آموزش‌ و ترفندهای سرفیس

معرفی ویژگی های فارسی سرفیس

به مناسبت روز ملی 22 بهمن تصمیم گرفتیم تا ویژگی‌های خاص فارسی ویندوز 10 در دستگاه‌های سرفیس را بررسی معرفی کنیم.

شرکت مایکروسافت، یک شرکت آمریکایی است. بنابراین می‌بایست بیشتر از هر شرکت نرم افزاری دیگری، ایران را تحریم کند. اما همواره شاهد آن بوده‌ایم که نهایت امکانات فارسی یک سیستم عامل، در ویندوز وجود داشته است. میزانی از علت این موضوع را می‌توان به آفیس مربوط دانست که خواه ناخواه ابزار حرفه‌ای کار افرادیست که با نوشتار و نرم افزار Word سر و کار دارند.

اما به غیر از مجموعه Office، در ویندوز 10 شاهد امکانات فارسی بسیار خوبی هستیم که با قضیه تحریم‌ها کاملا متفاوت است.
البته در طرف دیگر یک نمونه مشابه هم داریم، که شرکت Apple می‌باشد. شرکتی که نه تنها هیچ اعتقادی به زبان فارسی در سیستم عامل‌های خود ندارد، بلکه حتی از یک کیبورد فارسی ساده نیز کاربران را محروم کرده است.

کلی‌ترین قابلیت فارسی سیستم عامل Windows، تغییر پایه‌ای زبان نمایش تمامی فضاهای سیستم عامل به زبان فارسی است.
قابلیتی که در ویندوزهای قبلی وجود داشته است، اما در Windows 10 بسیار مشهود است که عبارات فارسی از نسخه تلفن همراه Windows 8 گرفته شده‌اند.

دیگر مورد، مربوط به نوشتار شما می‌باشد. در مجموعه Office شما می‌توانید ابزار تصحیح فارسی را از وبسایت مایکروسافت گرفته و نصب کنید تا اشتباهات املایی فارسی شما نشان داده شوند. در لینک زیر می‌توانید نرم افزار مذکور را دریافت نمائید:

Microsoft Proofing Tools 2016

اما به غیر از Office که در گذشته هم چنین ویژگی‌هایی داشته است، کیبورد نرم افزاری بسیار خوب Windows 10، ارائه دهنده بسیاری از جزئیات نوشتاری زبان فارسی است. از جمله نیم‌فاصله و نشانه‌های صداگذاری و…

این کیبورد نرم افزاری تا زمانیکه Gboard از شرکت Google معرفی نشده بود، در زمینه ارائه جزئیات نوشتاری زبان فارسی یکه‌تاز بود؛ اما قبل از معرفی Gboard.
چیزی که هنوز Google ندارد، یک تقویم کاملا ایرانی است. یا در بیان بهتر، چیزی که هیچ کدام از شرکت‌های تولید کننده مادر ندارند. البته Google Calendar مناسبت‌های ایرانی همانند سالروزهای شهادت و ولادت امامان، جشن‌های ملی همانند روز ملی شدن صنعت نفت و دیگر مناسبت‌ها را داراست.
اما تقویم جلالی را ندارد.
مایکروسافت در ویندوز 10 امکان بسیار جالبی تحت عنوان Alternate Calendar را به شما ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید در هر خانه از تقویم میلادی خود، اعداد روز ماه جلالی را نیز ببینید. همچنین نام ماه جلالی را در یک پرانتز پس از نام ماه میلادی ببینید.

حتی این قابلیت وجود دارد که از Alternate Calendar استفاده نکرده و تمامی قالب تقویم خود را به صورت جلالی دربیاورید. یک قابلیت بدون مثال در دیگر دستگاه‌ها.
مزیت وجود این قابلیت نسبت به این که شما یک نرم افزار جداگانه 3rd Party تقویم فارسی داشته باشید در این است که ساعت و تاریخ سیستم شما بر طبق تقویم فارسی می‌باشد. بنابراین پیام‌ها و رخدادهای دستگاه شما، در قالب تقویم جلالی به شما گزارش می‌شوند.

در زمینه مناسبت‌ها نیز Microsoft بیکار ننشسته است و برای نرم افزار Outlook Mail & Calendar خود، ابزار Holidays را قابل دریافت در وبسایت خود گذاشته است تا شما جداگانه آنرا نصب نمائید. در لینک زیر می‌توانید نرم افزار مذکور را دریافت نمائید:

Holiday file for Iranian holidays (Office 2016)

اما به تازگی و در آخرین کار تیم مایکروسافت، برنامه کاربردی در Store قرار گرفته است که “بسته تجربه محلی فارسی” نام دارد. با دریافت و نصب این برنامه، تغییر زبان تمامی محیط‌های Windows 10 حتی File Explorer به زبان فارسی، از پیش آسان‌تر شده است. البته به علت اینکه این برنامه کاربردی بسیار جدید الورود می‌باشد، درحال حاضر امکان استفاده از آن تنها برای کاربرانی که عضو برنامه Insider باشند وجود دارد. در لینک زیر می‌توانید برنامه کاربردی مذکور را دریافت نمائید:

بسته تجربه محلی فارسی

با قابلیت‌های معرفی شده، مطمئن هستیم که ویندوز 10، فارسی شده‌ترین سیستم عامل دنیا در بین سیستم عامل تمامی دستگاه‌ها و همچنین دارای بیشترین امکانات فارسی است. درحالیکه هم Apple یک شرکت آمریکایی است، و هم Microsoft. اما به نظر می‌رسد که شرکت Apple عناد خاص و شخصی گونه‌ای با فارسی زبانان دنیا داشته و در مقابل، مایکروسافت که در مقر آن در واشنگتن است، همواره در فکر گسترش سیستم عامل جهانی و محبوب Windows برای تمامی ملیت‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید