نقد و بررسی تخصصی

پروژه Your Phone، راه ارتباطی بین کامپیوتر و گوشی شما

نگاهی به قابلیت جدید Windows 10 که در مراسم BUILD 2018 از آن رونمایی شده و قرار است تا در آینده‌ای نه چندان دور به دست کاربران برسد.

از ابتدای تولد Windows 10، بحث ارتباط هرچه بیشتر گوشی با کامپیوتر آغاز شد. تمام هدف چنین طرحی نیز این بود که کاربران زمانیکه درحال کار با کامپیوترشان هستند، مجبور نباشند تا دستگاه دیگری را از جیب خود بیرون آورند درحالیکه می‌توانند همان کار را با کامپیوتر انجام دهند. چنین ارتباطی برای اولین بار با دستیار هوشمند Cortana برقرار شد…

مطمئنا مهمترین عنوانی که طی مراسم BUILD امسال به نمایش گذاشته شد، پروژه‌ای حاوی برنامه کاربردی به نام Your Phone می‌باشد. سالهاست که OEM های مختلف اقدام به ساخت برنامه‌های کاربردی به منظور ارتباط گوشی تولید شده توسط خود با کامپیوترها نموده‌اند. اما Microsoft به عنوان صاحب اصلی بالای 90% کامپیوترهای دنیا، تصمیم گرفت تا در Windows 10 با تمام توان خود، گوشی شما را به کامپیوتر ارتباط دهد. یکی از اصلی‌ترین اهداف چنین اقدامی این بود که شما کمتر از گوشی تلفن همراه خود به نسبت کامپیوتری که دارید استفاده کنید.

این ارتباط مطمئنا پیش از هر گوشی هوشمند دیگری در گوشی‌های تلفن همراه ساخته خود مایکروسافت با نام Lumia شروع شد؛ به طوریکه که کافی بود تا هم گوشی و هم کامپیوتر شما به اینترنت متصل باشند تا علاوه براینکه تماس‌ها و پیامک‌های دریافت شده شما در کامپیوتر نشان داده شوند، قادر به پاسخگویی پیامک‌ها نیز باشید. در چنین حالتی، حتی شما از کم بودن درصد شارژ باتری گوشی خود نیز باخبر می‌شدید.

برخی از امکانات مذکور توسط برنامه کاربردی Cortana که دستیار صوتی Microsoft به حساب می‌آید، به گوشی‌های با سیستم عامل Android و در مرحله بعد، با امکاناتی محدودتر، به گوشی‌های با سیستم عامل iOS به نام iPhone آورده شدند.

اما برنامه کاربردی Cortana که از Google Play Store و Apple App Store قابل دریافت بود، هیچگاه باعث نمی‌شد تا ارتباطاتی که بین یک گوشی با سیستم عامل Windows 10 با کامپیوتر شما وجود دارد، بین گوشی اندرویدی شما نیز با کامپیوتر وجود داشته باشد. علاوه براینکه مصرف باتری قابل توجهی را نیز می‌بایست در کنار نکات منفی آن گذاشت که البته در سیستم عامل iOS بسیار کمتر از Android احساس می‌شد.

به غیر از برنامه کاربردی Cortana که بر روی گوشی تلفن همراه شما نصب می‌شود، در کامپیوترهای Windows 10 نیز برنامه کاربردی تحت عنوان Phone Companion وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا توسط برنامه کاربردی Photos، به گالری گوشی خود از طریق کامپیوتر دسترسی پیدا کرده و علاوه بر ویرایش عکس‌ها، نسبت به پشتیبان گیری از آنها به صورت مناسب و منظمی اقدام نمائید. جالب است که این امکان حتی درمورد گوشی‌های iPhone شرکت Apple که بسیار محدود شده‌اند و به قولی، قفل شده‌اند، نیز وجود دارد.

پس از Cortana، قابلیت جدیدی به وجود آمد تا توسط آن بتوانید کامپیوتر خود را با گوشیتان، قفل نمائید. درباره این قابلیت مطلب کاملی تهیه دیده شده است.

آخرین اقدام Microsoft پیش از پروژه Your Phone، به صورت اختصاصی برای گوشی‌های تلفن همراه Android بود؛ یک Launcher و یا برنامه خانه برای گوشی شما. در این قسمت، دارندگان گوشی‌های اندرویدی بهتر می‌توانند متوجه قضیه شوند. Launcher ها برنامه‌هایی هستند که محیط اصلی یا Home گوشی شما را تغییر شکل می‌دهند؛ همان فضایی که شامل میانبرها و Widget های مختلف همانند ابزار هواشناسی و یا ایمیل‌های شما در صفحه اصلی گوشی می‌شود.

البته نمی‌توان گفت که Microsoft به تازگی یک لانچر برای اندروید ایجاد کرده است، چراکه چند سال پیش گروه نرم افزاری مایکروسافت برای اندروید یک برنامه خانه با نام Arrow Launcher در Google Play Store قرار داد؛ و Microsoft Launcher کنونی نیز دقیقا همان برنامه Arrow Launcher است که تنها نام آن تغییر کرده.

با مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی میان سیستم عامل گوشی شما و سیستم عامل Windows 10 موجود بر روی کامپیوتر، در به‌روز رسانی Windows 10 با کد 1709 که سال پیش عرضه شد، یک قسمت جداگانه تحت عنوان Phone را در برنامه Settings دیدیم. در این قسمت با نصب هرکدام از برنامه‌های کاربردی مذکور بر روی گوشی تلفن همراه خود، می‌توانستید نام گوشی خود را در لیستی که در قسمت Phone برنامه Settings کامپیوتر می‌باشد، اضافه کنید.

به بحث خود که حول رویداد BUILD 2018 بود برمی‌گردیم.
بالأخره در این مراسم نرم افزاری سنتی، مایکروسافت نشان داد که تصمیم دارد تا طی پروژه‌ای و توسط یک برنامه کاربردی جامع به نام Your Phone، تمامی امکانات فوق الذکر را گردهم آورد. البته در این میان، امکانات جدید نیز اضافه خواهند شد، همانند امکان مشاهده لیست تمامی پیامک‌ها و حتی پاسخ به آنها؛ پاسخی که می‌تواند شامل عکس آمده از حافظه کامپیوتر شما نیز باشد.

قابلیت مذکور حتی در هنگام معرفی آن نیز بر روی یک گوشی اندرویدی تست شد و هنوز اطلاعاتی درباره اینکه آیا سیستم محدود iMassage مربوط به گوشی‌های iPhone نیز می‌تواند در اکوسیستم Your Phone موجود در Windows 10 حیات داشته باشد یا خیر، در دست نیست.

دریافت هشدارها و یا Notifications آمده از گوشی شما نیز قابلیت جدیدی خواهد بود که همراه با Your Phone می‌باشد.

اما پروژه جدید Microsoft برای ارتباط گوشی شما با کامپیوتر، به برنامه Your Phone محدود نمی‌شود.
در آخرین به‌روز رسانی Windows 10 با کد 1803، شاهد یک ابداع جالب از غول سازنده سیستم عامل‌های دنیا بودیم. ابداعی که باعث شد تا مجلات و وبسایت‌های مختلفی که حتی جانب داری iOS و Android را می‌کنند، زبان به تحصین Windows 10 بازکرده و بدون هیچ احساس ضعیفی اعلام نمایند که بسیار خوشحال خواهند شد تا قابلیت اخیر اضافه شده به ویندوز 10، به iOS و Android نیز آورده شود.
قابلیتی که از آن صحبت می‌کنیم، Time Line نام دارد.

توسط تایم لاین می‌توانید به تاریخچه تمام اعمال خود در سیستم عامل دسترسی پیدا کنید. چیزی همانند History موجود در مرورگرهای اینترنتی همانند Edge و FireFox؛ با این تفاوت که کارهای انجام شده توسط شما در کامپیوتر مطمئنا فراتر از باز نمودن یک آدرس اینترنتی و یا دریافت یک فایل می‌باشد.
یعنی Time Line حتی باز شدن یک فایل، نصب نرم افزار و یا گرفتن عکس از صفحه نمایش را در خود ذخیره می‌کند تا شما درصورت نیاز دوباره به آن عمل انجام شده بازگردید و مجددا از آن استفاده نمائید.

گفتیم که طرفداران دیگر سیستم عامل‌ها بسیار علاقه نشان دادند تا از این ابداع مایکروسافت در سیستم عامل‌های مورد علاقه آنها نیز استفاده شود. اما در رویداد بیلد امسال، Microsoft اعلام نمود که خودش پیش از دیگران قرار است تا این قابلیت را به گوشی شما بیاورد. اینکار نیز دقیقا توسط همان برنامه‌های کاربردی Cortana و Edge که پیش تر از آنها صحبت نمودیم، انجام خواهد شد.
حتی در حالت پیشرفته‌تری، شما خواهید توانست تا توسط Cortana، به Time Line تهیه شده از کامپیوترتان نیز دسترسی پیدا نمائید. فرض کنید که در متروی شلوغی همکارتان به شما پیامی فرستاده و نام فایل سندی را از شما جویا می‌شود که در روز پیش در کامپیوترتان بر روی آن کار می‌کردید. بنابراین به برنامه کاربردی Cortana در گوشی تلفن همراهتان مراجعه نموده و تاریخچه کارهای انجام شده روز پیش خود در کامپیوتر را چک می‌کنید…

حضور قابلیت Time Line در پروژه Your Phone، به برنامه Microsoft Launcher نیز بسط پیدا خواهد کرد و این برنامه می‌تواند تاریخچه‌ای از اعمال انجام شده شما در گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم عامل Android نیز تهیه کرده و در طرف مقابل، در کامپیوتر شما آنرا ارائه دهد.

آخرین موردی که مایکروسافت در مراسم BUILD 2018 و حول پروژه Your Phone از آن صحبت کرد، امکان Remote Desktop بود.
همین حالا نیز شما می‌توانید توسط برنامه کاربردی Remote Desktop که بر روی تمامی سیستم عامل‌های iOS، Android، Windows 10 و Windows 10 Mobile وجود دارد، به صفحه نمایش کامپیوترتان دسترسی پیدا کنید. اما فعلا، این قابلیت علاوه بر اینکه به حساب Microsoft شما ارتباطی ندارد، به منظور استفاده از آن حتما باید کاربر دیگری پست کامپیوتر مقصد باشد.

طی پروژه Your Phone، این امکان وجود خواهد داشت تا شما توسط حساب مایکروسافت موجود بر روی کامپیوترتان، به صفحه آن دسترسی پیدا کرده و حتی امکان کنترل نمودن آن توسط افرادی که به آن دسترسی فیزیکی دارند را از بین ببرید.

مطمئنا افرادی که جزو برنامه Insider هستند، در Redstone 5، بسیار زودتر از دیگران خواهند توانست تا Your Phone را امتحان نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید