نقد و بررسی تخصصی

پیش بینی عناوین رویداد BUILD 2017

در این موقع از سال، فشردگی و تعدد رویدادهای Microsoft افزایش می‌یابد. با ما همراه باشید تا موارد مورد انتظار مراسم پیش رو را ررسی کنیم.

در این موقع از سال، فشردگی و تعدد رویدادهای Microsoft افزایش می‌یابد. درحالیکه هنوز موارد معرفی شده در مراسم 12 اردیبهشت ماه را در بازار ندیده‌ایم، باید به انتظار برای موارد جدیدی در روز 2 خرداد ماه باشیم.

این رویداد، یا BUILD، در واقع سنتی‌ترین و اصیل‌ترین رویداد نرم افزاری Microsoft است. بنابراین مشخص است که باید یک رویداد نرم افزاری باشد. لذا در این مراسم، شاهد معرفی یک سخت افزار جدید نخواهیم بود؛ مگر اینکه Microsoft سنت شکنی کند و بدعتی در تاریخ خود بگذارد. طبق وبسایت اطلاع رسانی رسمی Microsoft، مراسم مذکور در شانگهای چین و در ساعت 7 شب به وقت محلی و ساعت 3 و 30 دقیقه بعدازظهر به وقت ایران، برگزار خواهد شد. با ما همراه باشید تا موارد مورد انتظار از مراسم BUILD 2017 را بررسی کنیم.

آینده گوشی‌های تلفن همراه Windows 10 و UWP

شاید مهمترین خبر این روزهای Microsoft، اجرای Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM از شرکت Snapdragon باشد؛ و به اعتقاد بنده، به واقع مهمترین خبر نیز هست. چراکه با عملی شدن این موضوع، دنیای تمام وسایل ما متحول خواهد شد و به بیانی شاهد انقلاب در آنچه از گوشی تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ می‌شناسیم خواهیم بود. اهمیت این موضوع، به صورت مفصل در مطلب جداگانه‌ای بررسی شده است. اما حالا ما رویداد BUILD را پیش رو داریم. طبق گفته‌ی صریح ریاست Microsoft، ساتیا نادلا، در مراسم روز 12 اردیبهشت ماه، قرار است تا گوشی‌های بیشتری توسط Microsoft تولید شوند. به بیانات ایشان در این باره، توجه کنید:

“We make phones today, we have OEMs like HP making phones and others and we picked a very specific area to focus on which is management, security, and this one particular feature that we have called Continuum, which is a phone that can even be a desktop.”

“We’re making sure that all of our software is available on iOS and Android and it’s first class, and we’re looking for what’s the next change in form and function. What we’ve done with Surface is a good example. No one before us thought of 2-in-1s, and we created that category and made it a successful category to the point where there are more 2-in-1s coming. And that’s what we want to do. So when you say we’ll make more phones, I’m sure we’ll make more phones, but they will not look like phones that are there today.”

“امروز ما گوشی تولید می‌کنیم، ما زیرشاخه‌های تولیدی همچون HP که گوشی تولید می‌کند و دیگران را نیز داریم و ما زمینه‌های به خصوصی را برای تمرکز بر روی آنها انتخاب کرده‌ایم که مدیریت، امنیت، و قابلیت مهمی که به آن Continuum می‌گوییم هستند، که توسط آن یک گوشی می‌تواند حتی یک کامپیوتر رومیزی باشد.”

“ما در حال اطمینان حاصل نمودن از این موضوع هستیم که تمام نرم افزارهای ما برای iOS و Android هم قابل دسترسی هستند، و ما به دنبال این هستیم که ببینیم تغییر بعدی در قالب و عملکرد چه خواهد بود. چیزی که ما با Surface انجام داده‌ایم مثال خوبی است. هیچکس پیش از ما به وسایل دو-در-یک (لپ تاپ و تبلت در یک دستگاه) فکر نمی‌کرد، و ما آن رده‌بندی را خلق کردیم و آنرا به نحوی موفق نهادیم که حالا وسایل دو-در-یک بیشتری در حال آمدن هستند. و این کار بعدی است که ما می‌خواهیم انجام دهیم. پس زمانی که شما می‌گویید که ما گوشی‌های بیشتری تولید می‌کنیم، من مطمئنم که ما گوشی‌های بیشتری تولید می‌کنیم، اما آنها همانند گوشی‌های امروز به نظر نخواهند رسید.”

متوجه نکات مهم این سخنرانی شدید؟ ساتیا نادلا به موفقیت Surface اشاره کرد و همچنین به این موضوع که هیچکس پیش از آنها به آن گونه خاص از دستگاه، حتی فکر هم نمی‌کرده است. در ادامه او می‌گوید که مطمئن باشید درباره گوشی‌های Microsoft هم اتفاق مشابه خواهد افتاد و ما گوشی‌های بیشتری را تولید خواهیم کرد، اما گوشی‌های که اصلا شبیه به چیزی که ما از گوشی‌های حال حاضر می‌شناسیم نیستند؛ درست مثل Surface.

بسیار هیجان انگیز است. چه زود، و چه دیر؛ هر زمان که شاهد ابلاغ این تحول به مردم باشیم، شگفت زده خواهیم شد. و ما مطمئن هستیم که Microsoft گوشی‌های بیشتری را تولید خواهد کرد.

اولین قدم‌های این انقلاب شاید در سال 2012 و با Windows RT بود. در آن زمان، Microsoft قادر به تولید گوشی تلفن همراهی بود که مجموعه Office، حالت Desktop، Windows File Explorer و برنامه‌های فروشگاه نرم افزاری Store را داراست. همان چیزی که در Surface RT، ام با صفحه نمایش بزرگتری دیدیم. و در مطلب پیشین که درباره مراسم 12 اردیبهشت بود، گفتیم که Windows RT در سال 2017 و با نام Windows 10 S برگشته است.

از طرفی در پاییز سال پیش، شاهد خبر ناگهانی اجرای Windows 10 روی پردازنده‌های ARM بودیم. مسئله‌ای که قدم مهمی در رسیدن به هدف یک گوشی با قابلیت‌های کامپیوتر به حساب می‌آید.

همه چیز برای مهمانی با شکوه تحول در گوشی‌های تلفن همراه آماده شده است، و تنها صلاح دید ریاست Microsoft نیاز بود، که آن هم در مراسم 12 اردیبهشت اعلام شد. “مطمئن باشید که ما گوشی‌های بیشتری تولید خواهیم کرد … اما متفاوت با چیزی که شما از گوشی تلفن همراه حال حاضر می‌شناسید … درست همان کاری که با Surface انجام دادیم”. تصور کنید که کامپیوتر شما در جیب شماست و تنها انتظار برای اتصال به یک صفحه نمایش بزرگتر را دارد تا تبدیل شود به کامپیوتر رومیزی شما. بسیار وسوسه برانگیز است.

یکی از مواردی که در مراسم BUILD امسال احتمالا شاهد آن خواهیم بود، اخباری درباره این گوشی تلفن همراه است. همچنین در همین راستا، پیشرفت‌های مربوط به پلتفرم سراسری UWP را نظاره‌گر خواهیم بود که یکی از اقدامات مهم برای همین گوشی تلفن همراه و دیگر دستگاههای Microsoft می‌باشد. اما به یاد داشته باشید که همانطور که ذکر شد، BUILD یک رویداد نرم افزاری است و نه سخت افزاری. بنابراین نباید منتظر معرفی دستگاهی به نام Surface Phone باشیم و تنها اخبار آن مورد انتظار است.

تغییرات نرم افزاری Windows 10

همانطور که به آن اشاره شد، BUILD یک مراسم سنتی و اصیل برای Microsoft و طرافدارانش به حساب می‌آید. مراسمی که از ابتدای تاریخ Microsoft، در آن پیشرفت‌های Windows مورد بررسی قرار می‌گرفت. بنابراین امسال هم حتما شاهد تغییراتی در Windows خواهیم بود. تغییراتی که بیشتر در راستای رسیدن به پروژه NEON هستند، یعنی زبان طراحی جدید کلی Microsoft. اگرچه ایجاد این تغییر به صورت کامل، در Redstone 3 که به‌روز رسانی بزرگ بعدی Windows 10 خواهد بود، احساس خواهد شد. اما شروع این تغییرات، از چندین ماه پیش در برخی از برنامه‌های کاربردی Windows 10 مشاهده شد. در مراسم BUILD نیز شاهد به‌روز رسانی برای Windows 10 خواهیم بود که ظاهر آنرا بیشتر برای شبیه شدن به NEON تغییر خواهد داد.

یکی از مواردی که در مراسم آبان ماه سال پیش از آن در به‌روز رسانی خالقان گفته شد، اما در این به‌روز رسانی همراه نبود، نوار مخاطبین یا People Bar بود. در اقدامی کاربردی، به Taskbar پایین صفحه Windows 10 نواری به نام People Bar اضافه شده است که در آن دسترسی، سریعی به مخاطبین مورد علاقه خود داریم. با زدن بر روی هر یک از آنها، منوی کوچکی بالای همان مخاطب باز می‌شود و دسترسی‌های ممکن به آن شخص قابل انتخاب می‌باشند. حتی در همان منو، می‌توانید به مکالمه یا چت کردن با مخاطب Skype خود پرداخته و محتوای مختلفی را به اشتراک بگذارید.

احتمال می‌رود که Microsoft این مورد را در BUILD به Windows 10 اضافه کند.

در آن سالها که Surface Pro 2 در بازار خودنمایی می‌کرد، Microsoft کیبورد خاصی به نام Music Cover را معرفی کرد. این اقدامات نشان از علاقه Microsoft به منظور پیشرفت در زمینه موسیقی به شمار می‌رفت. یکی دیگر از مواردی که از به‌روز رسانی خالقان حذف گردید، Groove music maker بود. دلیل اصلی وجود چنین برنامه کاربردی برای Windows 10، جذب آن دسته از کاربران Apple است که حساس محدودیت در Windows به منظور تولید محتوا را دارند. این دقیقا همان نقطه هدف گذاری Microsoft است. همانطور که از نام به‌روز رسانی خالقان به وضوح دریافت می‌شود.

با مقایسه Action Center، با Notification Bar در Android و iOS، به این نتیجه می‌رسیم که Action Center در Windows 10، بسیار جای پیشرفت و کاربردی‌تر شدن را داراست. بسیاری موارد برای بهبود در Action Center حال حاضر وجود دارند. این نیز یکی از موارد بود که در به‌روز رسانی خالقان از آن انتظار داشتیم.

در مراسم آبان ماه، شاهد یک نمایش سه‌بعدی از Microsoft بودیم. به طوریکه توسط گوشی تلفن همراه HP Elite X3، از یک قلعه شنی، مدل سه‌بعدی تهیه شد و سپس به برنامه Paint 3D برده شد. برنامه کاربردی Paint 3D آغاز یک تحول به سمت سه‌بعدی شدن دنیای ما و دنیای Windows است. این قابلیت را در به‌روز رسانی خالقان ندیدیم. بنابراین احتمال می‌رود که امکان فوق در مراسم BUILD به صورت رسمی به همگان ارائه شود.

در همین راستا، محتمل است که اخباری درباره پروژه‌های سه‌بعدی سازی Windows 10 و Microsoft را داشته باشیم. شاید اخباری درباره Hololens بعدی و شاید اخباری درباره محیط جدید سه‌بعدی در Windows 10.

تمامی موارد فوق در قالب به‌روز رسانی بعد از BUILD به Windows 10 خواهد آمد، احتمالا. به طوریکه حتی ممکن است اخبار تغییرات کلی Redstone 3 و نام و تاریخ دریافت آن نیز مشخص شود. اگرچه، موارد فوق را در مجموعه به‌روز رسانی‌هایی با نام “Productivity Updates” خواهیم دید و به Redstone 3 نخواهند کشید.

می‌بایست تنها منتظر روز دوم خرداد باشیم تا ببینیم قرار است چه نمایشی برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید