نقد و بررسی تخصصی

معرفی و بررسی داک همراه افزایش پورت hp برای سرفیس

جایگزین مناسب برای سرفیس داک گران قیمت و سنگین وزن برای افزایش پورت خروجی تصویر HDMI و VGA و پورت‌های USB به همراه پورت کابل شبکه LAN

 

دارندگان دستگاه‌های Surface همواره از همان ابتدا با مشکل کمبود پورت‌های مختلف مواجه بوده‌اند. از جمله پورت سریال USB و خروجی تصویر. اگرچه برخی به خوبی با این موضوع کنار آمده و سعی کرده‌اند تا اکثر امور خود را از طریق تکنولوژی‌های بیسیم Wireless به انجام برسانند. همانند انتقال فایل از طریق Wi-Fi و بلوتوث و یا انتقال تصویر به کمک Wireless Display Adapter ارائه شده توسط مایکروسافت.
اما برای بسیاری هنوز نیز پورت‌های یک دستگاه سرفیس از اولین مشکلات به حساب می‌آیند. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا شما را با ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه حل این مشکل آشنا سازیم، یعنی داک مسافرتی hp.

راه حل Microsoft

راه حل خود Microsoft برای این موضوع در دستگاه‌های سرفیس، از همان ابتدا وسیله‌ای به نام Surface Dock بوده است. وسیله‌ای که قبلا به نسبت مدل‌های مختلف دستگاه‌های Surface، نسخه متفاوتی از آن نیز ساخته می‌شد و حالا پس از Surface Pro 4 چند سالیست که به صورت مشترک برای تمامی محصولات همراه Surface، یک وسیله واحد به نام Surface Dock تولید می‌شود. سرفیس داک درواقع یک شارژر بسیار بزرگ از نظر اندازه است که به پورت شارژر دستگاه Surface شما متصل شده و به آن چهار عدد USB 3.0، دو عدد خروجی تصویر MiniDisplay Port، یک خروجی صوت و یک ورودی کابل شبکه LAN اضافه می‌کند تا دستگاه سرفیس شما را همانند مودمی کند که اینترنت کابل LAN را از طریق Wi-Fi برای دیگران Hotspot کند.

سبک وزن‌ترین مجموعه

سرفیس داک بسیار خوب است، اما در مقایسه با hp Travel Dock مورد بحث ما دارای نقاط ضعفی است که در برابر نقاط قوتش، بیشتر می‌چربند.

اولین و بزرگترین مشکل Surface Dock، دقیقا همین عدم وجود کلمه Travel یا مسافرتی است. خریداران سرفیس داک تنها زمانی از امکانات آن بهره‌مند هستند که دسترسی به برق شهری دارند و تمام. البته راستش را بخواهید مایکروسافت نیز سرفیس داک را از ابتدا اصلا همراه نیافریده چراکه وزن آن تقریبا برابر با وزن یک سرفیس است و همچنین بسیار ضخیم‌تر و حجیم‌تر.

در برابر، تراول داک اچ پی بسیار بسیار سبک وزن است به طوریکه کمتر از 20% وزن یک سرفیس داک را داراست؛ یعنی 550 گرم در برابر تنها 95 گرم.
همچنین hp بسیار بسیار نازک‌تر و کوچکتر از حتی شارژر یک سرفیس است و سیم اتصال آن نیز به صورت هوشمندانه‌ای داخل خودش جمع می‌شود و یک وسیله جمع جور همه‌کاره را ارائه می‌دهد.

پورت‌های تصویر VGA و HDMI

دیگر ایراد بسیار بزرگ Surface Dock، عدم وجود پرکاربردترین پورت‌های خروجی تصویر در حال حاضر، یعنی HDMI و VGA هستند. به طوریکه حتی زمانیکه شما هزینه بسیار بالایی را در ازای خریداری یک سرفیس داک می‌کنید، باز هم مایکروسافت از شما می‌خواهد تا بیشتر هزینه کرده و هردو تبدیل MiniDisplay Port به HDMI و VGA را به صورت جداگانه تهیه نمائید از آنجایی که سرفیس داک نیز همانند دستگاه‌های سرفیس، دو خروجی غیر رایج MiniDisplay دارد. موردی که سالها پیش درمورد اولین دستگاه Surface در تاریخ و Surface Pro 1,2 و Surface 2 صحت نداشت چراکه در آنها از پورت خوب Micro HDMI استفاده می‌شد.
در برابر، hp Travel Dock داری هر دو خروجی تصویر HDMI و VGA می‌باشد.

اتصال به گوشی تلفن همراه

آخرین برتری تراول داک در مقایسه با سرفیس داک، موردیست که مشکلی برای سرفیس داک به حساب نیامده و بیشتر مزیت تروال داک است.
نام کامل این محصول درواقع hp USB-C Travel Dock است و این یعنی تراول داک می‌تواند به هر دستگاهی که پورت Type-C را داراست، خدماتش را ارائه دهد. این دستگاه‌ها تنها به کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها ختم نشده و حتی گوشی‌های تلفن همراه را نیز پوشش می‌دهد به طوریکه اگر شما گوشی تلفن همراه شرکت اپل را نداشته باشید، می‌توانید با اتصال این داک به گوشی خود، دو عدد ورودی USB و خروجی تصویر HDMI و VGA را داشته باشید.

البته در این مورد لازم به ذکر است که تنها گوشی‌هایی با hp Travel Dock کار می‌کنند توسط شرکت سازنده به تکنولوژی DisplayLink™ Plug and Display™ مجهز شده باشند. لذا برای مثال گوشی تلفن همراه Nexus 5X که دارای پورت تایپ سی است، از این داک پشتیبانی نمی‌کند. اما Galaxy Note 8 تطابق کامل با آن را داراست.

به همین علت نیز خود شرکت hp حرفی از اینکه تراول داک با گوشی‌های تلفن همراه سازگار می‌باشد نزده است.
اما به هرحال شما با خریداری سرفیس داک گران قیمت، می‌توانید از آن فقط و فقط برای دستگاه‌های سرفیس استفاده کنید و نه هیچ کامپیوتر و دستگاه دیگری.

برتری‌های Surface Dock

پس از برتری‌های hp Travel Dock به نسبت Surface Dock، باید از برتری‌های سرفیس داک در مقایسه با تراول داک سخن بگوییم.

از آنجایی که سرفیس داک بدون برق کار نمی‌کند، همانطور که گفته شد شارژر دستگاه شما نیز به حساب آمده و حداقل دیگر نیازی به حمل کردن شارژر به هنگام داشتن Surface Dock ندارید.
اما دربرابر، تراول داک نه تنها این مورد را ندارد بلکه یک مصرف کننده باتری دستگاه همراه شما نیز به حساب می‌آید.

برتری بعدی Surface Dock، تضمین ارائه سرعت کامل USB 3.0 است. یعنی شما با اتصال سرفیس داک به پورت شارژ دستگاه سرفیس خود، پنج عدد USB 3.0 با سرعت کامل آنها خواهید داشت (با احتساب یک پورت خود دستگاه).
این درحالیست که تراول داک اچ پی برای دستگاه سرفیس پرو شما نه تنها هیچ پورت USB 3.0 را ارائه نداده بلکه همان یک عدد پورت USB 3.0 خود دستگاه را نیز اشغال می‌کند چراکه نحوه اتصال آن به سرفیس پرو توسط یک تبدیل Type-C به Type-A یا سایز کامل است تا به پورت USB سایز کامل سرفیس متصل شود. لذا در نهایت پورت USB 3.0 سرفیس پرو و سرفیس بوک تبدیل به یک عدد پورت USB 2.0 می‌شود چراکه تبدیل Type-C به Type-A مورد استفاده، توانایی انتقال تمام شدت جریان یا به زبان ساده، سرعت انتقال فایل را ندارد.

اما اگر دستگاه شما یک Surface Go و نسل دوم سرفیس بوک باشد، از آنجایی که خود دستگاه یک پورت تایپ سی را داراست نیازی به تبدیل مذکور نداشته و به هنگام اتصال مستقیم hp Travel Dock دقیقا یک پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0 را با سرعت کامل ارائه می‌دهد (در مجموع دو عدد USB سایز کامل).

جمع‌بندی

در مجموع، انتخاب ما قطعا hp Travel Dock به جای Surface Dock است مخصوصا اگر هزینه کمتر برای شما اولویت اول است.
اما اگر از داک مورد نظر خود صرفا انتظار وسیله‌ای را دارید که همواره در جایی (برای مثال خانه یا محل کار شما) ثابت است و همچنین هزینه خریداری دو عدد تبدیل MiniDisplay Port به HDMI و VGA برای شما مهم نیست، قطعا Surface Dock گزینه استانداردتری است که امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد.
در هرحال برای مصارف همراه خود، سرفیس داک به کار نیامده و مجبور خواهید بود تا از وسیله‌ی همه‌کاره و جمع‌وجور hp Travel Dock استفاده نمائید.

لینک خرید از فروشگاه سرفیس ایران

نقاط مثبت

– بسیار سبک وزن و جمع‌وجور
– دارای دو پورت خروجی تصویر HDMI و VGA
– دارای یک پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0
– دارای یک پورت ورودی شبکه یا LAN
– کارکرد با گوشی‌های تلفن همراه
– کمترین هزینه در قبال امکانات

نقاط منفی

– عدم شارژ کردن دستگاه
– عدم ارائه سرعت کامل USB 3.0 به هنگام اتصال به سرفیس پرو و نسل اول سرفیس بوک

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض احترام
    میخواستم نقد و برسی تون رو در باره travel hub microsoft بدونم که در فروشگاهتون هم موجود دارین.

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز باید بدانید که سرفیس نیوز هیچ فعالیتی در مباحث تجاری همچون خرید و فروش کالا و خدمات ندارد؛ فلذا سرفیس نیوز طبیعتا هیچ فروشگاهی نیز ندارد…
      اما از بُعد تبلیغاتی، حامی مالی ما فروشگاه سرفیس ایران است.

      و در رابطه با لوازم جانبی تحت عنوان Microsoft USB-C Travel Hub باید بگوئیم که یکی از بهترین لوازم جانبی موجود است و حتی شاید خود کلمه بهترین.

      از این رو، محصولی که خود هم نام‌آشناست و هم تولید یک شرکت معتبر، تقریبا نیازی به معرفی ندارد.

      برخلاف Travel Hub شرکت hp که خب نیاز به معرفی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید