نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

مقایسه تبلت گوگل پیکسل با سرفیس پرو

تبلت گوگل بیشتر یک لپ تاپ است تا تبلت و دقیقا همانند یک سرفیس پرو ساخته شده است

آخرین تبلت معرفی شده توسط گوگل که دومین آنها نیز پس از Google Pixel C به حساب می‌آید، بیشتر یک لپ‌تاپ است تا تبلت چراکه دقیقا جزء به جزء همانند یک Surface Pro ساخته شده است و البته با سیستم عاملی متفاوت از اندروید برخلاف Pixel C.

یورش همه جانبه گوگل به دنیای کامپیوترها و دقیقا هدف گرفتن دستگاه‌های Surface، از چند سال پیش و در مراسم معرفی نسل دوم رهبر گوشی‌های اندرویدی به نام Pixel آغاز شد. مراسمی که در آن از اولین لپ تاپ شرکت Google رونمایی شد؛ به نام Pixel Book. دستگاهی که به صورت واضحی آمده بود تا با Surface Book رقابت کند و گوگل حتی در کپی برداری تصاویر تبلیغاتی پیکسل بوک از روی سرفیس بوک نیز این موضوع و اعلام جنگ را به آشکارا در فضای رسانه‌ای پخش نمود. یک سرفیس بوک که صفحه نمایش آن از روی کیبورد جدا شده و بر روی آن قلم نیز کار می‌کند.

متفاوت از تلاش اپل

این اتفاق دقیقا همانند حرکت سال 2015 شرکت اپل بود که در آیپد پرو تلاش کرد تا وارد رقابت با Surface Pro شود و البته با تمسخر حاضران که تا همین لحظه هم ادامه دارد، مواجه شد و خب واضح بود که یک گوشی تلفن همراه با سیستم عامل محدود iOS هیچگاه در حد و اندازه حتی مقایسه با یک کامپیوتر قدرتمند Core i7 نخواهد بود.
حرکت اپل نیز تماما کپی برداری اما با تم و ظاهر خودش بود.

اما اینبار در Google Pixel Slate، این یورش واقعا خطر آفرین و جدی است و زمانیکه گوگل ادعای کامپیوتر بودن این دستگاه را می‌کند، هیچکس همانند آیپد پرو به آن نمی‌خندد. چراکه سیستم عامل آن درست است که Windows نیست، اما متعلق به گوشی‌های تلفن همراه و اندروید هم نیست؛ سیستم عامل تبلت گوگل سیستم عاملی کامپیوتری و برای آینده است، یعنی Google Chrome OS.

سیستم عاملی از جنس آینده

سیستم عاملی که خب اولا عمومی نیست. بدین معنی که ما احتمال می‌دهیم بالای %80 خوانندگان این مطلب آنرا نشناسند و بالای %90 حتی تجربه کاربری با آن را نداشته باشند. در صورتیکه سیستم عامل پیشرفته Chrome OS از بسیاری جهات حتی از Windows نیز Advanced تر و پیشرفته‌تر به حساب می‌آید. می‌خواهید بدانید چرا؟ پاسخ شما در این مطلب نهفته است.

دنیای آینده تمامی دستگاه‌ها از نظر هر شرکتی، بر پایه سامانه‌های ابری تصور می‌شود. یعنی دستگاه‌های آینده صرفا صفحه نمایش‌های نازک و احتمالا تاشویی خواهند بود که سخت افزارشان محدود به باتری و پردازنده‌ای است که فقط کافیست توانایی استریم Stream و یا پخش اینترنتی را داشته باشد.

اما در عین حال، چنین دستگاهی برای کاربر آن می‌تواند حتی یک ابر کامپیوتر را ارائه دهد. بدین معنی که قرار نیست تا شما برای بهره بردن از سخت افزاری قوی در خارج از خانه، حتما آنرا با خود حمل کنید. کافیست تا دستگاه شما از طریق اینترنت به صفحه نمایش کامپیوتری قدرتمند داخل خانه شما و یا داخل یک شرکت متصل باشد.
لذا در نتیجه و در عمل شما همواره یک سخت افزار فوق قوی را با خود حمل می‌کنید که بسیار بسیار نازک و سبک است با باتری که تا چند روز پاسخگوی نیاز شماست.

چنین دستگاهی شاید برای مردم عادی صرفا در حد یک رؤیا باشد، اما باید بدانید حتی همین حالا نیز بسیاری از متخصصان شبکه، امور خود با سرورهای خود را از طریق همین Stream نمودن صفحه کامپیوتر ساکن در مکانی دیگر از راه دور انجام داده و یا به اصطلاح دقیق‌تر، سخت افزار قوی‌تر خود را از راه دور Remote Desktop می‌کنند.

اگر قرار باشد تا سیستم عاملی برای دستگاهی که ذکر شد استفاده شود، باید بر پایه سرویس‌های ابری باشد و دقیقا در همین جای داستان است که شرکت گوگل از مایکروسافت بسیار بیشتر آینده‌نگر بوده است. چراکه در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم عاملی که تمام مبنای آن بر اساس سرویس‌های ابری و بر پایه اینترنت طراحی شده است، Chrome OS می‌باشد. لذا زمانیکه شما Windows را با Chrome OS مقایسه می‌کنید، همانند این است که یک بازی تک نفره را با یک بازی آنلاین چند نفره مقایسه کنید.

گوگل، یک شرکت باهوش

گوگل، مطمئنا شرکت بسیار باهوشی است؛ و کاملا آگاه است امروز که Pixel Slate را معرفی کرده قرار است تا فروش و استقبال از آن به شدت پایین باشد. قرار است تا بسیاری خریداران عادی از دستگاه بد بگویند و حتی آنرا پس بیاورند. اما قرار است تا در آینده‌ای نه چندان دور، همگان گوگل را تحسین کنند.
داستان مشابهی که برای Microsoft Surface در اولین سال عرضه و در سال 2012 تا به امروز رخ داد.

و این، خطرناک‌ترین خبر برای سرفیس است که گوگل قرار است تا همین داستان را پیش بگیرد. این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که Pixel Slate دقیقا همانند یک Surface Pro ساخته شده است؛ یک تبلت که به کیبورد حالت لپ تاپی متصل می‌شود و پایه و قلم دارد.

لذا خطر گوگل پیکسل اسلیت اصلا همانند Apple iPad Pro مسخره نیست که با محدودترین سیستم عامل گوشی‌های تلفن همراه، ادعای کامپیوتر بودن می‌کند. چراکه گوگل واقعا یک کامپیوتر تولید کرده است.

گوگل، با تمام قوا

اگر پیش از این هم طرفدار سیستم عامل Chrome OS بوده‌اید و با خواندن این مطلب دقیقا برعکس ما که ناراحت هستیم، اتفاقا بسیار خوشحال هم شده‌اید، باید شما را خوشحال‌تر کنیم و بگوییم که Google با تمام قوا به میدان آمده است و میلیاردها برنامه پیشرفته سیستم عامل متن باز Android به عنوان برترین سیستم عامل همراه این روزهای دنیا را بر روی Chrome OS نیز فعال کرده است. زمانیکه بحث iOS می‌شود، ما همواره کلمات محدود و در حد بچگانه را استفاده می‌کنیم؛ اما زمانیکه بحث Android می‌شود، ما به دید سیستم عامل کامپیوتری متن باز Linux به آن نگاه می‌کنیم که از ابتدا هم اصلا قرار نبود در دست همگان باشد.

سیستم عاملی که بیل گیتس، مؤسس و پدر شرکت Microsoft، همین یک هفته پیش در رابطه با آن گفته است: “بزرگترین اشتباه زندگی من، شکست در برابر سیستم عامل Android بود.”

برخی برنامه‌های اندرویدی هم‌اکنون از برنامه‌های کامپیوتری نیز پیشرفته‌تر شده‌اند. اولین مثال آن، مرورگر فایل‌های سیستم به نام ES File Explorer است. فایل اکسپلورری که با بهره بردن کامل از امکانات سیستم عامل متن باز یا Open Source اندروید یا همان Linux، امکاناتی فراتر از File Explorer ساخته مایکروسافت برای Windows 10 را ارائه می‌دهد.
و یا برنامه هک کدهای بازی‌های رایانه‌ای که در اندروید امکانات گسترده‌تری را ارائه می‌دهد دقیقا به همین علت متن باز بودن سیستم عامل؛ مخصوصا زمانیکه شما دستگاه خود را Root می‌کنید.

لذا Google Pixel Slate با تمام قدرت‌های چندین ساله گوگل و به پشتوانه سرمایه بدون مرز گوگل، آمده است تا نه برای افراد عادی، بلکه برای کاربران حرفه‌ای دستگاه‌های Surface تبدیل شود به یک کابوس از جنس سیستم عامل‌های پیشرفته برپایه سرویس ابری.

پس از توضیحات اصلی در رابطه با دستگاه و مشخصات نرم افزاری آن، به توضیحات معمول و رایج در رابطه با مشخصات کلی سخت افزاری می‌رسیم.

مشخصات سخت افزاری

خب مهمترین نکته در رابطه با Pixel Slate این است که پردازنده قدرتمند Core i7 در کنار 16GB حافظه RAM تبلت شما را تبدیل به یک کامپیوتر تمام عیار کرده است. همچنین حافظه اصلی ذخیره سازی آن نیز از نوع تمام SSD می‌باشد تا در مقایسه با تمامی محصولات گوگل، در چشم به هم زدنی از حالت کاملا خاموش وارد محیط سیستم عامل شود. این سخت افزار، اسلحه‌های سنگین تبلت گوگل هستند که برای مقابله با سرفیس پرو آنرا به شدت تجهیز کرده‌اند.

البته که باید بگوییم این اعداد همان اعداد یکسان با Surface Pro هستند؛ و دقیقا نکته نیز همین جاست. نکته اینجاست که نه تنها این اعداد بلکه تمامی اعداد گوگل پیکسل اسلیت از اندازه صفحه نمایش گرفته تا حتی نسبت تصویر 3:2 که فقط مختص دستگاه‌های Surface است، دقیقا همان چیزی هستند که در Surface Pro می‌بینیم؛ که این یعنی یک اعلام جنگ بسیار واضح.
موضوع مذکور زمانی شدت پیدا می‌کند که به شما بگوییم حتی قیمت Pixel Slate نیز دقیقا برابر با Surface Pro است و از 799 دلار شروع می‌شود.

البته گوگل در برخی موارد که مایکروسافت برای سرفیس پرو کم گذاشته است، اینبار برای پیکسل خود کم نگذاشته و برای مثال پورت فوق العاده و مدرن Type C را برای دستگاه انتخاب کرده است. و یا حسگر قفل گشایی اثر انگشت که البته جایگزین آن در Surface Pro، سیستم قفل گشایی مدرن Windows Hello توسط عنبیه چشم است.

گوگل، اشتباهات اپل را تکرار نمی‌کند و دستگاه خود را کاملا مستقل از اکوسیستم مایکروسافت قرار داده است؛ بی‌نیاز از مجموعه Office و یا ارتباط تصویری Skype. اگرچه اپل این اشتباه را در رابطه با گوگل و Google Maps نیز انجام داد که هنوز هم نتوانسته است آنرا جبران کند.

بنابراین، Pixel Slate نه تنها در اکوسیستم قوی گوگل که Google Maps و Google Drive را شامل می‌شود از اکوسیستم مایکروسافت مستقل است، بلکه با برنامه کاربردی Google Docs و Google Slides و Google Sheets کاربران را دعوت می‌کند تا به جای استفاده از Microsoft Word و Microsoft PowerPoint و Microsoft Excel، از آنها استفاده کنند. موضوعی که با برخی امکانات اضافه‌تر Google Docs در مقایسه با Microsoft Word، قابل مشاهده حتی در استفاده‌های روزمره کاربران عادی می‌باشد چراکه Google Docs دارای یک سیستم پیشرفته OCR یا تشخیص نوشتار از روی عکس است که حتی نوشتار فارسی را هم تشخیص می‌دهد.

آیپد پرو همانند یک گوشی تلفن همراه نیاز داشت تا به یک کامپیوتر و نرم افزار کامپیوتری iTunes متصل شود و از آن طریق حیات داشته باشد. اما Pixel Slate فقط در حرف کامپیوتر نیست و در عمل نیز به عنوان یک کامپیوتر، همانند Surface Pro پذیرای گوشی‌های تلفن همراه از جمله آیپد پرو است تا به آنها متصل شده و تبادل اطلاعات نمائید. یعنی اگر شما یک تبلت پیکسل اسلیت داشته باشید، برای متصل نمودن گوشی اندرویدی خود به کامپیوتر دیگر نیازی نیست تا یک کامپیوتر ویندوزی تهیه نمائید و Pixel Slate کاملا در نقش یک کامپیوتر پذیرای گوشی تلفن همراه شما خواهد بود. بدین معنی که اعمالی از جمله فلش کردن و تعمیرات نرم افزاری رایج گوشی‌های اندرویدی که با کامپیوتر ممکن است، حالا در Pixel Slate نیز امکان پذیر می‌باشد.

دیگر موردی که گوگل همانند اپل مرتکب اشتباه در آن نشده است، قرار دادن قسمت تاچ پد به عنوان ماوس بر روی کیبورد Pixel Slate می‌باشد. البته اپل در این مورد خیلی هم تقصیری نداشته است و خب iOS هیچگاه برای کار با ماوس طراحی مناسب و پایه‌ای نشده است درحالیکه الگو یا Gesture ژست‌های قابل اعمال بر روی تاچ پد کامپیوترهای Surface Pro سالهاست که در تنوع زیادی وجود دارند.
اگرچه با وجود اینکه کیبورد پیکسل اسلیت تاچ پد ماوس دارد، اما کلیدهای کیبورد آن هیچگاه به کاملی Surface Type Cover که از جنس لپ تاپی است نمی‌رسند.

اما موردی که گوگل هم همانند اپل نتوانست کاری در رابطه با آن انجام دهد، پایه نگهدارنده تبلت است. چراکه پایه Surface یا همان Kickstand حالا دیگر تبدیل به یک امضا برای برند سرفیس شده و استفاده از آن به نوعی به معنی کپی برداری واضح خواهد بود؛ کپی برداری که شرکت‌های بزرگ hp و Dell و بسیاری شرکت‌های تولید لپ تاپ بدون هیچ شرمساری از آن بهره بردند تا مایکروسافت را به‌خاطر چنین ایده فوق العاده‌ای تحسین کنند.

لذا پیکسل اسلیت پایه ناقصی همانند آیپد پرو دارد و به هیچ وجه همانند پایه پیشرفته Surface Kickstand توانایی ارائه زاویه‌های مختلف را دارا نبوده و فقط هم در حضور کیبورد به دستگاه متصل است، نه اینکه همانند Surface Kickstand جزوی از بدنه اصلی دستگاه ساخته شده باشد.

جمع‌بندی

درست است که در حال حاضر نمی‌توان از بین Google Pixel Slate و Microsoft Surface Pro، دستگاه ساخته شرکت گوگل را انتخاب کرد چراکه سرفیس پرو یک کامپیوتر تمام عیار و کامل است و پیکسل خیر؛ و اتفاقا گوگل نیز به عنوان یک شرکت باهوش این موضوع را کاملا می‌داند. اما این را هم می‌داند که یورش کنونی گوگل با این تبلت، بسیار هوشمندانه و خطرناک در آینده به حساب می‌آید و نه هم‌اکنون. آینده‌ای که به اعتقاد ما اگر به همین گونه پیش برود، متعلق به گوگل خواهد بود و نه مایکروسافت.
در کنار این موضوع، اما همین حالا نیز Google Pixel Slate بسیار پیشرفته‌تر از Apple iPad Pro است مخصوصا پس از اینکه سیستم عامل کامپیوتری Chrome OS قادر به اجرای برنامه‌های گسترده اندرویدی شده است.

مثبت

 

–   پردازنده قدرتمند Core i7

–   قلم با مشخصات سخت افزاری بالا

–   کیبوردی از جنس لپ تاپ با تاچ پد و نه صرفا یک لوازم جانبی همانند کیبورد آیپد پرو

–   سیستم عامل کامپیوتری ابری از جنس آینده به نام Chrome OS

–   قابلیت اجرای میلیاردها برنامه کاربردی پیشرفته سیستم عامل Android

 

 

منفی

 

–   عدم وجود یک سیستم عامل کامپیوتری کامل به نام Windows

–   عدم وجود پایه نگهدارنده با امکان تغییر زوایای متنوع همانند Surface

–   عدم وجود پورت USB سایز کامل

–   عدم وجود اتصال آهنربایی قلم و بدنه

–   عدم وجود سیستم قفل گشایی توسط عنبیه چشم و چهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید