نقد و بررسی تخصصی

آنتی ویروس قوی ساخت مایکروسافت

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، ابداع جدید مایکروسافت برای ساخت یک آنتی ویروس بسیار قوی خواهد بود.

همانطور که همه ما می‌دانیم، آنتی ویروس کنونی Microsoft به نام Windows Defender که پیش تر آنرا با نام Essential Security می‌شناختیم، در بحث رقابت بین دیگر ضد ویروس‌ها، رتبه بسیار پایینی را داراست.

با این حال، همانطور که در مطلب محافظت نرم افزاری از دستگاه‌های سرفیس عنوان شد، بهترین راه برای مقابله با آلوده شدن به ویروس‌ها، تنها راه فقط مراقبت، مراقبت و مراقبت است. یعنی عدم اتصال دستگاه‌های USB مشکوک به آلوده بودن و همچنین عدم دریافت فایل‌هایی که می‌توانند آلوده باشند. چراکه نصب نسخه اصلی بهترین آنتی ویروس به‌روز شده نیز به هیچ وجه هیچ تضمینی را نمی‌دهد که شما می‌توانید به راحتی پذیرای هر حافظه USB و فایل اینترنتی باشید. و چنین آنتی ویروسی بیشتر از آنکه به شما اطمینان بدهد، تنها دستگاه شما را سنگین کرده و سخت افزار آنرا مشغول می‌کند.

بنابراین حتی با در نظر گرفتن اینکه Windows Defender به هیچ وجه قابل رقابت با دیگر آنتی ویروس‌های موجود نیست، باز هم پیشنهاد ما به شما استفاده نمودن از آن است. چراکه حداقل از پس کرم‌های رایج برمی‌آید.

اما بحث این مطلب، درباره ابداعات جدیدی است که Microsoft در زمینه ضد ویروس‌ها در حال کار بر روی آن می‌باشد.

هم اکنون، Microsoft به عنوان پشتیبانی کننده و در بیان حتی بالاتر، صاحب بالای 90% کامپیوترهای جهان، همواره زیر فشار مسئله مقابله با ویروس‌های موجود در کامپیوترهای خود است. به طوریکه طبق آمار چند هفته اخیر WannaCry، بالای 200 هزار کامپیوتر در جهان وجود دارند که به طور بسیار جدی تحت حمله هکرها و ویروس‌های باجگیر قرار گرفته‌اند که اکثر این کامیپوترها از سیستم عامل‌های منقضی شده استفاده می‌کردند و یا نسخه‌هایی که دیگر از آنها پشتیبانی نمی‌شود.

چنین مسئله‌ای، Microsoft را بر آن داشت تا سریعا به‌روز رسانی را برای سیستم‌های قدیمی ارائه دهد تا بتوانند با مسائلی که توسط آژانس حفاظتی آمریکا مخابره شده‌اند، مقابله کنند.

موضوع اصلی این است که اخیراً به منظور جلوگیری از بحران ویروس‌های کامپیوتری آینده، روشی تحت عنوان “یادگیری ماشینی” توسط Microsoft ارائه شده است.

به طوریکه Microsoft اعلام کرده است، همین امروز ما می‌توانیم اطلاعات بالای 400 میلیون دستگاه که با Windows 10 کار می‌کنند را تحلیل کرده و با استفاده از هوش مصنوعی، به مقابله با ویروس‌ها بپردازیم.

مسئول بخش مدیریت برنامه‌های Enterprise و امنیت Windows، آقای Rob Lefferts، می‌گوید: «این اطلاعات توسط سامانه‌های ابری Endpoint، Azure و حتی Office دریافت می‌شوند و توسط یک سامانه واحد، تحلیل شده تا بتوانند رفتار ویروس‌ها را پیش بینی کنند.»

این برنامه جامع، از طریق به‌روز رسانی همراه با به‌روز رسانی بزرگ بعدی Windows 10 در پاییز، اجرا خواهد شد. که نام آن نیز Advanced Threat Protection برای Windows Defender خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که در کنار آن، شاهد قابلیت‌هایی همانند حفاظت متمرکز شده بر روی مرورگرها یا browser-focused Application Guard باشیم.

اما دو سؤال اساسی در این باره به وجود خواهند آمد:

دلیل اصلی وجود هوش مصنوعی در این رابطه چیست؟

Microsoft می‌گوید در حال حاضر اگر یک کرم جدید در کامپیوتری که دارای Windows 10 است تشخیص داده شود، توسط تیم ما یک الگوی خاص برای مقابله با آن ساخته شده و در سرتاسر دنیا بر روی تمام کامپیوترها اعمال می‌شود.

زیرا 96% ویروس‌های امروزی، تماماً جدید هستند.

اگر تیم کنونی Microsoft در سریعترین حالت خود کار کنند، در چند ساعت پس از اولین ردیابی یک کرم جدید خواهند توانست تا روش‌های محافظتی را گسترش دهند.

اما این درحالیست که در واقع مردم در همان چند ساعت ابتدایی از ویروس‌ها و هکرها آسیب می‌بینند.

بنابراین همین دلیل اصلی است که چرا حالا هوش مصنوعی بهترین گزینه در چنین شرایطی به حساب می‌آید. سیستم “یادگیری ماشینی” می‌تواند بارها سریعتر از انسان عمل کرده و در همان دقایق اولیه، تولید روش‌های مقابله را انجام دهد.

چرا Office باید یکی از منابع پردازش ابری این سامانه به حساب آید؟

پس از اینکه ادعا شد دستگاه Microsoft Laptop به‌خاطر سیستم عامل جدید Windows 10 S، بسیار امن بوده و دربرابر حملات ویروس‌ها و هکرها کاملا مقاوم است، وبسایت ZDNet اقدام به تلاش برای آلوده کردن آن نمود.

به طوریکه از طریق یک فایل Word سعی شد تا به آن ورود پیدا شده و حافظه را به میزان بسیار زیادی، درگیر کنند.

بنابراین، Microsoft تصمیم گرفت تا Office را نیز به منابع پردازش ابری خود اضافه کند. به طوریکه “یادگیری ماشینی” توانایی این را داشته باشد تا مدل‌هایی را از روی برنامه‌های رایج همانند Word، تهیه کند.

احتمال می‌رود که قابلیت‌های امنیتی جدید، ابتدا برای مشتریان Enterprise بیاید. اما خیلی زود، چنین سیستمی برای عموم فعال خواهد شد. همچنین نظارت و مراقب‌های مربوط به مرورگر نیز تنها بر روی Microsoft Edge خواهد بود. درحالیکه ویروس مشهور Fireball حالا 5 میلیون دستگاه را توسط دیگر مرورگرها آلوده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید