نقد و بررسی تخصصی

تغییرات احتمالی به‌روز رسانی بزرگ بعدی ویندوز 10

بررسی تمام تغییرات به‌روز رسانی بعدی که پاییز امسال عرضه عمومی خواهد شد.

حالا Microsoft به آخرین گام‌های تکمیل به‌روز رسانی خود رسیده است و برخی از کاربران Insider که به صورت سریع به‌روز می‌شوند، قابلیت‌های جدید آنرا نیز مشاهده نموده‌اند. به‌روز رسانی که با نام موج سوم به‌روز رسانی‌هایی بزرگ Redstone یا همان Redstone 3 شناخته خواهد شد. به‌روز رسانی که پروژه NEON را همراه با زبان طراحی Fluent، کامل‌تر خواهد کرد.

اما در کنار این قضیه، وبسایت رسمی و وابسته به Microsoft به نام Change Windows، تمامی تغییرات آنرا به صورت جز به جز و دقیق آورده است که ما در اینجا، تنها به موارد قابل توجه و مهمتر آنها، خواهیم پرداخت.

تاریخ عرضه عمومی آن نیز در مهرماه سال جاری تعیین شده است.

با سرفیس نیوز، تخصصی‌ترین وبسایت دستگاه‌های Surface همراه باشید.

منوی کلی Windows Shell

این منو در واقع فضای اصلی است که شما هر روز در حال کار با آن هستید. به مجموعه چهار جزء زیر، Windows Shell گفته می‌شود:

Start menu

Action Center

Taskbar

File Explorer

مهمترین تغییری که در Windows Shell دیده می‌شود، مربوط به Taskbar است. منوی People Hub که حالا در حدود یک سال است که منتظر آن هستیم و قرار بود همراه با Creators update بهار باشد، بالأخره به Windows 10 اضافه خواهد شد که می‌تواند شامل سه نفر از لیست مخاطبین شما باشد. این مخاطبین خواهند توانست تا شکلک‌هایی را تحت عنوان “pops” به شما ارسال کنند که بر روی Desktop نمایش داده خواهد شد.

مهمترین تغییر منوی Start نیز، اکریلی شدن کاشی‌ها به منظور همخوانی با زبان طراحی Fluent می‌باشد؛ چیزی که از ابتدای آمدن Windows 10 برای گوشی‌های تلفن همراه، در آن رعایت شده بود. اگرچه در حالت کلی، Action Center و Start، دچار تغییرات ظاهری شده‌اند تا پروژه NEON را کامل‌تر کنند. همچنین، کار با آنها و تغییر سایز نیز روان‌تر شده است.

مرورگر Microsoft Edge

همانطور که در مطالب گذشته عنوان شد، تنها راه Edge برای رقابت با Google Chrome، پیشرفت در زمینه‌هایی به غیر از سرعت می‌باشد. برای مثال منویی که گروهی از صفحات را در داخل خود نگاه می‌دارد و یا قابلیت Clipboard برای OneNote. ابتدایی‌ترین گام‌های پیشرفت برای Edge، حداقل این است که کاربران دستگاه‌های Surface، به جای Chrome از آن استفاده نمایند. مصرف باتری کمتر شاید بهترین دلیلی است که این دسته را به سمت استفاده از Edge خواهد کشید.

با اینکه Microsoft Edge درواقع برنامه اصلی برای فایل‌های PDF در دستگاه‌های Windows 10 و Surface به شمار می‌رود، اما خود ما نیز از همان برنامه Reader سنتی Microsoft که در Windows 8.1 داشتیم، استفاده می‌کنیم.

چراکه یکی از مهمترین پارامترهای خواندن PDF بر روی دستگاه‌های Surface، کار کردن با قلم بر روی آن است و Edge این قابلیت مهم را ارائه نمی‌داد.

اما در به‌روز رسانی پاییز Windows 10، خواهید توانست تا بدون نیاز به افزونه Clipper، مستقیما بر روی PDF، با استفاده از قلم بنویسید.

در حالت کلی، Edge پیشرفت‌هایی را در زمینه خواند PDF به همراه خواهد داشت.

یکی از قابلیت‌هایی که برخی را به استفاده از Chrome به جای Edge وا می‌داشت، همگام شدن History مرور شما در بین دستگاه‌هایتان بود. یعنی اگر از وبسایتی در کامپیوتر خود دیدن می‌کردید، می‌توانستید سابقه مرور خود را حتی بر روی Chrome نصب شده بر روی گوشی Android خود نیز ببینید. که حالا این امکان برای گوشی‌های تلفن همراه Windows 10 و مرورگر Microsoft Edge نیز فراهم آمده است.

بهبود کیبوردهای Windows 10

وقتی بحث به دستگاه‌های همراه همانند Surface و گوشی‌های تلفن همراه Windows 10 می‌آید، کیبورد نرم افزاری بسیار مهم می‌شود. بنابراین، کیبورد Windows 10 برای این دستگاه‌ها از هر زمان بهتر خواهد شد و شکلک‌های جدیدتر Emoji به همراه طراحی کلی به منظور نزدیک شدن به پروژه NEON، به همراه به‌روز رسانی بعدی خواهند بود.

همچنین، این امکان به وجود خواهد آمد تا بتوانید با استفاده از قلم، صفحات و لیست‌ها را Scroll و یا حرکت دهید.

برنامه Settings

سامانه جدیدی به نام Storage Sense، فایل‌های دریافت شده شما در پوشه Downloads را پس از یک ماه بی‌کاربرد ماندن، حذف خواهد کرد. خب این هم می‌تواند بد باشد و هم خوب. به هرحال، هر روز شاهد این هستیم که Windows 10 برای افراد مبتدی و عموم مردم، دوست داشتنی‌تر شود.

اما اینکه آیا یک کاربر حرفه‌ای ممکن است از خاطر ببرد که فایل دریافت شده‌ای که به آن نیاز ندارد را پاک کند، کمی غیر ممکن است. بنابراین چنین قابلیتی برای کاربران سنتی و حرفه‌ای‌تر، می‌تواند حتی آزار دهنده هم باشد.

اگرچه تجربه نشان داده است که قابلیت‌های از این دست، به تدریج وارد Windows می‌شوند.

تقریبا در تمام سه به‌روز رسانی بزرگ Windows 10 با کدها 1607, 1511 و 1703، شاهد تغییرات کاملا محسوسی در برنامه Settings بوده‌ایم.

علت این ماجرا نیز به راه جدی Microsoft برای مدرن نمودن Windows 10 برمی‌گردد. به طوریکه قرار است تا به مرور زمان، تمام تنظیمات مربوط به کامپیوتر شما از فضای سنتی و کهنه Control Panel، به برنامه Settings منتقل شود. این امر سیستم عامل Windows 10 را برای کاربران مبتدی، مناسب کرده و به رؤیای UWP نیز کمک خواهد کرد. همانند

بر این اساس، مهمترین موردی که به برنامه Settings اضافه شده است، قسمت Cortana، دستیار صوتی محبوب Microsoft است.

اما شاید مهمتر از آن، نحوه جدید دریافت به‌روز رسانی‌ها در قسمت update & security باشد. به‌طوریکه هر به‌روز رسانی در حال دریافت، نوار مختص به خود را داراست که نشان می‌دهد پیشروی آن چگونه بوده است. علاوه بر این، حجم اینترنت مصرف شده به منظور دریافت به‌روز رسانی‌ها نیز به شما نشان داده خواهند شد.

دیگر امکان جدید که فراهم خواهد شد، منوی جدیدی برای “Video Playback ” می‌باشد که پخش ویدئوهای HDR را فراهم خواهد آورد. تکنولوژی HDR یکی از جدیدترین اختراعات Sony در زمینه فیلمبرداری و همچنین کنسول‌های بازی است که با در آخرین تلویزیون‌های ساخت این شرکت، شاهد آن هستیم. تکنولوژی HDR درواقع به منظور ارائه رنگ‌های واقعی در صفحه نمایش‌های مجهز به آن طراحی شده است.

همچنین، شاهد منوی جدید Remote Desktop در برنامه Settings خواهیم بود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش کامپیوتر خود و یا فرد دیگری را از راه دور کنترل کنید.

پس از اضافه شدن منوی Gaming و قابلیت Game mode در به‌روز رسانی خالقان یا Creators، حالا امکان Game Monitor بخش جدید در قسمت Gaming خواهد بود.

تغییرات کلی

اما در این میان بهبودهایی نیز وجود دارد که نمی‌توان آنها را به قسمت خاصی تعلق داد. حتی شاید مهمترین تغییرات.

مهمترین تغییری که Windows 10 در پاییز امسال به خود خواهد دید، قابلیت اجرا شدن توسط پردازنده‌های ARM خواهد بود.

این امر می‌تواند انقلابی را در تمام صنایع کامپیوتر، گوشی تلفن همراه، تبلت و… به وجود آورد. در این باره مطالب مفصل و تخصصی تهیه دیده شده‌اند که می‌تواند توسط لینک‌های زیر به آنها دسترسی پیدا کنید:

اجرای Windows 10 بر روی ARM

آینده دستگاه‌های Surface – قسمت اول

آینده دستگاه‌های Surface – قسمت دوم

به تغییرات Windows 10 در به‌روز رسانی پاییز آینده برمی‌گردیم.

برای دستگاه‌های همراه، پروژه Power Throttling به منظور افزایش شارژدهی باتری، مهمترین قابلیت جدید Windows 10 خواهد بود. اگرچه این پروژه تنها بر روی سه دستگاه در دنیا اجرا شده است که آنها نیز از بین دستگاه‌های Surface هستند. درباره پروژه Power Throttling مطلب جداگانه‌ای تهیه دیده شده است:

راز افشا شده Microsoft برای ارتقإ باتری دستگاه‌های همراه اجرا کننده Windows 10

استفاده از زبان طراحی Fluent Design به منظور اجرای کامل پروژه NEON، در بخش‌های مختلف Windows 10 دیده خواهد شد. همانطور که هم اکنون در برنامه‌هایی نظیر Groove Music و Calculator شاهد این زبان طراحی جدید هستیم.

دیگر تغییر مربوط به Cortana، توانایی آن در پاسخگویی به تماس‌های شما از یک گوشی با سیستم عامل Android می‌باشد. بنابراین با نصب برنامه کاربردی Cortana بر روی گوشی Android خود خواهید توانست تا تماس‌ها را در کامپیوتر و یا تبلت خود نیز دریافت کنید.

پس از به‌روز رسانی پاییز، نیازی خروج یا Sign out به منظور تصحیح تراکم پیکسلی DPI در برنامه‌های سنتی Win32 نخواهد بود.

سخن پایانی

به‌روز رسانی بزرگ بعدی Windows 10 که پاییز آینده عرضه خواهد شد، تغییرات بسیار زیاد و مهمی را همراه خواهد داشت؛ که ما در این مطلب تنها به مهمترین آنها پرداختیم.

منتظر خبر اعلام عرضه این به‌روز رسانی از سرفیس نیوز، تخصصی‌ترین مرجع دستگاه‌های Surface، باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید