نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

جعبه گشایی سرفیس بوک 2 – 15 اینچ – Surface Book 2 15″ Unboxing

برای اولین بار در ایران، توسط فروشگاه سرفیس ایران؛ "مقر قدرت" حالا آماده برای فروش در ایران است. جعبه گشایی و تجربه کار اولیه با بوک 2.

 

اواخر مهر ماه امسال، از دومین نسل سرفیس بوک رونمایی شد؛ همزمان با به‌روز رسانی جدید Windows 10 با کد 1709.
دستگاهی که به راحتی می‌توان گفت شگفتی تمامی وبسایت‌های خبری و تحلیلی را برانگیخت که دلیل آن نیز مشخصات سخت افزاری باورنکردنی و غیرقابل پیش‌بینی بوک 2 است. سخت افزاری که کارت پردازنده گرافیکی مجزا GTX 1060 با حافظه به حجم 6GB، گل سرسبد آن خواهد بود. همراه با پردازنده مرکزی نسل هشتم Core i7 که در کنار 16GB حافظه RAM، سرفیس بوک 2 را بدون شک بی‌رقیب کرده است؛ مخصوصا در برابر Apple MacBook Pro.

لینک خرید Surface Book 2 از سرفیس ایران

این خلاصه‌ای از بررسی سرفیس بوک 2 بود که در ابتدای مطلب جعبه گشایی آن، نیاز است.

البته مطلب کامل بررسی تخصصی این دستگاه، در همان شب اول معرفی آن توسط سرفیس نیوز منتشر شد که در لینک زیر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید:

اولین عرضه در ایران

و اما در دی ماه امسال بود که اولین دستگاه از سرفیس بوک 2 توسط فروشگاه سرفیس ایران برای اولین بار، وارد ایران شد. بنابراین فرصت جعبه گشایی آن نیز برای سرفیس نیوز پیش آمد.
دستگاهی که ما در حال حاضر آنرا از نزدیک بررسی کرده‌ایم، همان نسخه 15 اینچی معروف است که تمام توجهات نیز به سمت آن جلب می‌باشد. مشخصات آن، پردازنده مرکزی نسل هشتم Core i7، پردازنده گرافیکی مدل GTX 1060 از شرکت Nvidia به حجم حافظه 6GB می‌باشد؛ حافظه RAM به حجم 16GB و سیستم عامل Windows 10 دیگر نکات لازم به ذکر خواهند بود.

بازکردن جعبه

جعبه دستگاه همان چیزیست که در طراحی دستگاه‌های جدید مایکروسافت، یعنی در Surface Laptop و Surface Pro وجود داشته است (که در بین ما به جعبه شیرینی معروف است!) اقلام موجود آن نیز خود دستگاه بعلاوه شارژر و دفترچه راهنما هستند. که این یعنی هیچ خبری از قلم نیست.
همانطور که در Surface Laptop و Surface Pro، خبری از قلم در داخل جعبه نبوده است. چراکه قلم جدید Surface Pen قیمت بسیار بالایی پیدا کرده است و وجود آن در داخل جعبه، باعث خواهد شد تا قیمت تمام شده دستگاه برای خریداران نیز بالا باشد. به هرحال این هزینه‌ای است که می‌بایست در ازای پیشرفته شدن قلم به منظور برتر بودن در بین رقبا پرداخته شود.

شارژر مهم دستگاه

شارژر این دستگاه نیز باید یکی از نکات قابل توجه آن باشد. چراکه کارت گرافیک 6 گیگابایتی و نسل هشتم پردازنده Core i7 به همراه یک صفحه نمایش 15 اینچ، مطمئنا در تاریخ دستگاه‌های Surface، بیشترین میزان نیروی الکتریکی را نیاز دارد. بدین منظور یک شارژر 102W برای Surface Book 2 پیش‌بینی شده است. البته وبسایت خبری The Verge در حدود یک ماه پیش، خبری را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد به هنگامی که حالت استفاده از باتری دستگاه بر روی Best Performance است و بازی سنگینی نیز در حال اجراست، این شارژر 102W پاسخگو نبوده و باتری دستگاه حتی در حالت اتصال به آن شارژر هم کاهش میابد. وبسایت Windows Central نیز چند روز بعد پاسخ را این چنین داد که اگر حتی زمانیکه که همان بازی سنگین را اجرا می‌کنید، از حالت Best Performance استفاده نکنید، کاهش باتری به هنگام اتصال به شارژر اتفاق نخواهد افتاد.

اتفاق مذکور به صورت رسمی توسط شرکت Microsoft تأیید شده است.

لازم به ذکر است که خروجی این شارژر با اعداد اختلاف پتانسیل 15 ولت و شدت جریان 6.33 آمپر مشخص می‌شود.

پورت‌های دستگاه

با نگاه دقیق‌تر به دستگاه و پورت‌های آن، اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد عدم وجود پورت خروجی تصویر Mini Display Port است. این پورت که در سمت راست دستگاه و قبل از پورت شارژ قرار دارد، جای خود را به یک پورت USB Type-C داده است که اتفاق بسیار بسیار عالی و خوشایندی می‌باشد. بنابراین اولین بار است که این پورت بسیار پرکاربرد و مدرن را در دستگاه‌های Surface می‌بینیم. پورتی که علاوه بر سرعت بالاتر نسبت به USB 3.0، اندازه فیزیکی کوچکتری داشته و از هر دو طرف از نظر چرخش نیز قابل استفاده است. درمورد اندازه آن مهمترین نکته این است که دیگر اندازه کامل و یا Micro برای آن وجود نداشته و یک پورت سراسری با نام Type-C و تنها با یک اندازه و فیزیک واحد را شاهد هستیم. و اما دلیل آنکه این پورت جایگزین خروجی تصویر Mini Display شده است نیز می‌تواند برای شما جالب باشد؛ چراکه پورت Type-C علاوه بر ویژگی‌های USB که داراست، یک خروجی تصویر و صدا با کیفیت 4K نیز به حساب می‌آید.

در طرف دیگر دستگاه، تفاوتی را نسبت به سه مدل دیگر Surface Book نمی‌توان یافت و همان دو عدد پورت USB 3.0 به همراه یک پورت کارت حافظه SD به چشم می‌خورند.
دیگر پورتی که در تصاویر مشخص نیست، درواقع پورت دوم شارژ Surface Book 2 است که در محل اتصال آن به کیبورد وجود دارد (یعنی دقیقا همان جایی که در یک Surface Pro، پورت اتصال به کیبورد را داریم). این پورت دوم تنها به منظور شارژ نمودن قسمت تبلت دستگاه استفاده می‌شود.

دیگر اجزای Surface Book 2 نیز دقیقا همان چیزی هستند که در مدل‌های قبل‌تر Surface Book دیده بودیم. از جمله پورت خروجی صدای 3.5mm موجود در کنار صفحه نمایش، محل دوربین پشت و از همه مهمتر، مکانیزم اتصال صفحه نمایش به کیبورد. این اتصال هنوز هم همان اتصال تاشو بسیار زیبا و منحصر به فرد مدل‌های قبلی Surface Book است.

همچنین دکمه‌های کیبورد نیز دیگر همانند Surface Book Performance Base نبوده و به حالت نسل اول Surface Book برگشته است؛ یعنی در یک گودی کار نگذاشته شده و سطح دکمه‌ها از سطح دستگاه بالاتر است (درست همانند نسل اول Surface Book).

بزرگترین سرفیس قابل حمل

وقتی دستگاه را جلوی خود گذاشته و آنرا روشن می‌کنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، اندازه بزرگ صفحه نمایش آن است. به اعتقاد بسیاری، یک لپ‌تاپ هرچقدر هم که سبک و نازک باشد اما اگر 15 اینچی باشد، نمی‌توان به آسانی آنرا حمل کرد. اما به هرحال این بزرگترین صفحه نمایشی است که تا به حال در یک دستگاه قابل حمل Surface دیده‌ایم (چراکه Surface Studio بسیار بزرگتر است). این بزرگ بودن صفحه نمایش، باعث شده است تا تراکم پیکسلی آن کمی از Surface Pro و همچنین مدل 13 اینچی Surface Book 2 کمتر باشد (از 267PPI به 260PPI کاهش پیدا کرده است). اگرچه دقت تصویر آن از تمامی دیگر Surface های قابل حمل نیز بیشتر است (عدد 3240*2160 پیکسل).

تمامی این موارد، زمانی بیشتر از هر زمان دیگر به چشم می‌آیند که دستگاه را از کیبورد خود جدا می‌کنید و در حالت تبلت از آن استفاده می‌کنید. در این حالت، بزرگی بسیار بیش از حد این دستگاه به شما یادآورد می‌کند که Surface Pro تبلت بهتری است. اما در هرحال اگر آنرا در دست نگرفته و بر روی یک میز بگذارید تا توسط Surface Pen بر روی آن طراحی انجام دهید، مطمئنا نتیجه بهتری نسبت به یک Surface Pro خواهید گرفت؛ چراکه علاوه بر اینکه صفحه نمایش بزرگتری را داراست، ضخامت بسیاری کمتری را نسبت به Surface Pro در زیر دستان خود احساس خواهید کرد. همچنین وزن دستگاه نیز در حالت تبلت به صورت باورنکردنی کم است و تقریبا احساس بی‌وزنی را به نسبت پردازنده نسل هشتم Core i7 و 16 گیگابایت رم خود به شما دست خواهد داد.
اما این وزن کم، یکی از نتایج باتری استفاده شده بسیار کم در قسمت تبلت دستگاه است. بنابراین شارژدهی باتری در حالت تبلت نیز بسیار کم خواهد بود.

نگاه دقیق به CPU

با نگاه به قسمت About از برنامه Settings، می‌توان به مدل و فرکانس دقیق پردازنده Core i7 موجود بر روی Surface Book 2 پی برد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، مدل آن Intel Core i7 8650 است. با نگاه به وبسایت ark.intel.com اطلاعات آنرا می‌توان استخراج کرد که این اطلاعات به منظور مقایسه بسیار کارا هستند.

اولین نکته این است که پردازنده موجود بر روی Surface Book 2، دارای 4 هسته و همچنین 8 عدد Thread می‌باشد که این عدد برای Surface Pro مدل Core i7 به صورت 2 هسته و 4 عدد Thread می‌باشد. اما نکته بسیار مثبت این است که برخلاف بیشترین فرکانس یا تعداد پردازش در ثانیه پردازنده Surface Book 2 که 4.5 گیگاهرتز می‌باشد، کمترین فرکانس آن در حالت مصرف کم، تنها 1.9 گیگاهرتز است. یعنی بسیار کمتر از حتی مدل Core i5 از Surface Pro که 2.6 گیگاهرتز می‌باشد؛ همانطور که گفته شد این نکته بسیار مثبتی به حساب می‌آید. البته میزان Cache که 8 مگابایت هست نیز بسیار قابل توجه است. تمام اینها در برابر مصرف تنها 10W است؛ چیزی که درمورد مدل Core i5 از Surface Pro عدد 7.5W است. و آخرین نکته هم این است که قیمت پردازنده Core i7 استفاده شده در بوک 2 پانزده اینچ، کمتر از قیمت پردازنده Core i7 استفاده شده در Surface Pro می‌باشد.

جمع‌بندی

سرفیس بوک 2 بدون شکل قویترین شوالیه ارتش Surface برای خورد کردن تمامی Apple MacBook Pro در هم است. اما اندازه بزرگ آن، قابلیت‌های حالت تبلت را به شدت محدود می‌کند؛ درحالیکه امکان طراحی‌های حرفه‌ای‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.
وجود پورت Type-C یکی از خوشحال کننده‌ترین پیشرفت‌های Surface Book 2 به شمار می‌رود.
عدم تغییر مکانیزم تاشدن قسمت اتصال صفحه نمایش به کیبورد، شاید برای برخی که با آن مشکل داشته‌اند مأیوس کننده باشد. اما خیلی هم قابل توجه نیست.

نکات مثبت

–    پردازنده گرافیکی بسیار قوی 6 گیگابایتی GTX 1060
–    پردازنده مرکزی نسل هشتم Core i7
–    وزن بسیار پایین در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌ها در قدرت یکسان
–    درگاه بسیار عالی Type-C
–    شارژدهی باتری فوق العاده 17 ساعت
–    هماهنگی با Surface Dial بر روی صفحه نمایش
–    هماهنگی با Surface Pen جدید

نکات منفی

–    محدودیت‌های بسیار مهم برای استفاده در حالت تبلت
–    وزن بسیار بالا در مقایسه با Surface Pro
–    شارژدهی باتری کم در حالت تبلت
–    عدم وجود قلم در داخل جعبه
–    عدم پیشرفت دقت صفحه نمایش
–    شارژر در استفاده‌های بسیار سنگین پاسخگو نیست
–    مدل سری U پردازنده مرکزی

نکات خنثی

–    عدم تغییر مکانیزم اتصال کیبورد به صفحه نمایش
–    بازگشت طراحی صفحه کلید به نسل اول Surface Book از نظر ارتفاع
–    بسته‌بندی شبیه به جعبه شیرینی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید