نقد و بررسی تخصصی

ساختار داخلی و قطعات برد سرفیس پرو 6 – Surface Pro 6

شباهت بی‌حد و مرز ساختار داخلی پرو 6 و پرو 2017، نشان دهنده حقیقت یکسان بودن ایندو دستگاه

در ادامه داستان بدون پیشرفت ماندن سرفیس پرو 6 در مقایسه با مدل قبلی، زمانیکه آنرا باز کنید متوجه اعماق فاجعه‌بارتری از این عدم پیشرفت خواهید شد به طوریکه برخی قطعات دو دستگاه مذکور حتی شماره ساخت یکسانی را داشته و مایکروسافت از اعمال کوچکترین تغییری در پرو 6 نیز کم گذاشته است.

لذا طبق سنت همیشگی بررسی اجزأ داخلی دستگاه‌های جدید پس از نقد و بررسی آنها، به باز نمودن پرو 6 بر اساس مرجع تخصصی  این کار، یعنی ifixit.com می‌پردازیم.

همانند تمامی دیگر دستگاه‌های Surface Pro تولید شده تا به امروز، نحوه باز کردن دستگاه، از جلو و از طریق صفحه نمایش آن می‌باشد. لذا با اعمال گرما بر روی لبه‌های صفحه نمایش، چسب آنرا تا جایی ضعیف می‌کنیم که با به وجود آوردن درزهای در دور تا دور دستگاه، روند باز نمودن دستگاه را آغاز کنیم. اینکار با احتمال شکسته شدن شیشه صفحه نمایش همراه است، که البته این احتمال به علت حرارت اعمال شده بر روی شیشه و به وجود آمدن حالت ارتجاعی در آن، کمی کاهش می‌یابد.

همراه با کشیدن صفحه نمایش به سمت بالا، می‌بایست دقت نمود که سیم اتصال صفحه نمایش به برد اصلی آسیبی نبیند و ابتدا پورت این اتصال به صورت صحیح جدا شود.

صفحه نمایش علاوه بر شیشه محافظتی Gorilla Glass، یک برد الکترونیکی برای صفحه لمسی و قلم را داراست که چیپ‌های موجود در این برد، از این قرارند:

Microsoft X904169 06 CL1706

Microsoft X904163 01 CL1708

بعد از صفحه نمایش، به نمای کلی داخل دستگاه می‌رسیم تا فاجعه عدم یک پیشرفت حتی ریز در مقایسه با Surface Pro 2017 را از زاویه نزدیک‌تری شاهد باشیم. در تاریخ بی‌سابقه بوده است که دستگاه سرفیسی با مدل قبلش تا این حد بدون تغییر از نظر ساختار داخلی برد باقی بماند. گویی مایکروسافت یک سرفیس پرو 2017 را روی میز گذاشته، باز کرده، پردازنده نسل هفت آنرا برداشته، یک پردازنده نسل هشت از شرکت اینتل خریداری کرده و در همان دستگاه قبلی جایگذاری کرده است.

آخرین و تنها تفاوتی که به چشم می‌رسد، یک انشعاب بسیار نازک از سیستم خنک کنندگی اضافه شده در سمت چپ است که واقعا نمی‌دانیم چند درصد ممکن است تأثیر داشته باشد.

حتی برچسب‌های QR نهاده شده بر روی قطعات مختلف نیز به صورت خنده‌داری با زاویه یکسانی چسبانده شده‌اند 😂

این عدم تغییر شاید برای یک کاربر و مخصوصا یک مشتری، تقریبا بی‌اهمیت باشد. اما زمانی برای یک مشتری نیز مهم می‌شود که به او بگوییم باتری پرو 6 حتی یک میلی آمپر ساعت هم در مقایسه با پرو 2017 پیشرفت نداشته است. به طوریکه اگر دقت کنید می‌بینید که حتی سری ساخت باتری ایندو نیز یکسان می‌باشند. بله، این درواقع همان باتری قبلی می‌باشد و مایکروسافت در زمینه باتری دروغ گفته است.

نتیجه گیری

سال پیش گفتیم درحالیکه ساختار داخلی Pro 4 نسبت به Pro 3 و ساختار Pro 3 به نسبت Pro 2، بسیار متفاوت هستند، ساختار Pro 2017 به این میزان با Pro 4 تفاوت ندارد.
اما حالا با دیدن پرو 6، باید بگوییم که تغییرات Pro 2017 به نسبت Pro 4، اصلا بنیادین بودند.
یعنی پرو 6 فاجعه عدم تفاوت پرو 2 به نسبت پرو 1 را مجددا برای بار دوم به بار آورد.

پس از باز کردن سرفیس پرو 6، باید بگوییم که درواقع ما گول خورده‌ایم و یک پرو 2017 را باز کرده‌ایم و حقیقت ماجرا نیز همین است، سرفیس پرو 6 همان پرو 2017 است و فقط نام و پردازنده ایندو با یکدیگر متفاوت است.
راز عدم پیشرفت خاص نیز همین است، چراکه تغییری به وجود نیامده و دستگاه معرفی شده همان پرو 2017 است که اگر اضافه شدن رنگ مشکی در آن وجود نداشت، به سختی می‌شد تا آنرا نسخه جدیدی به شمار آورد.

گرچه همین حالا نیز مناسب‌تر است تا  آنرا Surface Pro 2017 Black Edition بنامیم تا Surface Pro 6.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید