دستوری داده شود. با توجه به نوع کارکرد توضیح داده شده، یکی از بهترین ورودی‌ها برای این دستگاه، همان نگاه کردن به منو یا گزینه‌ی مورد نظر در فضا می‌باشد. HoloLens قادر است تشخیص دهد که شما دقیقا به کجا نگاه میکنید. ساختار کلیک هم با انجام الگویی خاص از انگشت اشاره شما تدارک دیده شده است.

البته که دستیار صوتی محبوب و سراسری Cortana نیز به شما کمک خواهد کرد تا دستورات خود را به صورت صوتی نیز به دستگاه وارد کنید. الگوهای حرکتی دیگر نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده‌اند تا کاربر هیچ محدودیتی در کارکردن با منوهای موجود در فضای اطراف نداشته باشد.

دید نرم‌افزاری

می‌توان گفت نرم‌افزارهایی که در حال حاضر برای HoloLens موجود است، واقعاً محدود و غیرقابل رقابت با دیگر پلتفرم‌هایی که Windows 10 را اجرا می‌کنند هستند. اما امید است تا به کمک پلتفرم سراسری Windows Universal App، توسعه دهندگان پیشرفت‌های چشم گیری در رابطه با ساخت نرم‌افزار برای HoloLens داشته باشند.

سخن پایانی

شاید بتوان Microsoft HoloLens را رؤیای دوران کودکی بیل گیتس که همیشه از آن سخن در میان است دانست (درحالیکه بسیاری از افراد منظور وی را Surface تلقی کرده‌اند). اما چیزی که مشخص است اینست که با توجه به صحبت‌های ساتیا نادلا، ریاست کنونی Microsoft، عمومی سازی پروژه‌ی HoloLens نیاز به پنج سال زمان دارد که عرضه‌ی HoloLens همراه با Windows 10، شروع این بازه زمانی به حساب می‌آید. در حال حاضر، HoloLens دستگاهی بسیار گران قیمت (3000 دلار آمریکا و حدودا یازده میلیون تومان) می‌باشد که تنها برای توسعه دهندگان پیشنهاد شده است و اصلا وسیله‌ای برای استفاده عمومی به شمار نمی‌آید. علاوه بر موارد فوق، باید کاستی‌های سخت افزاری همانند عمر باتری نهایتا 2 ساعته در استفاده مداوم و وزن سنگین 500 گرمی را در کنار شگفتی‌های آن گذاشت. همین عوامل باعث می‌شوند تا به دلیل آن بازه‌ی پنج ساله پی ببریم. اما بدون شک آن روز بسیار نزدیک است که در بازارهای جهانی و پشت ویترین‌ها کامپیوترهای پوشیدنی را ببینیم و با یکدیگر مقایسه کنیم که قرار است دید مارا نسبت به محیط اطراف نیمه واقعی و نیمه دیجیتالی کنند.

این درحالیست که شرکت Apple هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت کامپیوترهای خود ندارد و هنوز در همان نسل 10 سال پیش لپ‌تاپ‌ها گیر کرده است و گوشی تلفن همراه خود را با بزرگ کردن و وصل کردن کیبورد به آن، به عنوان کامپیوتر معرفی می‌کند. Apple است دیگر، هرچه تولید کند قطعا بهترین است.

در پایان کلیپی از HoloLens Development Edition آورده شده است که شما را دعوت به تماشای آن می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید